Och vad tror du att du får för läckström i en P-MOSFET?
Valde en på måfå, kostar några spänn:
http://www.irf.com/product-info/datashe ... 401pbf.pdf
Den verkar ha en backström på max 25uA.
Och hur hade du tänkt arrangera en ström "baklänges"? Genom att växla + och -?
Skapa ekvivalent till common cathode diod med P-MOSFET
- lillahuset
- Gått bort
-
Re: Skapa ekvivalent till common cathode diod med P-MOSFET
Skulle man inte kunna kortsluta matningen med en mosfet och ha en polyfuse eller likanande innan? Dvs mosfeten kortsluter om spänningen är galet vänd, om man ansluter gaten innan polyfusen bör den väl hålla nere vdd mot jord så länge "fel" spänning ligger på. Jämför med att ha en bakvänd diod över matningen efter en säkring för att knäppa den vid felpolarisering.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Korken: Den borde jag kommit ihåg, den har jag ju också kikat på.
lillahuset:
Det finns väldigt trevliga MOSFETs, problemet är att kretsen jag vill skapa är svårt att få fungera bra utan lite mer logik (vilket jag ville undvika).
Det som är designpraxis (vad jag hittade) är att ha två MOSFETs, en framspänd och en backspänd.
Då får man att intrinsic diodes sitter motvända varandra. Men då blir det snabbt lika dyrt som en färdig krets.
ElectricNooB:
Det som är tanken med bara EN P-MOSFET, då så vår man positiv Vgs vilket stänger av den och den interna dioden sitter så den inte leder bakåt.
Men just när man kopplar in spänning fel så vill jag ha skydd så kretsen inte säger *poff*.
Kretsen jag länkade till gör just det för 17kr med två matningar samt att den har skydd för att en källa skulle driva ström till den andra.
Detta kan vara viktigt om man t.ex. har USB med 4.9V och en DC-plugg med 5.5V inkopplat samtidigt, skyddar man sig inte då så kommer DC-pluggen driva ström in på USBn (vilket kan vara dåligt för USBn).
13th.Marine:
Båda såg trevliga ut, men den här hade mitt namn på sig.
Det finns väldigt trevliga MOSFETs, problemet är att kretsen jag vill skapa är svårt att få fungera bra utan lite mer logik (vilket jag ville undvika).
Det som är designpraxis (vad jag hittade) är att ha två MOSFETs, en framspänd och en backspänd.
Då får man att intrinsic diodes sitter motvända varandra. Men då blir det snabbt lika dyrt som en färdig krets.
ElectricNooB:
Det som är tanken med bara EN P-MOSFET, då så vår man positiv Vgs vilket stänger av den och den interna dioden sitter så den inte leder bakåt.
Men just när man kopplar in spänning fel så vill jag ha skydd så kretsen inte säger *poff*.
Kretsen jag länkade till gör just det för 17kr med två matningar samt att den har skydd för att en källa skulle driva ström till den andra.
Detta kan vara viktigt om man t.ex. har USB med 4.9V och en DC-plugg med 5.5V inkopplat samtidigt, skyddar man sig inte då så kommer DC-pluggen driva ström in på USBn (vilket kan vara dåligt för USBn).
13th.Marine:
Båda såg trevliga ut, men den här hade mitt namn på sig.