Stegmotor till att styra en ventil, kan inte grunderna....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Hemmek

Stegmotor till att styra en ventil, kan inte grunderna....

Inlägg av Hemmek »

Tjo tänkte styra en enkel kulventil med en stegmotor mest som ett roligt projekt.
(tajt budget och blinkande lampor osv utan praktisk tillämpning är ju inte lika skoj som att styra en ventil)

Tanken är helt sonika att köpa en billig stegmotor från ebay och en drivare och försöka programera en liten snutt som styr denna.
Tänkte börja med på av automatik för att sedan försöka lägga in fler och fler lägen för att tillslut kunna köra procentbaserat.
t.ex öppna ventil till 12%

Så hur ska jag åstakomma detta?
Var hittar jag informationen?
Vilken hårdvara behöver jag?

Räcker det med stegmotor + drivare och ett pickit + breadboard för att leka?
(EDIT)
Förklara gärna hur detta fungerar också så jag får lite koll :wink:

Med vänlig hälsning H
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Stegmotor till att styra en ventil, kan inte grunderna..

Inlägg av danei »

En kulventil kräver relativt högt moment. Om du inte har hastighetskrav skulle jag välja någon typ av växlad motor. Det kan visserligen vara en stegmotor det också.
Hemmek

Inlägg av Hemmek »

Nja det är ju bara en rörelse om 90grader på kulventilen så snabbt lär det ju bli ändå tycker jag ;)
Jag vet inte men jag tror att man måste väl om inte köra en växlad motor så köra den mot en utväxling?
Så att motorn får gå ett par helvarv mellan ändlägena annars mår den kanske inte så väl i längden?
Tänker på ojämnt slitage osv.

Men hur ska man lägga upp det rent praktiskt?
Vad behövs för att t.ex styra hela rasket?
Behöver en sten att stå på så att säga ;)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Första stenen du skall upp på är att ta reda på vilket vridmoment som går åt att vrida kulventilen så du vet vilket vridmoment du måste få från motorn. Även en relativt liten (1/4") ventil kräver ganska högt vrid så en utväxling är antagligen nödvändigt.

När du sedan vet vilken motor du skall använda och hur mycket ström den drar så skaffar du en lämplig stegmotordrivare.
Räcker det med stegmotor + drivare och ett pickit + breadboard för att leka?
Svar ja.

För att ta reda på nödvändigt vridmoment kan du binda ett snöre mellan en köksvåg eller bagagevåg och armen på kulventilen och sedan drar du i vågen tills armen rör sig. Då får du ett värde som i kombination med längden på armen från centrum av ventilkäglan till snörets infärstningspunkt ger dig nödvändigt vridmoment.

Har du en stegmotor från en skrotad skrivare el. dyl. så kan du mäta vridmomenter på den på liknande sätt. Jag satte en fjäder på snöret och lät motorn snurra till den stannade på grund av fjäderns uttöjning.

Här kan du se ett exempel på hur jag ordnade utväxlingen på stegmotorn för att orka dra tilluftsspjället på min braskamin.

Edit: Glömde länken. Här kommer den.
Skriv svar