Tankar och diskussionsunderlag för isolation och störningar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
w0o4

Re: Tankar och diskussionsunderlag för isolation och störnin

Inlägg av w0o4 »

Ja det är tänkt att bli en produkt ja som skall genomgå alla dessa tester. Och om det inte framgår så är det första gången för mig och jag är lite nervös :D

Men om testet skjuter sönder en utgång så är väl testet inte godkänt så det får väl inte hända eller?
gkar

Inlägg av gkar »

Nej, det skall vara full funktion enligt specifikation före och efter testet.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Jag har ingen egen egen koppling mellan jordarna i elskåpen 3 och 4 då det är en vanlig nätverkskabel där emellan som inte har någon skärmanslutning.
Ser det nu, jag missade det.

Skärmade kablar tycker jag kan anslutas hårt i ena änden (vid chassigenomgången) och öppet (eller mjukt i andra änden).

@w0o4, om detta ska bli en produkt (klara CE) så tycker jag att du ska skaffa hjälp från någon konsult eller kollega som kan hjälpa dig att få det rätt och även vara med och mäta och testa för att kunna komma med förslag på åtgärder när det inte fungerar. Att klara ESD tester och EMC/EMI mätningar kräver en hel del erfarenhet och lite förtjänad "tur".
På forumet kan du säkert få bra förslag på vägen utifrån våra individuella erfarenheter men eftersom vi inte ser hur apparaten verkligen ser ut (chassi, don, kablar, mönsterkort etc...) så blir det aldrig mer än råd.

Lycka till!
w0o4

Inlägg av w0o4 »

Jag kommer ta hjälp framåt slutet men man behöver ju förstå en hel del själv först… :)
Jag har dock inga kollegor att ta hjälp av. Jag är omringad av ekonomer och entreprenörer… fantastiska människor och grymma inom sina områden men usla bollplank när det gäller isolationsavstånd! :D
w0o4

Inlägg av w0o4 »

Om man lägger 1MOhm i tex 1206 mellan EARTH och GND och EARTH och SGND.
Då borde väl potentialerna hela tiden ligga rätt så lika och en störning från tex jord in i GND eller SGND bli minimal? Eller tänker jag fel?
En 1206:a borde ju också klara jobbet om det är korta störningar.
Sedan ETH som skall klara 1500V @ 1 min skall ju självklart ligga isolerad bakom transformatorerna.

Vad tror ni om detta?

God ju på er allihopa!
grottan

Inlägg av grottan »

Vore det inte bättre att separera matning från datakabeln så att du kan följa Ethernetstandarden fullt ut och inte behöva låsa upp dig till en specifik kabel (som dessutom verkar vara byggd för ett annat ändamål, Interbus)?

Kör du med en "ren" Ethernetkoppling så blir ju din lösning även transparent för avstånd då valet av bärare blir betydligt friare (koppar via SHDSL-modem, UTP, fiber via mediaomvandlare, L2 transport via switchinfrastruktur o.s.v) - du får även ett standardiserat gränssnitt där den fasta installationen går att mäta med vedertagna instrument och slipper undan diskussionen om det är fel på din produkt eller på transmissionen.

Vad är det för bandbredd/kapacitet du behöver mellan korten?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om det är just Ethernet man skall köra så är det för Ethernet specade kablar som skall användas (CAT5e, CAT6 etc), använder man annan signalkabel så är det stor risk att det inte fungerar även efter relativ kort sträcka samt att ethernettrafiken kan höras över i intilliggande kablar som störningsbrus.

Sedan är Ethernet alltid transformatorisolerad i minst ena ändan (klientsidan) och det hoppas jag att det är även i det här fallet (vet inte hur det är i routrar om det är trafo där) - kanske tom. att det måste vara transformatorisolerat i båda sidorna om det skall samförläggas med annan kabel med högre spänningar i och ev. använda CAT 6 med skärmade par för att hantera tex. EMC-aspecter.

Ethernet som sådan är inte beroende av någon jordåterledare över huvud taget och skall arbeta flytande fritt från allt vad jord heter.

Eternetkabeln har sina tvistade par lindade med olika stigningar i kabeln enligt specifikation för att minska överhörning mellan varandra så mycket det går och att ersätta det med enklare signalkabel utan kontrollerad tvistning på paren eller att det inte är tvistat alls kommer att ge problem väldigt fort med längden på kabeln.
Skriv svar