Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
G4jm0r

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av G4jm0r »

Köpte för ett tag sedan in några openbeams till mitt nästa skrivarbygge, behövde runt 50cm långa men det fanns inte i lager någonstans så jag köpte 75cm långa.
Häromdagen slog det mig att jag kanske skulle byta ut de på min kossel för att utöka arbetsvolymen eftersom linjärlagrena klarar en liten bit till, dock är mina remmar fasta så den iden dog snabbt. Däremot kom jag på att om jag låter de sticka ut på undersidan kan jag skapa ett utrymme för all elektronik så det slipper ligga på bordet brevid.

Började med att modifiera rambitarna för top-triangeln genom att ta bort rem fästena.
Capture.PNG
Sen skrev jag ut 3st
2014-11-23 13.31.34.jpg
Började riva ner skrivaren i delar igen, här kan ni se varöfr jag vill montera elektroniken lite bättre :)
2014-11-25 20.59.07.jpg
Så här någonting är tanken att det ska bli
2014-11-25 21.39.04.jpg
Edit:
Kommer antaglien införskaffa 3mm plast och såga till i lagom bitar så de passar mellan de lägre profilerna, på det sättet kan jag montera elektroniken på "väggarna" och enkelt montera isär det genom att skruva loss de 3 skruvarna som håller fast botten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

@G4jm0r: Woho, det blev ju snyggt och smidigt. Jag har 1m långa vertikala torn (överflödet sticker upp), så jag kanske skulle härmas. Fast en massa jobb och omkalibrering...nu när min går så fint får det nog vänta :)

Jag gjorde en smidig hållare till rullar, som lätt anpassas i bredd och som sitter på toppen av Kosseln.
Bild
Kan laddas ner på http://www.thingiverse.com/thing:560057
Behöver 4st 608ZZ lager, 4st M8x30 och 4st M8 muttrar. Fästs i Kosseln med en M3 mutter i spåret på toppen och en M3x10 insex.

Hur har ni andra gjort med era rullar?
hawkan

Inlägg av hawkan »

En bild på utskrifter under senaste veckorna.
Nytt klingskydd till sågen. Biltema hade inga reservdelar.
Batteri och laddanslutning till Ryobiverktygen. 5S 3000 mAh LiPo-ack.
Och en slipkloss.
3dgrejjer.png
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

SNYGGT!! :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
kiwi

Inlägg av kiwi »

G4jm0r skrev:Köpte för ett tag sedan in några openbeams till mitt nästa skrivarbygge, behövde runt 50cm långa men det fanns inte i lager någonstans så jag köpte 75cm långa.
Häromdagen slog det mig att jag kanske skulle byta ut de på min kossel för att utöka arbetsvolymen eftersom linjärlagrena klarar en liten bit till, dock är mina remmar fasta så den iden dog snabbt. Däremot kom jag på att om jag låter de sticka ut på undersidan kan jag skapa ett utrymme för all elektronik så det slipper ligga på bordet brevid.

Började med att modifiera rambitarna för top-triangeln genom att ta bort rem fästena.
Capture.PNG
Sen skrev jag ut 3st
2014-11-23 13.31.34.jpg
Började riva ner skrivaren i delar igen, här kan ni se varöfr jag vill montera elektroniken lite bättre :)
2014-11-25 20.59.07.jpg
Så här någonting är tanken att det ska bli
2014-11-25 21.39.04.jpg
Edit:
Kommer antaglien införskaffa 3mm plast och såga till i lagom bitar så de passar mellan de lägre profilerna, på det sättet kan jag montera elektroniken på "väggarna" och enkelt montera isär det genom att skruva loss de 3 skruvarna som håller fast botten.
Jag behöver också fixa plats för elektroniken någonstans. Tänkte tidigare montera den ovanpå skrivaren men har kommit fram till att det blir bättre att ha den under. Din metod hade ju varit att föredra men tror det blir dyrt att beställa mer alu-profil. Funderar på någon sorts låda som skrivaren står fastmonterad på, typ datorchassi för HTPC eller liknande. Någon som har förslag på vilken låda man kan använda?
Photo 2014-03-29 23 42 35 copy.jpg
Så här ser den ut idag (och har sett ut så ett tag). Ska bli gött att få bort den från arbetsbänken men då måste jag kapsla in elektroniken.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Jag hade min elektronik monterad uppe på skrivaren för långe sen när jag körde ramps 1.4, dock konstaterade jag att det inte var helt bra med all extra vikt så högt upp på skrivaren samt att det var jobbigt att dra motorkablar hela vägen upp.
Profilerna är ju inte överdrivet dyra köpte de från lawicel för 279kr http://www.lawicel-shop.se/prod/OpenBea ... 86/SWE/SEK
och de korta hade jag redan hemma eftersom makerbeam skickade 12st i deras gamla kossel kit.
Ett alternativ skulle kunna vara att skriva ut nya motorfästen som är högre och har spår för sidoplåtar.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

hawkan skrev:Batteri och laddanslutning till Ryobiverktygen. 5S 3000 mAh LiPo-ack.
De filerna är jag klart intresserad av, egen design?
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Finns lite olika batteripackar på thingiverse
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

... kanske för runda batterier, och med lättöppnad batterilucka....
hawkan

Inlägg av hawkan »

Tittade på thingiverse först men hittade inget som passade så det här egen design.
Jag kan packa ihop filerna i kväll och lägga upp någonstans.
Till detta behövs fjädrar för flärparna, XT60-kontakt, två kopparremsor, en ca 15mm M5 och sex M3x16 med mutter.
Och batteriet är http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ ... ouse_.html
Jag har två varianter, en där batteriet är jäms i framkant och en där den är jäms i bakkant. Lipo-batteriet är längre och i vissa maskiner spelar det roll antingen i framkant eller i bakkant.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Skulle gärna ta en kopia på Ryobi-acc-adaptrarna oxxo.. Har en batteridriven grästrimmer som skulle behöva 10 gånger så lång drifttid, och har gott om liposar..
hawkan

Inlägg av hawkan »

Här kommer en länk till stl-filerna
https://dl.dropboxusercontent.com/s/sb3 ... /Ryobi.zip
Det går att ladda ner utan konto.

Jag har slicat med Cura med support, alla rättvänt alltså inte upponer eller så.
Spärren ligger på rygg om man säger. Det finns stora plana ytor, de kan fastna...

Lycka till och se nu till att få upp filamentförbrukningen :)
Simpa84

Inlägg av Simpa84 »

Hej!
Underbart bra tråd det här!
Enda problemet är att man blir så sugen så man bara måste bygga en egen Kossel!

Har precis skickat iväg dom första beställningarna på aliexpress :-)

Någon som som kan tänka sig bistå med dom utskrivna delarna för en rimlig peng?
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Kolla annars här http://www.think3dprint3d.com/3D-Printe ... rinter-Kit

Alla delar du behöver (tror jag) i ett färdigt paket. Till helt ok pris!
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Fixade ihop skrivaren lite provisoriskt för ett par dagar sen för att kunna skriva ut lite nya motorfästen eftersom de jag har nu är snea. Ett "antal" timmar senare så var 3 motorfästen och en botten del utskrivet. I mellandagarna blir det till att plocka isär igen och fixa till allt lite bättre, dra kablarna lite bättre och fästa kretskort / nätaggregat.

Simpa84 peter_larsen har skrivit ut en väldans massa kit bla det jag använder, han kanske kan tänka sig att skriva ut ett? (om han inte tröttnat vid detta laget :D)
Annars kan ev jag skriva ut det efter nyår någon gång när min skrivare är i bättre skick.
2014-12-21 17.08.41.jpg
2014-12-23 11.50.02.jpg
Skriv svar