Köprecension av 40 W Laser från Kina

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
eeedis

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av eeedis »

Har meckat ihop den nu och provkör, helt klart över förväntan! :D

Det jag gjorde var:
- Fixade kablaget till vattenpumpen, fläkten och luftpumpen
- Kollade så att allt satt fast
- Dammsög bort frigolitsmulor, rester från emballaget fanns överallt i maskinen
- Installerade programvarorna
- Pluggade i USB-donglen
- Startade vattnet, luften och fläkten
- Startade maskinen
- Knappade in serienumret som stod på kretskortet i inställningsfönstret som poppar upp när man ska gravera, larmade för fel serienummer.
- Provkörde :-)
- Godkände leveransen på AliExpress :tumupp:

Testade först med gravyrplst, men nu luktar det som f-n inne, så det blir inte mer testande med den plasten iallafall :vissla:

Bränner nu en träbit så länge :D

Kanske blir någon bild senare!
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Har inte hunnit leka så mycket, men för de här pengarna är jag impad över hur det har fungerat!

Programvaran är helt OK, klart över förväntan!

Hade inga bra ämnen hemma, så det fick bli något ute i vedhögen :vissla:
Bild

Mobilbilder, men ville visa att det bräde ner en bit, trots att jag bara körde på ca 6%
Bild

Anodiserade prylar var fränt att köra! Kör på ca 13,5% och det blir riktigt bra
Bild

Testade lite olika nivåer, allt från 0-90% på detta lock.
Bild

Fick en liten nödladdare av en firma i julklapp, den var anodiserad och det fanns tre tomma sidor att gravera 8)
Bild

Här syns en liten tråkig sak, syns förändring i gravyren beroende på om den är igång mycket, eller inte. Får sänka hastigheten lite kanske?
Bild

Köpte ett par bitar Plexiglas på Biltema och har lekt lite, men behöver testa mer innan jag är nöjd med det resultatet. Luktar gör det ju iallafall, så ska nog leta efter ett kolfilter som skrevs om tidigare i tråden.

Ska beställa lite material också, typ sådana här:
http://www.ebay.co.uk/itm/111210856787

Edit:
Kan tillägga en sak som kan vara bra att tänka på. Testade att gravera på en Leatherman utan gravyrspray och det gick inte att se laserstrålen alls, rätt var det var så började plexiglaset att bli varmt och smälta. Så strålen studsade på kniven och sedan upp på glaset. Tur att jag upptäckte att "glaset" började smälta :vissla:
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Två helt fristående tankar.
1. är det möjligt att köpa egna linjärenheter och därmed bygga en ny kapsling där man kan få en större arbetsyta?
Det ser inte ut som att det är så mycket grejor i plåtburken egentligen?

2. smälta ABS-pulver (kanske till och med ett tunt lager alu-pulver?) borde gå utan problem? ....Luktar nytt 3d printerprojekt ifrån min sida.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

1. Fast då kommer du rätt snart inse att du kunde hoppat över att köpa en laserskärare och köpt de relevanta delarna för ett scratchbygge i stället, det är mycket riktigt inte så mycket i lådan :)

2. http://reprap.org/wiki/OpenSLS
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Följdfrågan blir då, kan man köpa Co2 röret o styrningen separat?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Co2-rör och nätagget finns i kit på eBay, likaså speglar osv. Har förvisso inte sett själva styrkortet, men du kan få vårt om du vill (vi fick aldrig lasern att fungera alls pga att mjukvaran inte accepterade vårt korts serienummer, så vi slängde ut originalkortet och stoppade i en bättre lösning baserad på Raspberry Pi och Lasersaur) :p

http://www.lightobject.com har det mesta du någonsin kan behöva när du bygger en laserskärare, även om en del saker finns billigare på eBay.
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Ja, det borde vara enklare att bygga en lasermaskin, än en fräs, däremot har man ju respekt för laserstrålen, så man bör ju ta med en rätt stor inkapsling i budgeten också.

När det gäller programvaran, fick du (Meduza) med ett USB-hårdvarulås också?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jodå det följde med ett hårdvarulås (vilket är lite komiskt att dom har till sitt program med tanke på att dom även skickade med piratkopia av CorelDraw) :)

Respekt för strålen är bra att ha, jag kan tala om att det gör ont om man sätter pekfingret i strålgången av misstag.... (typ ythuden blir till aska omedelbart...)
mippen

Inlägg av mippen »

Är det någon som har sett om någon har försökt reverse engineer:a kommunikationen mellan orginal kort och "coralLaser" ?
Hade gärna sett ett "rumsrent" alternativ som tex ett plugin till Inkscape.. Eller för den delen en adapter (utan hw modd) för mach3 eller liknande.
pahna

Inlägg av pahna »

Dags att ge sig till känna som ägare av en likadan maskin. Själv fick jag bara en piratkopierad coreldraw på kinesiska, och den andra programvaran laserdraw eller vad den hette var ju omöjlig att använda. Jag slängde ut styrningen på en gång och stoppade i en kflop. Kanske lite overkill. Men jag har portat dynomotions kod så den går köra på både Mac och Linux (även Raspberrys) och till det håller jag på med en webapp som det går importera svg-filer till. Funkar bra att importera filer från illustrator och borde funka lika fint från inkscape. Dessutom kan man köra lasern från telefonen :) . Webappen är inte helt klar men om nån är sugen på att slänga ut windowsburken fast ni har en kflop-maskin så finns koden här https://github.com/parhansson/KMotionX
methuso

Inlägg av methuso »

Men Pär..... varför har du inte berättat det för mig??? så att jag kan utnyttja dig och din utrustning till max ;) Kanske därför du inte gav dig till känna kom jag på.... alldeles själv...

Skämt o sido... kommer gärna och kollar hur en laser fungerar... har ju 100% av all hårdvara och elektronik att bygga en 140X100cm hemma. Men det blir som bara liggande.
/Ulf
pahna

Inlägg av pahna »

Men najs Ulf. Klart att du hänger här. Jag tycker bestämt att du ska leta dig hit nån gång. Annars kommer jag och hälsar på dig och ditt projekt. Ska precis påbörja en renovering av större modell så det blir lite paus på lasrandet. Försöker dock att hinna koda lite på kvällstid.

Finns det andra i Östersundsområdet här som är sugna på en kinalaserkväll?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Inte Östersund utan 12 mil därifrån, men har däremot vägarna förbi där med jämna mellanrum, så om det skulle passa med tider så skulle iallafall jag vara intresserad av en träff.
methuso

Inlägg av methuso »

tror vi måste ha ett förlängt cafebesök, alla som vill, och gå igenom vad vi kan hjälpa varandra med. Kanske skall ta det i en annan tråd dock:)
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Jag står och väger om jag ska skaffa en jag också, men har några sista funderingar som jag hoppas nån kan hjälpa mig med.

Är det nån som har provat att gravera med laser i sådana här?
Knappar.jpg
Det är huvar till vippbrytare om det inte framgår av bilden.

Om man graverar mekaniskt <1mm ungefär så får man en vit yta som bakgrundsbelysningen går igenom.

Finns det nån med en dito 40-60W maskin som kunde prova lite om ingen har erfarenhet nu på direkten.

Hur funkar det att gravera i "vanlig" gravyrplast, ni vet sådan där tvålagers.
Några bildexempel?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar