Olika kondensatorer & dimmer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Olika kondensatorer & dimmer

Inlägg av MadModder »

Olika kondensatorer är tillverkade i många olika material. Frågan är till vad respektive material är bäst lämpad?

Metalliserad polyester - Avkoppling, filter, energilagring
Polyester /metallfolie - Reservoar / avkoppling i snabba digitala kretsar
Metalliserad polykarbonat - ?
Polypropylen / metallfolie - "Sample and hold"-kopplingar
Metalliserad polypropylen - SMPS, motorsyrning, TV, monitor, elektronisk ballast, switchaggregat, mycket hög pulstålighet
Metalliserad polyfenylsulfid - Hög stabilitet, låg förlust, temperaturtålig, bra till fordonselektronik
Keramisk - Koppling, avkoppling
Glimmer - Hög stabilitet och temperaturkaraktäristik, bra till kommusikationsutrustning

Elektrolytkondensatorer och tantalelektrolyter är enklare att välja bland. Ta den som passar storleksmässigt, tål spänningen samt temperaturen. Vanligtvis funkar de för "allmänt bruk", vilka också är billigast.

Nu tänkte jag använda detta schema
Bild
som grund till en pryl. Nu är frågan vad denna kondings uppgift är. Energilagring?
Senast redigerad av MadModder 23 februari 2004, 21:17:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

http://www.elfa.se/se/fakta.pdf

Sidan 50 ->

Kanske kan vara till någon hjälp.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nja, jag kan fortafrande inte välja.
Men jag tar väl en polyesterkonding då :? 65-701-05
Eller en polypropylen? 65-674-08
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

I den krets som du visar är det nog inte så kritiskt med kondensatorvalet. Bara den tål 250VAC med marginal (vilket båda alternativ gör) så funkar nog vilken som.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Då kanske jag rent av skulle kunna använda 65-579-87? För den är bra mycket billigare. Fast 250V kanske är en för liten marginal?
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Det är rekomderat att man använder X2 kondensatorer....
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

så minst 500V då... jaja.
Men iaf. jag tänkte såhär:
http://madmodders.no-ip.com/temp/dimmermodul_utkast.gif

Men det slog mig precis att strömmen kommer ju gå åt båda hållen genom motstånden, och optokopplaren funkar ju bara åt ett håll :)
Kan jag parallellkoppla två optokopplare fast vända på emitter och kollektor så att ena halvperioden går det genom ena, och andra halvperioden genom andra optokopplaren?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ähum.... En PC847 tål max 35 volt kollektor-emitterspänning. Kommer den att må bra där med nästan full nätspänning över sig i visssa fall?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

jamen eftersom man kan vrida ner poten till noll, så är det ju bara 1k kvar? (230/1k)*230 = 52 Watt! tror inte det va...
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Varför ska då kondingen tåla 500 volt tror du? ;-)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

ja inte vet jag. testade att sätta en motkopplad optokopplare parallellt, och det funkade. Nu ärdet dock så att den tål bara 6V i backspänning, så jag får hitta på något annat.

Sen har jag inte sagt att kondingen ska tåla 500V, det var bara som jag antog. Däremot tror jag INTE att det komemr ligga 230V över 1k-motståndet när man har triacen stängd. då skulle ju all ström gå genom motståndet till lampan, och motståndet skulle då brinna upp. Någon som är mer hemma på växelspänning kan ju få förklara :p

Det ligger t.ex inte 230V över motståndet i denna koppling
http://madmodders.no-ip.com/temp/230V-lysdiod.gif
för kondingen sänker spänning ner till några få volt som kan räknas på ena handens fingrar.

Såhär står det i "501:an": "Växelströmsresistansen i en kondensator kan användas för att begränsa strömmen. Ingen effekt förbrukas, eftersom strömmen och spänningen är skilda 90° i fas från varandra. C1 bestämmer strömmen genom lysdioden. Med C1=100nF blir strömmen ca 4mA."

Eftersom det bara kan gå 4mA där, så bestäms spänningen av motstånden. När man har 1k+470k så är spänningen 230V, men bara 4V när man har poten på noll. om man säger att bara det största motståndet på optokoppplaren leder, så skulle det ligga en spänning på ... 230V :( fan! Nån som har en bättre idé? :D
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Stämmer ganska bra det. Jag var prexis ner i källaren och mätte upp vad man fick.

Genom 0.1 uF konding och 1 k motstånd får man 6.2 mA.

Jag bytte sedan ut motståndet på 1 k till ett på 100k och mätte spänningen tvärs över det. Det blev 212 volt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om man sätter ett LDR där då, och styr styrkan på en lysdiod som lyser på LDR:et? Gaah... det måste finnas något bra sätt! :shock:
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Fast... å andra sidan har du ju en NTE6408 som plötsligt börjar leda vid 34 volt. Den kanske ser till att potentialen över motstånded aldrig kommer så värst mycket högre än just 30-40 volt.... Kanske... Jag skulle inte lita på det förrän jag mätt upp det med ett oscilloskop.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Vill du vara säker så kan man ju alltid byta ut optokopplarna mot "halvledarreläer" tex en LCA110 som tål 350 volt AC och har en tillresistans på ~ 30 ohm.
Skriv svar