Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....
Re: Perklas CNC 3040 - Dagens läxa nummer 1
Kolla med en annan dator och ladda ner de du vill och flytta filerna till cnc-datorn, med USB eller nätverk tex.
Behöver nog få ta på en bättre lämpad dator till LinuxCNC, jag har ju testat alla jag har sen tidigare och det ser inte så lovande ut 

- frownlayer
Vi fick in ett nytillverkat(av oss) verktyg som bara hade varit inne 1-2 dagar hos plastsprutaren. massa delar hade gått sönder, de hävdade att vi hade gjort ett dåligt verktyg iom att det bara hade gått sönder, utan att något hänt.
vi lagade verktygen och de fortsatte utredningen.
efter många om och men så hade någon hittat plastbitarna som orsakat att verktyget gått sönder. de hade gömts av operatören.
han fick foten tror jag.
Learning by doing.
vi lagade verktygen och de fortsatte utredningen.
efter många om och men så hade någon hittat plastbitarna som orsakat att verktyget gått sönder. de hade gömts av operatören.
han fick foten tror jag.
Learning by doing.
-
Den som aldrig gör fel gör oftast ingenting 
Du pratade om en plåt f 10k. Jobbade med service av vacumpac maskiner i livsmedelsbranschen, Scan packar ca 90 ton julskinka om dygnet under säsong, en dålig svets kan ta en eller två veckor att upptäcka (räkna ett värde på ca 30-40 kr kg + destruering) då räcker inte en ansvarsförsäkring på 10 miljoner

Du pratade om en plåt f 10k. Jobbade med service av vacumpac maskiner i livsmedelsbranschen, Scan packar ca 90 ton julskinka om dygnet under säsong, en dålig svets kan ta en eller två veckor att upptäcka (räkna ett värde på ca 30-40 kr kg + destruering) då räcker inte en ansvarsförsäkring på 10 miljoner

Senast redigerad av Vilhelmsson 21 december 2014, 10:51:41, redigerad totalt 1 gång.
Packat och klart, PM:a namn och adress så lägger jag det på lådan asap.
La ner några bitar hård saltvattentålig aluminium som kommer från båtbyggeri om du vill prova att köra aluminium,
den här är väldigt snäll att köra i och kletar inte lika lätt som vanlig mjuk aluminium.
Rekommenderade dig att skaffa en skrubbfräs så jag spelade in när jag snyggade till en av bitarna
med en 16mm skrubb. Vevade allt jag kunde utan att inspelningen skulle bli för gungig, gick lite för fort
en liten stund så du hör hur fräsen protesterar men det var bara att backa av på matningen så
gick det bra. Körde ca 1200 varv/s på spindeln, ca 10mm djup på den stående biten.
La ner några bitar hård saltvattentålig aluminium som kommer från båtbyggeri om du vill prova att köra aluminium,
den här är väldigt snäll att köra i och kletar inte lika lätt som vanlig mjuk aluminium.
Rekommenderade dig att skaffa en skrubbfräs så jag spelade in när jag snyggade till en av bitarna
med en 16mm skrubb. Vevade allt jag kunde utan att inspelningen skulle bli för gungig, gick lite för fort
en liten stund så du hör hur fräsen protesterar men det var bara att backa av på matningen så
gick det bra. Körde ca 1200 varv/s på spindeln, ca 10mm djup på den stående biten.
Senast redigerad av CPMS 21 december 2014, 12:39:39, redigerad totalt 1 gång.
Ähhhh... /min då. 
Man ska vara noga med enheterna så tackar.

Man ska vara noga med enheterna så tackar.

Skrubbfräs, har jag aldrig hört talas om faktiskt, men i videosarna du la upp så såg det ut att gå fin fint det där..CPMS skrev:Rekommenderade dig att skaffa en skrubbfräs
Du har rätt i det, alla gör fel ibland, då måste man göra om och göra rätt.Vilhelmsson skrev:Den som aldrig gör fel gör oftast ingenting
Jag har ju nu åxå kommit på vad som funkar bäst för mig när det kommer till att göra verktygsbyte i ett och samma fräs projekt, när jag ritar upp projektet i Artcam eller om jag avbildar en bitmapp till vector så måste jag ju göra om det sen till G kod, då gör jag så här att jag väljer delarna som först ska fräsas (vanligtvis insida) och väljer rätt verktyg och och allt sånt, nu är det ju kanske saker kvar i detta projekt som inte kommer fräsas, det ska vara så, jag sparar filen och sen stänger jag projektet och öppnar upp det på nytt igen eller så avmarkerar jag insidan och gör samma sak på utisdan fast jag väljer ett annat verktyg. Nu har jag två program, två filer alltså fast samma projekt, först kör jag fil 1 som är insida och allt annat som inte är utsida (om det nu är utsidan som har ett avvikande verktyg), sen kör ju fräsen automatiskt till TouchOff läget (där jag nollade den innan jag satte igång att börja fräsa), där byter jag verktyg och hämtar upp fil nummer 2 i datorn. Och så gör jag ny TouchOff på Z och så sätter jag igång igen.
Så gör jag när jag vill fräsa med två eller flera olika verktyg, en fil av samma projekt för varje verktyg, hade jag 5 olika verktyg så skulle det bil 5 olika filer.
Så gör jag när jag vill fräsa med två eller flera olika verktyg, en fil av samma projekt för varje verktyg, hade jag 5 olika verktyg så skulle det bil 5 olika filer.
Re: Perklas CNC 3040 - Så fixar jag verktygsbyte
Dom fungerar ganska bra, visserligen är denna aluminium lättfräst men för grovkörning är dom inte tokiga.
Du hade en 6mm spännhylsa? Beställ en eller två sådana och prova, borde gå bra att köra i trä också om det inte är för mjukt.
ex. http://www.ebay.com/itm/performance-sol ... 4d0cae3721
Du hade en 6mm spännhylsa? Beställ en eller två sådana och prova, borde gå bra att köra i trä också om det inte är för mjukt.
ex. http://www.ebay.com/itm/performance-sol ... 4d0cae3721
Ska lägga dom där fräsarna på minnet, dock är jag väl inte i jättebehov av några grovfräsar, men kan ju vara bra om man ska köra alu eller liknande, jag kör mest bara rätt så mjukt massivt trä..
Vilken version av LinuxCNC har du installerat?Perkla skrev:Behöver nog få ta på en bättre lämpad dator till LinuxCNC,
- v2.6 som kommer med Debian Wheezy, eller
- v2.5 som kommer med Ubuntu 10.04 Lucid Lynx?
Den föregående kräver av någon orsak MYCKET kräm av datorn. Dessutom innehåller den en massa onödigt skit (office-program, spel, mm.) som INTE behövs på en dator som är dedikerad att styra en fräs.
Jag försökte själv kolla vad det är för tjänster som DW sätter upp och som äter upp resurserna och gör den så trög, men när även det bara blev en massa väntande gav jag upp. Plockade så ner v. 2.5 med Lucid Lynx, brände imagen på en CD och installerade. Tog sedan ner alla uppdateringar, utom OS.
Verkar inte alls trög ("bara" en AMD Duron 800 MHz!), fast jag har ju inte ännu hunnit köra igång fräsen. Får se hur det blir.
Jag vet inte riktigt vad det är för version jag har, men några skriv program har jag inte, ett kalkyleringsprogram och en miniräknare och lite sånt som har med räkning att göra, verkar vara typ det förutom det som har med själva LinuxCNC att göra..