UHF RFID projekt

Berätta om dina pågående projekt.
jenslund

UHF RFID projekt

Inlägg av jenslund »

Hej

Jag tänkte ge mig ut på ny mark.

Det jag vill åstakomma är att ha RFID tagar på lådor innehållande utrustning som förvaras i hyllor och staplar, på lämplig plats skall det sitta en eller flera antenner (beroende på täckningsområde) för att vid ett kommando läsa av samtliga tagar som finns för att få en bild över vilken utrustning som finns tällgänglig.

Jag har jobbat en del med Raspberry Pi i andra projekt och hade en tanke på att använda en eller flera för detta ändamål men är såklart öppen för andra system om det passa bättre.

Har kollat rint lite och kommit fram till attdet är UHF RFID jag skall ha då avståndet kan vara mellan 3-6 meter beroende täckningsgraden och omkringvarande miljö, har även kollat på lite olika kort men tänkte höra med er om det finns erfarenhet av detta eller om det tom är så att det finns några färdiga lösningar, som sagt detta är helt ny mark för mig.

Tänker mig att setupen serut som följer.

1 Controller men 1-6 readers över rs då avståndet kan vara upp till 14 meter från controllern
reader + panelantenn i tak eller annan lämplig possition beroende på inverkan från omkringvarande miljö och avstånd.
WIFI/3/4G uppkoppling för överföring av data till extern databas

Tilläggas bör kanske också att det var handla om 200-600 tagar per läsning.

Hoppas någon här har koll och kan ge några bra tips.

Tack på förhand
Xoffis
Kontakt:

Re: UHF RFID projekt

Inlägg av Xoffis »

Kan tyvär inget om RFID eller liknande förutom vad dess funktion är, men..

Jag förstår din idé, och den låter som en smidig sak för att hålla koll på inventering. Men, hade det inte varit enklare att bara ha en avläsnings punkt i dörren, så att datorn endast håller koll på vad som lamnar rummet och vad som kommer tillbaka, logga detta i en databas och på så sätt hålla reda på inventeringen?

Ber om ursäkt ifall det inte alls är svar på dina frågor.
jenslund

Inlägg av jenslund »

Jo, MEN...

Det kan vara så att systemet kommer sitta i vår lastbil också, för att se att när man rullar så har man allt med sig.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det låter som att lösa ett problem på fel sätt!
Pajander

Inlägg av Pajander »

Jag surfade runt endel för några år sen och såg vad som fanns på marknaden då i samband med ett utvecklingsprojekt som jag var involverad i.

Jag har en ganska bra kännsla för att en lösning passande din applikation redan finns. Testa söka runt på "rfid inventory system" på google så bör du få lite ideer och uppslag på hur du kan gå vidare.
Backard

Inlägg av Backard »

Lasp skrev:Det låter som att lösa ett problem på fel sätt!
Skulle vara intressant om du vill utveckla dina tankar runt detta.
Backard

Inlägg av Backard »

Jag tycker det låter som ett riktgt intressant projekt som visar på styrkan med RFID. Realtidsinventering är full genomförbart med UHF eller aktiva 2,4GHz. Vad är det för mått på lokalen? Du skulle ju kunna bygga en gateway i både lokal och bil.
robbie

Inlägg av robbie »

Idesco har lösningar för långdistans-RFID. Vet inte hur de hanterar läsning Av flera taggar samtidigt men det kan vara värt att kolla upp.
Skriv svar