Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040 - Första fräsningen avklarad

Inlägg av Perkla »

Ja fast cellplast blir så jävla stökigt när man kör, :S

Jag har nu bytt slangarna och satt större vattenkärl så nu verkar det se bättre ut än tidigare, mjuk och fin slang åxå.. tror ni det är möjligt att fräsa i en plast som heter PP ? Polypropen rättare sagt..
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040 - Första fräsningen avklarad

Inlägg av Perkla »

Var till en affär och tittade på pinnfräsar idag, passar 3mm chuck, den hade 3 skär och var 3mm i diameter och kostade runt 1000:- HAHAHAH sa jag och avböjde. Snabbstål skulle det visst vara. Men jag var på jula och köpa lite vanliga fräsar, ja nu har jag alla som finns på jula som passar min maskin..

Bild
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040 - Första fräsningen avklarad

Inlägg av Perkla »

Hämtade lite plast idag, PP.. borde nog lära mig hur cad funkar... så jag kan börja göra nåt eget.. denna plastbiten är 2mm tjock

Bild
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040 - Första fräsningen avklarad

Inlägg av Perkla »

Nya kylslangar idag..


Bild

Bild
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040 - Första fräsningen avklarad

Inlägg av Perkla »

Jonaz skrev:Sätt fast en tejbit som referens kanske?
Har testat detta idag.. men nää det blev fan bara skit av allt, gick inte att få det bra överhuvudtaget, så jag skippade det här med att skanna faktiskt..

Om jag hittar en bild, skulle jag inte kunna använda den som referens ? Hur kan jag på bästa sätt konvertera den till nått man kan fräsa i maskinen ?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7057
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Perklas CNC 3040 - Första fräsningen avklarad

Inlägg av lgrfbs »

Om du inte vill rita av den med penna som följer kanten på detaljen, så kan du fota av detaljen i rät vinkel och följa kanten för att sedan sätta i hop allt i ett ritprogram, skriva ut och se om det blev rätt.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040 - Första fräsningen avklarad

Inlägg av Perkla »

Jag har hittat en bild på nätet som är perfekt.. har bara ingen aning om hur jag kommer vidare, vet inte riktigt vad jag ska göra här näst med bilden.. :S
elabbe
Inlägg: 787
Blev medlem: 5 augusti 2014, 19:32:24
Ort: Sthlm

Re: Perklas CNC 3040 - Första fräsningen avklarad

Inlägg av elabbe »

Där är ju redan massvis med förslag på mjukvara i tråden. Har du erfarenhet av något grafiskt program redan? I så fall vilket? Om man inte kommer från CAD-världen fungerar även en gammal Illustrator-licens t.ex. Det här är en inställning jag inte riktigt förstår mig på:
Perkla skrev:jag vill dock inte ha nått där får en känsla av Amiga... att först ladda en diskett för att sen sätta i en annan o ladda den och sen sätta i själva programmet jag ska köra... vill ha nått som bara funkar rakt upp och ner bara.. :D
Ett vanligt flöde innefattar ofta tre program. Det är varken förlegat eller nödvändigtvis dåligt, utan de har alla olika användningsområden. Men visst, ska man bara göra simplare saker överlappar de ofta varandra i funktionalitet. Avancerade CAD-program har ofta CAM-tillägg, och i Mach3 t.ex. kan du skapa och köra enkla geometriska former direkt. Min uppfattning är dock att program ofta är bättre om de fokuserar på en sak.

Exempel:
"CAD" Ritning (vektorgrafik, t.ex. dxf) -> "CAM" Fräsbanor (gkod) -> Maskinstyrning

Det du får börja skilja på är pixelgrafik och vektorgrafik. Vissa CAM-program accepterar pixelgrafik och kan t.ex. skapa gkod som ett rastermönster eller ställa z-höjd utifrån svärta/gråskala. Men vill du få exakt kontroll måste du jobba med vektorer/banor. Så om du nu har en "bild" som du säger att utgå ifrån, så kalkerar du av den i vektorer med t.ex. Inkscape. Det går även att till viss del få det gjort automatiskt.

Sen får du ju tänka på om frässtålet ska följa din bana eller gå utanför den, en frässtålsradie, eller fasning
Senast redigerad av elabbe 18 december 2014, 22:15:23, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040 - Första fräsningen avklarad

Inlägg av Perkla »

Jag har precis hämtat inkscape, har aldrig använt det tidigare, men finns väl nått på youtube att kolla på tänkte jag, och jag har tidigare använt Pixelmator, jag kör ju bara Mac OS och Linux.. datorn till CNC maskinen kör LinuxCNC..Så mach3 är inte att tänka på.

Tänkte börja med att importera bilden i inkscape..
elabbe
Inlägg: 787
Blev medlem: 5 augusti 2014, 19:32:24
Ort: Sthlm

Re: Perklas CNC 3040 - Första fräsningen avklarad

Inlägg av elabbe »

Jag har läst hela tråden (puh), så vet att du kör LinuxCNC. Mach3 ingick bara i förklaringen att funktionaliteten överlappade, och var ingen generell rekommendation.

Här är en sådan "Välj två"-triangel angående mjukvara:

Kod: Markera allt

    Funktionellt
         /\
        /  \
       /    \
      /      \
     /        \
    /          \
    ‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾
Gratis       Lättanvänt
swp
Inlägg: 63
Blev medlem: 31 december 2010, 00:54:56

Re: Perklas CNC 3040 - Första fräsningen avklarad

Inlägg av swp »

Som nänmts tidigare i tråden så är Inkscape + Gcodetools ett alternativ.

http://kalyaev.com/2010/20100423/gcodetools.html

http://www.cnc-club.ru/forum/viewtopic.php?t=35
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040 - Första fräsningen avklarad

Inlägg av Perkla »

Jag håller på i Inkscape nu.. hmm skulle ju vilja att bilden var vit eller nån annan färg än svart.. för det blir så väldigt svårt att sätta outlines eftersom dessa åxå är svart.. :S hmmm
elabbe
Inlägg: 787
Blev medlem: 5 augusti 2014, 19:32:24
Ort: Sthlm

Re: Perklas CNC 3040 - Första fräsningen avklarad

Inlägg av elabbe »

Invertera den?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040 - Första fräsningen avklarad

Inlägg av Perkla »

Japp har gjort det... nu sätter jag kantlinjerna.. MEN fan dom här vågarna.. ändra på ena sidan så följer den andra med, det vill inte jag, fan vad svårt det blir då.. :S
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040 - Första fräsningen avklarad

Inlägg av Perkla »

Det här blir väl inget vidare.. ? Ja bortsett från halsfickan och stallfickan då.. :S

Bild
Skriv svar