Har faktiskt glömt bort det i sammanhanget
Tidigare var problemet löst med ett (otympligt) bistabilt relä.
Sen ville man få ner dimensionerna och då blev det uC.
Fast jag fascineras fortfarande över att uC krävs för att realisera funktionen i liten volym.
En liten mångvarvig spole och en Hall-sensor (om än rätt dyr

) tycker jag helt enkelt är roligare.
Allt är ju så digitaliserat idag att det är tröttsamt.
Snart är det processorer i tandborstarna
Den analoga kunskapen pensioneras succesivt bort.
Och detta trots att den ligger till grund för allt digitalt.
En lite anektdot är att jag lyckades reparera en 40 år gammal (& stendum) terminal modell "Månbas Alpha" som vi faktiskt än idag använder på jobbet.
Ett delmoment för att lokalisera felet var att lyfta ur hela den typ 0,5m^2 stora digitala delen beståendes av mestadels säkert 300st 7400-kretsar och syna det samt lägga det åt sidan (då felet hade högspänningskaraktär modell "rinnande" kuddistorsion).
En ung praktikant (som är helt bisarrt bra på datorer och processorer) gick då förbi och såg kortet.
Han pekade då på den osedvanligt stora kretsen i mitten (säkert 40 ben) och sa "det där är nog processorn".
Det var nästan så att jag skrattade högt för det finns ingen processor i den gamla maskinen.
Så jag sa till honom att det där är ingen processor utan en UART.
Han sa att "nej, det kan det ju inte vara för det har ju ett UV-fönster".
Så jag frågade honom vad det stog på kretsen och googlade upp det som bevis.
Han mumlade då bara och gick sin väg
Felet på maskinen var f.ö en trött gammal elyt i nätagget.
En rätt basal och enkel lagning i min bok.
Fast stolt blev jag ändå
När det sedan gäller mitt, vad ska vi kalla det, idiotprojekt så går det inte riktigt som jag tänkt.
Jag har lindat 12 varv runt en spik (5X20mm, c.a) och applicerat Hall-sensorn alldeles intill spikhuvudet.
Borttagen spik: Bo=2,4V (Vcc=4,8V)
Magnetiserad spik: Br=2,4V (körde några lågströmstester innan jag särskilt mätte detta)
+270R->2,4V (+ indikerar positiv ström dvs 1/ON enligt bild)
-270R->2,4V
4,8V/270R ger således ingenting mätbart.
+4R->1,94V (här händer nåt iaf)
-4R->2,40V (här händer konstigt nog ingenting)
Eftersom den reagerar på 1-flödet ovan men inte 0-flödet så misstänker jag att jag har ESD-skjutit givaren.
Och nån remanens har jag alltså inte lyckats registrera överhuvudtaget
Vad tror ni?
MVH/Roger
PS
Håll med om att sådana här fysikaliska "pseudovetenskapliga" projekt är roligare än högnivåspråk

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.