Byta ut CRT till LCD
- SeniorLemuren
Byta ut CRT till LCD
Jag har en Rayeton 1200 radar. Äldre modell med CRT skärm. Skärmen gör ju att den tar stor plats på djupet och är svårplacerad. Skulle det vara möjligt att bygga om den och ersätta Katodstråleröret mot en plattskärm utan att ha nobelpriset i elektronik.
Jag tänker inte bara på anpassningen av skärm, utan även vilka problem det kan bli med omstuvning av elektroniken avseende störningar osv.
Jag tänker inte bara på anpassningen av skärm, utan även vilka problem det kan bli med omstuvning av elektroniken avseende störningar osv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Byta ut CRT till LCD
Som gammal radartekniker som har dels räknat på detta och sett "hembygga" (några teknik-folk (samma utb. som jag) på en övervakningsstation som hade byggt): Såklart möjligt att göra.
En lösning är att digitalisera signalen från radarn (är ju ganska viktigt) som första steg. Detta kräver en ganska snabb A/D-omvandlare.
Sedan behövs en resolver, alltså antennens position till digital information. Kan lösas med en pulsgivare på rotationsgivaren (motorn) och en "norrpuls" på antennen som ger absolut-värde på pulserna.
Efter det kan du lägga in data i ett minne varifrån det kan scannas ut på lämpligt sätt till skärmen. Det är ganska möjligt att göra VGA-signal varefter vilken skärm som helst som klarar VGA borde klara biffen.
Kanske lite Dual-Port minne skulle vara bra?
Vill du vara riktig skrytsam kan du lägga en palett-styrning med så att det är olika färger på olika starka ekon. Med lite intelligens mellan kan du även plocka bort statiska ekon (jag vet hur man gör) och highlightar dynamiska ändringar. Kan såklart vara där som färgstyrningen kommer in, då kan du få kurser på ekon.
Men steg 1 borde vara att definiera kraven på en A/D-omvandlare. Jag skulle tro att 8 bit är max. som behövs och att 4 bit skulle ge användbara resultat - men 8 ville vara att föredra.
Sedan kommer en annan faktor: finns det att köpa klart? Jag ser det som en möjlighet, om det sedan är värd priset är det inte jag som ska värdera.
En lösning är att digitalisera signalen från radarn (är ju ganska viktigt) som första steg. Detta kräver en ganska snabb A/D-omvandlare.
Sedan behövs en resolver, alltså antennens position till digital information. Kan lösas med en pulsgivare på rotationsgivaren (motorn) och en "norrpuls" på antennen som ger absolut-värde på pulserna.
Efter det kan du lägga in data i ett minne varifrån det kan scannas ut på lämpligt sätt till skärmen. Det är ganska möjligt att göra VGA-signal varefter vilken skärm som helst som klarar VGA borde klara biffen.
Kanske lite Dual-Port minne skulle vara bra?
Vill du vara riktig skrytsam kan du lägga en palett-styrning med så att det är olika färger på olika starka ekon. Med lite intelligens mellan kan du även plocka bort statiska ekon (jag vet hur man gör) och highlightar dynamiska ändringar. Kan såklart vara där som färgstyrningen kommer in, då kan du få kurser på ekon.
Men steg 1 borde vara att definiera kraven på en A/D-omvandlare. Jag skulle tro att 8 bit är max. som behövs och att 4 bit skulle ge användbara resultat - men 8 ville vara att föredra.
Sedan kommer en annan faktor: finns det att köpa klart? Jag ser det som en möjlighet, om det sedan är värd priset är det inte jag som ska värdera.
Senast redigerad av Icecap 14 december 2014, 12:06:48, redigerad totalt 1 gång.
- SeniorLemuren
Ok. Som jag förstår din beskrivning så använder man inte redan befintlig elektronik för att mata displayen.
Jag var mer inne på att modifiera befintlig "Display Unit" för att mata en lämplig LED eller LCD skäm.
jag bifogar en PDF som visar hur det ser ut. På sid 6:8 kan man finna ett blockdiagram och på sidorna 6:15 och framåt beskrivs Display Unit" Där finns ju redan en analog till digitalomvandling som sparas i minne så där borde man väl kunna hoppa in och plocka ut data till displayen.
All elektronik är ju byggd omkring katodstråleröret så vad jag mer undrar är ju om det kan bli komplicerat att flytta runt på de olika korten så att man kan korta av djupet på höljet, eller om man helt sonika behåller radarhuset som det är (med bortkopplat katodstrålerör), och gömmer radarhuset någonstans i närheten av displayen.
Jag försökte ladda upp manualen till EF men den var för stor så här är länken:
Jag var mer inne på att modifiera befintlig "Display Unit" för att mata en lämplig LED eller LCD skäm.
jag bifogar en PDF som visar hur det ser ut. På sid 6:8 kan man finna ett blockdiagram och på sidorna 6:15 och framåt beskrivs Display Unit" Där finns ju redan en analog till digitalomvandling som sparas i minne så där borde man väl kunna hoppa in och plocka ut data till displayen.
All elektronik är ju byggd omkring katodstråleröret så vad jag mer undrar är ju om det kan bli komplicerat att flytta runt på de olika korten så att man kan korta av djupet på höljet, eller om man helt sonika behåller radarhuset som det är (med bortkopplat katodstrålerör), och gömmer radarhuset någonstans i närheten av displayen.
Jag försökte ladda upp manualen till EF men den var för stor så här är länken:
Som icecap skriver så borde man nog kunna fånga bilden från "video RAM" i M89361
Hur snabb behöver en ADC vara om man skulle fånga signalen istället?
http://www.st.com/web/catalog/tools/FM1 ... 8/PF259090
Räcker 6Msamples?
Hade man kunnat kör ett sådant kort så är inte VGA utgång så krånglig.
Edit: Uppdaterade till 6Msamples, max-hastighet i 12bitars upplösning.
Hur snabb behöver en ADC vara om man skulle fånga signalen istället?
http://www.st.com/web/catalog/tools/FM1 ... 8/PF259090
Räcker 6Msamples?
Hade man kunnat kör ett sådant kort så är inte VGA utgång så krånglig.
Edit: Uppdaterade till 6Msamples, max-hastighet i 12bitars upplösning.
OK, har nu kollat igenom manualen lite snabbt och din skärm är redan en "vanlig" skärm efter vad jag kan se, det finns iaf. videoram osv. I i grunden ska "allt" behållas - förutom avlänkningen, HSP. osv som har med själva CRT'n att göra.
Det finns H-sync & V-sync samt videosignal, att göra dess signaler om till VGA (eller liknande) ska knappast vara et stort problem.
Detta betyder dock att själva den stora delen av elektroniken måste flyttas om för att minska storleken på lådan, det är dock ett rent fysisk problem.
Men "Display PCB", "Video PCB" samt CRT kan ersättas rimligt enkelt med en plattskärm.
Det finns H-sync & V-sync samt videosignal, att göra dess signaler om till VGA (eller liknande) ska knappast vara et stort problem.
Detta betyder dock att själva den stora delen av elektroniken måste flyttas om för att minska storleken på lådan, det är dock ett rent fysisk problem.
Men "Display PCB", "Video PCB" samt CRT kan ersättas rimligt enkelt med en plattskärm.
Vad som behövs är en vanlig (platt) TV med kompositvideo ingång.
Horisontalsynk-frekvens ligger på 15,625kHz = vanlig TV!
En enkel krets som kombinerar H-synk, V-synk och videosignal till kompositvideo är det som behövs.
(För) liten LCD skärm
:
https://www.m.nu/ntscpal-television-dis ... p-697.html
Horisontalsynk-frekvens ligger på 15,625kHz = vanlig TV!
En enkel krets som kombinerar H-synk, V-synk och videosignal till kompositvideo är det som behövs.
(För) liten LCD skärm

https://www.m.nu/ntscpal-television-dis ... p-697.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Såg precis i sista kommentarerna att din CRT verkara vara rasterbaserad. Men för andra som sitter med vekorbaserade enheter finns följande lösning:
http://vectorvgapro.com/Scan_Convertor_Products.html
http://vectorvgapro.com/Scan_Convertor_Products.html