Som bilden väl visar - bra++ avbitare för att klippa komponentben å sånt.
Rätt mycket avgörs av vad du ska göra, och en hel del kan du bygga själv.
Labbdäck om du ska prova ut kopplingar själv.
För mindre byggen med digitalgrejer så kommer man långt med ett fast nätagg på 5V 1A, byggs lätt själv med en 7805-regulator, antingen ihop med trafo o.s.v. eller som matas av nån enkel väggvårta som ger tillräckligt med kräm.
För mindre byggen med analoggrejer med OP-förstärkare så kommer man långt med ett fast dubbelspänningsagg på 2*12V eller 2*15V.
För mindre byggen med diskreta transistorer så duger vilket som helst av ovanstående agg.
Just för att mäta likspänningar i dessa "elektronikområden" (d.v.s. 20V-området på mätinstrumentet) så är nog i princip alla digitala multimetrar rent av förträffliga jämfört med vad som behövs. Det som skiljer mellan billiga och dyra multimetrar är snarast dels säkerhet då man har lite mer kräm (tips: håll inte i själva mätaren när du mäter på 230V, mät inte på något avsäkrat mer än max typ 16A, om du inte har en dyr-fin-mätare), dels hur de hanterar "konstiga" signaler vid AC-mätning (typ dc + ac överlagrat över varandra, ac med vågform som är annat än sinus o.s.v., och dels så kan exaktheten vid ac-mätning och generellt vid strömmätning vara sämre på en billig mätare.
Ett "riktigt" oscilloskop är nog det bästa instrumentet man kan skaffa. Jag skulle skaffa ett köpe-oscilloskop före ett riktigt labbagg och egentligen hellre ha oscilloskop än multimeter om jag var tvungen att välja mellan de två.
Om du ska syssla med ljudkretsar så kan det vara lämpligt att bygga några enklare buffertförstärkare för signalnivåer. Dels en som buffrar ljud ut från en dator eller annan ljudkälla så att backspänning från ett havererat bygge inte skadar datorns utgång. (Tänk på att backspänningen kan leta sig till matningsspänningarna i en buffertförstärkare, det kan vara bra med nån zenerdiodlösning som kortsluter matningarna om de får överspänning). Dels en för motsatsen, att provmäta på ditt bygge. Högohmig ingång är då bra, och ac-kopplad ingång är bra. Kanske två växlingsbara högpassfilter, typ 100Hz och 20Hz, eller 100Hz urkopplingsbart. En sån buffertförstärkare bör ha en utgång som kan mata t.ex. ett par enkla datorhögtalare, och förstärkningen i buffertförstärkaren bör vara ställbar. Fördelen är då att man kan ställa så att utgången på buffertförstärkaren klipper vid bara lite högre ljudnivå än normal signal, och sen reglerar man med volymratten på datorhögtalarna hur högt man vill ha. Då kan det helt enkelt inte bli starkare ljud än lite högre än "normalt". Det är rätt skönt att veta att man varken kan blåsa högtalare eller öron när man mäter på ett bautaslutsteg.
Jag håller med de som föreslår att bygga en del grejer. Funktionsgenerator och nätagg är typiskt bra saker att bygga själv.
Multimeter är så billigt att köpa så det lönar sig aldrig att bygga. Oscilloskop är för krångligt att bygga själv och priserna på färdiga är inte så farliga.
Om du bygger enklare instrument till att börja med, framförallt nätagg, så kommer de nog vara användbara även om du senare också bygger/köper något mer avancerat. Vem vet, en dag vill du kanske mata första stegen i förstärkarbygget med ditt enkla hembyggda fasta 2*15V-nätagg samtidigt som du matar utgångsstegen i förstärkarbygget med dyra fina labbagget på 2*30V. Typiskt exempel på att både "gamla enkla" och "nya fina" instrumentet kan vara bra samtidigt.
Sen är det väl som allt annat, har man minsta drag för samlarmani så är det lätt hänt att man samlar på sig både användbara och kanske inte så användbara instrument. Bland de märkligaste jag råkat samla på mig är ett instrument för att mäta störningar på elnätet. Nätspänningen omvandlad till ca 10V-nivå på BNC-utgång, och en utgång där 50Hz-signalen filtrerats bort i ett notchfilter för att endast få ut störningarna. Jag har hittils aldrig haft nytta av det, men det känns faktiskt riktigt bra att ha.