Bygga ett litet hobbylabb - Tips mottages!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ultrabrite

Bygga ett litet hobbylabb - Tips mottages!

Inlägg av Ultrabrite »

Hej alla!
Jag skall inreda en "man cave" åt mig själv och tanken är att den skall inredas primärt för aktiviteter inom elektronik/data på hobbynivå. Elektroniklådorna har varit nerpackade några år så vad gäller utrustning så saknas det mesta. Jag hoppas att ni på Forumet kan ge lite tips på vad som bör ingå i var mans elektronikhörna.

Vad behöver man egentligen och vad är bra att ha? Vilka märken och modeller är vettiga? Skall man köpa nytt eller begagnat. Skall man kanske börja att bygga något själv?

Det är viktigt att grejorna känns bra och är trevliga att jobba med. Vill inte ha något "plastaskit" (men även "bra plast" kan funka).

I skrivande stund är utrustningsnivån rätt så skral (har i princip bara en gammal Weller lödstation och ett par gamla Fluke multimetrar).

Det jag ser kan behövas är:
  • Labbaggregat
    Digitalt oscilloskop
    Bordsmultimeter
    Annat?

Budget: Siktar på <7-10kkr

Så kom gärna med förslag på olika instrument ...och har ni något instrument som samlar damm så kan ni ju pm:a mig :P
mts

Re: Bygga ett litet hobbylabb - Tips mottages!

Inlägg av mts »

Mekrum, det här är mitt favoritämne! :lol:

Edit: :vissla:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av mts 15 december 2014, 18:30:29, redigerad totalt 1 gång.
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Funktionsgenerator är också bra att ha ibland :)
Och bra belysning!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Fundera på vad du tänker bygga/laga. Jag har en blandning mellan nytt och gammalt, hellre gammal kvalitet än ny sk-t.

Bänkmultimeter skulle jag inte skaffa direkt, däremot är en signalgenerator bra att ha. En liten dator ansluten logikanalysator kan vara guld värd och göra att man klarar sig med ett äldre analogt oscilloskop ett tag.

Är lödstationen temperatur reglerar så duger den säkert.

Låt projekten visa dig vad du behöver...
mts

Inlägg av mts »

anders_bzn skrev: Låt projekten visa dig vad du behöver...
Kunde inte ha sagt det bättre själv.. :tumupp:

Komponent-testare
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ultrabrite

Inlägg av Ultrabrite »

Bra förslag ... och inte så dyra ännu :P

Tänger har jag en del. Men en bra näbbtång skulle nog behövas.
Belysning har jag funderat lite på. Ögonen är ju inte som förr. En möjlighet (om än ganska ful) är att skaffa en sådan med inbyggt förstoringsglas.
Och en LF-signalgenerator låter ju klokt. Förstärkarbyggen och annat HiFi blir man aldrig för gammal för.

En ambition är att det mesta skall finnas tillgängligt (och att det finns på rätt plats). Därför är det bra om grejorna inte är så mobila som typ bordsmultimeter.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Datorns ljudkort fungerar bra som tongenerator om man har lämplig mjukvara.
Går bra att börja med det innan man köper något dyrare.
opampen

Inlägg av opampen »

Som tidigare nämts är det väl basic i ett elektronik lab. Oscilloscope bör du ha. Det finns en del bra på begagnade marknaden. Även nya analoga/digitala scope har blivit betydligt billigare på senare åren.

En bra multimeter är a&o.

En bra funktiongenerator, varför inte bygga en själv? Jag har byggt både frekvensräknare, signalgeneratorer, nätagg. mm. Det är alltid roligt att själv bygga instrument. Men det beror lte på hur kunnig du är och då menar jag inte byggsatser. Men olika byggsatser från t.ex. Welleman kan funka om du inte är så van.

När det gäller nätagg. bör det finnas utgång för två spänningar så du även kan få symetrisk matning då många op-kretsar behöver +/- matning. Utspänning, typ. 2x 1-20V 1-2A.

Men var noga med att inte köpa allt för billiga instrument. Lägg hellre till lite eftersom min erfarenhet säger att det finns inget som är så frustrerande med osäkra mätvärden. Ett bra instrument kan du ha i många år.

Det är roligt med elektronik! Lycka till!
BJ

Inlägg av BJ »

Var får man tag på en sådan där fin komponent-provare?
Eller är det ett hemmabygge?
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

BJ

Inlägg av BJ »

Okej.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Som bilden väl visar - bra++ avbitare för att klippa komponentben å sånt.

Rätt mycket avgörs av vad du ska göra, och en hel del kan du bygga själv.

Labbdäck om du ska prova ut kopplingar själv.

För mindre byggen med digitalgrejer så kommer man långt med ett fast nätagg på 5V 1A, byggs lätt själv med en 7805-regulator, antingen ihop med trafo o.s.v. eller som matas av nån enkel väggvårta som ger tillräckligt med kräm.

För mindre byggen med analoggrejer med OP-förstärkare så kommer man långt med ett fast dubbelspänningsagg på 2*12V eller 2*15V.

För mindre byggen med diskreta transistorer så duger vilket som helst av ovanstående agg.

Just för att mäta likspänningar i dessa "elektronikområden" (d.v.s. 20V-området på mätinstrumentet) så är nog i princip alla digitala multimetrar rent av förträffliga jämfört med vad som behövs. Det som skiljer mellan billiga och dyra multimetrar är snarast dels säkerhet då man har lite mer kräm (tips: håll inte i själva mätaren när du mäter på 230V, mät inte på något avsäkrat mer än max typ 16A, om du inte har en dyr-fin-mätare), dels hur de hanterar "konstiga" signaler vid AC-mätning (typ dc + ac överlagrat över varandra, ac med vågform som är annat än sinus o.s.v., och dels så kan exaktheten vid ac-mätning och generellt vid strömmätning vara sämre på en billig mätare.

Ett "riktigt" oscilloskop är nog det bästa instrumentet man kan skaffa. Jag skulle skaffa ett köpe-oscilloskop före ett riktigt labbagg och egentligen hellre ha oscilloskop än multimeter om jag var tvungen att välja mellan de två.

Om du ska syssla med ljudkretsar så kan det vara lämpligt att bygga några enklare buffertförstärkare för signalnivåer. Dels en som buffrar ljud ut från en dator eller annan ljudkälla så att backspänning från ett havererat bygge inte skadar datorns utgång. (Tänk på att backspänningen kan leta sig till matningsspänningarna i en buffertförstärkare, det kan vara bra med nån zenerdiodlösning som kortsluter matningarna om de får överspänning). Dels en för motsatsen, att provmäta på ditt bygge. Högohmig ingång är då bra, och ac-kopplad ingång är bra. Kanske två växlingsbara högpassfilter, typ 100Hz och 20Hz, eller 100Hz urkopplingsbart. En sån buffertförstärkare bör ha en utgång som kan mata t.ex. ett par enkla datorhögtalare, och förstärkningen i buffertförstärkaren bör vara ställbar. Fördelen är då att man kan ställa så att utgången på buffertförstärkaren klipper vid bara lite högre ljudnivå än normal signal, och sen reglerar man med volymratten på datorhögtalarna hur högt man vill ha. Då kan det helt enkelt inte bli starkare ljud än lite högre än "normalt". Det är rätt skönt att veta att man varken kan blåsa högtalare eller öron när man mäter på ett bautaslutsteg.

Jag håller med de som föreslår att bygga en del grejer. Funktionsgenerator och nätagg är typiskt bra saker att bygga själv.

Multimeter är så billigt att köpa så det lönar sig aldrig att bygga. Oscilloskop är för krångligt att bygga själv och priserna på färdiga är inte så farliga.

Om du bygger enklare instrument till att börja med, framförallt nätagg, så kommer de nog vara användbara även om du senare också bygger/köper något mer avancerat. Vem vet, en dag vill du kanske mata första stegen i förstärkarbygget med ditt enkla hembyggda fasta 2*15V-nätagg samtidigt som du matar utgångsstegen i förstärkarbygget med dyra fina labbagget på 2*30V. Typiskt exempel på att både "gamla enkla" och "nya fina" instrumentet kan vara bra samtidigt.

Sen är det väl som allt annat, har man minsta drag för samlarmani så är det lätt hänt att man samlar på sig både användbara och kanske inte så användbara instrument. Bland de märkligaste jag råkat samla på mig är ett instrument för att mäta störningar på elnätet. Nätspänningen omvandlad till ca 10V-nivå på BNC-utgång, och en utgång där 50Hz-signalen filtrerats bort i ett notchfilter för att endast få ut störningarna. Jag har hittils aldrig haft nytta av det, men det känns faktiskt riktigt bra att ha. :wink:
mac

Inlägg av mac »

Verktyg av hög kvalitet (särskilt avbitare som nämnts ovan). T.ex. Skruvmejslar, små fasta nycklar, små tänger, pincetter, en liten hammare, körnare, borr, filar, nålfilar, bågfil mm. Billigt är i regel = skräp = frustration.

Motstånd, kondensatorer, dioder, transistorer av olika slag

Labbsladdar med krokodiler, banankontakter, BNC --> banan m.m.

Tennsug, avstrykningssvamp, kopparfläta, ev. flussmedel

En dator nära tillgänglig.

Kopplingstråd i olika färg och typ. Buntband. Krympslang. Skruv, muttrar och dyl.

Sortimentskåp eller lådor för alla komponenter.

Jag rekommenderar lysrör som belysning. De ger bra färgåtergivning och har stor area vilket ger mindre hårda skuggor.
mishral

Inlägg av mishral »

Jag har just gjort typ det här.
Det jag gjorde var att bygga ett skrivbord med en hylla av ett gammalt matbord.
Sen köpte jag sortimentskåp från biltema.

Köpte en Analog Discovery som har 2 kanals oscilloscope, 2 funktionsgeneratorer, +/- 5V matning, 16 logikanalysator och lite annat bös. Har inte lärt mig den så bra än och kan inte ge nåt omdöme, men enligt en kollega som använde den i studierna så ska den vara jäkligt bra. Utöver gratismjukvara så ska den vara kompatibel med LabVIEW och MATLAB.
Kostar ~2000kr.

Nätagg från Kjell för ~1000kr
Lödstation från elfa ~1000kr (Tips, det jag köpte är på kampanj nu och är på ca halva priset Xytronic LF-3000).

Men nu har jag köpt massa komponenter och undrar om det egentligen inte finns bättre sätt att lagra komponenter på än sortimentskåpen?
Har kollat på Komponentpärmar men har haft lite svårt att hitta bra prisvärda alternativ.
nomis_82

Inlägg av nomis_82 »

Har denna lampa lyser riktigt bra och har 8 dioptrier förstoring över hela glaset.

http://www.kjell.com/sortiment/el/belys ... led-p22313
Skriv svar