Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER

Inlägg av Perkla »

Hoppas på det.... har några andra burkar här men ingen som går att få liv i, tror jag....
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1538
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER

Inlägg av Cano »

Nu har jag inte kört LinuxCNC utan bara emc2 och det för flera år sedan.
När jag då körde setup wisard'en så gick inte alla axlar att jogga men sen efter den så fungerade alla. Har för mig att jag var tvungen att "nolla" alla axlar innan jag kunde jogga maskinen.
Jag får i emc2 liknande error som du men jag kan köra ändå.
Jag tyckte det var enklare att ändra i config filen än att använda wisard'en.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER

Inlägg av Perkla »

Jag har lyckats få igång den burken jag hämtade först för några dagar sen, den nyaste jag har som är från 2008, Sitter en AMG Athlon X2 i den och så satte jag i 4GB DDR2 minne samt en 80GB SATA disk och nu installerar jag LinuxCNC, felet var troligen ett felande grafikkort, jag tog ut det som satt där och tog bort skyddet på onboard grafiken, satt ett plastlock fastskruvat där som det stog: Do not remove på, antagligen för att det satt ett annat Nvidia grafikkort i den sen tidigare, det är en Compaq.

Ska köra Latencytestet på den nu bara det installerat klart, den borde ju vara bra mycket mer lämplig än nån annan jag har i alla fall.. hoppas jag..
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER

Inlägg av ochkl0620 »

Lycka till!
Följer tråden med intresse, hoppas kunna hjälpa till ifall det dyker upp något jag vet :-)
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER

Inlägg av Perkla »

Njaa blev inge vidare det här heller, satte i Parallellkort i den som jag vette fan hur jag får att funka, hittar inga drivisar till det heller, Latencytestet ser inget vidare ut det heller, AMD Athlon X2 gillade inte LinuxCNC nått vidare verkar det som.

Nja slut på burkar nu, blir nog att bygga en ny.. som troligen kommer vara precis lika, verkar vara riktigt noga med vilka delar det sitter i burken, tänker abosolut inte kosta på en massa tusen på en ny dator som jag inte ens vet om den kommer funka med LinuxCNC..

Urkk har hållit på flera dagar med detta nu.. less som fan nu... usch..


Bild
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER

Inlägg av Perkla »

Kom just att tänka på det, hur vet man vilka delar som LinuxCNC gillar igentligen ?? Så jag vet vad jag ska leta efter för saker...
slaith
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 maj 2009, 08:36:59

Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER

Inlägg av slaith »

Är det inte enklare att ta hem en testutgåva av Mach3, ställa in och kolla så att allt verkligen fungerar?
Sen gå över till LinuxCNC.
Någon polare borde väl ha en XP utgåva någonstans som går att låna?

Jag har kört ett flertal olika datorer till mina CNC:s och det har i princip alltid fungerat.
Har inte tyckt att det har varit så känsligt faktiskt.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER

Inlägg av Perkla »

Nja jag har inga vänner som kör PC faktiskt, jag har en OEM XP skiva.. som jag inte har nån nyckel till.. men men är väl inte värre än att det går kanske få tag på en XP utgåva nån annanstans... om man har tur..

Orsaken till att jag vill köra Linux är för att minska risken för massa problem, Linux är stabilt och bra tycker jag, och framförallt användarvänligt..

Men jag förstår vad du menar, att testa maskinen o se så saker funkar.. ska undersöka saken imorgon, har en burk med W2K installerat på.. ska kolla med den..
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8286
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER

Inlägg av X-IL »

Nu säger jag det en gång till, men det blir sista gången: du kommer INTE att lösa dina problem med att köpa ny dator.
Att testa din w2000 med mach3 kan absolut vara en bra ide, speciellt eftersom du har en färdig inställningsfil/listning med alla inställningar.
oz9ny
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 april 2011, 22:55:52

Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER

Inlägg av oz9ny »

Jeg har givet op. Afstandem er for lang på flere måder. God jul.
/Niels
swp
Inlägg: 63
Blev medlem: 31 december 2010, 00:54:56

Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER

Inlägg av swp »

I konfigurationsprogrammet som du kör finns det en testfunktion där du kan köra varje axel för sig. Börja med att använda den för att se att du fått rätt signaler på rätt pinnar och att utväxling och hastigheter är rätt. I dialogerna efter att du definierat pinnarna så finns det en knapp "Test this axis". Använd den och fixa till en axel taget.

När du kört klart konfigurationsprogrammet så skapas en genväg på skrivbordet och ett menyalternativ som är till för att starta Linuxcnc med din nya konfiguration. Använd någon av dom när du startar Linuxcnc.

http://linuxcnc.org/docs/html/config/stepconf.html
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER

Inlägg av Perkla »

X-IL skrev:Nu säger jag det en gång till, men det blir sista gången: du kommer INTE att lösa dina problem med att köpa ny dator.
Att testa din w2000 med mach3 kan absolut vara en bra ide, speciellt eftersom du har en färdig inställningsfil/listning med alla inställningar.
Ja fast det var ju flera kunniga människor som sa i början att det är absolut jätte viktigt att jag SKALL köra latencytestet först av allt för det är ytterst dumt att lägga tid på en dator som inte passar så bra för endamålet, nu undrar jag... gäller inte det längre ?

Första datorn jag testade fick ett resultat på 260k ns eller nåt sånt och absolut inte lämpad kom jag fram till och fick det bekräftat av en annan skcribent här, den här datorn fick över en miljon ns och nu är inte latensytestet intressant längre...

Som nybörjare på CNC kan jag väl meddela att jag bli lite förvirrad.

:humm:
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER

Inlägg av Perkla »

swp skrev:I konfigurationsprogrammet som du kör finns det en testfunktion där du kan köra varje axel för sig. Börja med att använda den för att se att du fått rätt signaler på rätt pinnar och att utväxling och hastigheter är rätt. I dialogerna efter att du definierat pinnarna så finns det en knapp "Test this axis". Använd den och fixa till en axel taget.

När du kört klart konfigurationsprogrammet så skapas en genväg på skrivbordet och ett menyalternativ som är till för att starta Linuxcnc med din nya konfiguration. Använd någon av dom när du startar Linuxcnc.

http://linuxcnc.org/docs/html/config/stepconf.html
Ja det är den där guiden jag brukar kolla i och det är där jag hämtar alla referenser ifrån, har dock inte kört det där testat av den enkla orsaken att jag inte fattade hur jag skulle göra... :S
swp
Inlägg: 63
Blev medlem: 31 december 2010, 00:54:56

Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER

Inlägg av swp »

Tryck på "Test this axis". Använd knapparna med pilar för att testa att köra fram och tillbaks. Ingen vits att gå vidare förrän du fått det att fungera.

Bild
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER

Inlägg av Perkla »

Det funkade absolut inte... inget som verkar funka alls...
Skriv svar