Hej! Börjar en kurs på universitetet där några mikrokontroller ska programmeras i C och VHDL, så nu skulle jag vilja komma väl förberedd dit.
Jag har pyttelite koll på att programmera i VHDL. Ganska bra koll vad gäller C, men det verkar vara en annan grej att programmera mikrokontrollers i C.
Har svårt att hitta lite lättförståeliga guider, så jag undrar vad ni kunniga rekommenderar någon som vill börja lära sig detta?
Senast redigerad av Daniel00 10 december 2014, 00:11:42, redigerad totalt 1 gång.
Trist att det är VHDL, annars bygger Verilog på C syntax så det hade nog inte varit lika svårt.
Men http://www.asic-world.com/ har lite olika tutorials som kanske är värda att kolla in.
Annars är det väl bara att köpa en CPLD/billig FPGA och börja koda lite olika saker så man lär sig den hårda vägen.
Vad gäller microkontroller och C så är det ofta en del bitoperationer, d.v.s. mycket &, | och ~. Sedan har man ofta begränsat med RAM och man
ska vara försiktig med att lägga stora saker på stacken, eller iaf vara lite medveten om hur stor stack man har. Vanligt är att helt undvika malloc().
Det blir gärna en och annan läsning och skrivning till processorns olika register (för att styra tillbehören i processorn (t.ex. timer, adc, dac, komparator, uart o.s.v.))
Har man inget OS så gäller det att förstå och hantera Interrupt på ett bra sätt.
Det blir även gärna väldigt mycket databladsläsning och ganska lite ren programmering. C blir inte det svåra utan att förstå och hantera MCU:n framför dig.