Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER

Inlägg av Perkla »

Försöker hitta en bok som man kan använda för att underlätta inlärningen av hur man använder en CNC maskin.. Verkstadshandboken tycker jag hade rätt lite om just CNC så vette fan om det kan vara rätt val för mig, dom flesta är på engelska verkar det som, inget större problem dock men svenska hade ju varit att föredra.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Om man ska börja med tex N1 så kan man ta ett högre nummer på nästa rad för att lättare kunna smyga in rader imellan utan att måsta numrera om alla andra rader.. tex

N1
N5
N10
N15
N20

osv..

Kankse är jag helt fel ute... verkar logiskt att tänka så dock...
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

I stort kan du ta CNC-teknik : svarv det ger en grund. Den stora skillnaden mellan svarv och färs är vilka axlar koordinat systemet har.
Svarv: X & Z
Fräs: X, Y & Z

Z är genom huvudspindeln.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Du är helt rätt ute med radnumren, du kan ju till och med köra i 10 hopp om du vill.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Då har jag klarat av att listat ut en sak iaf.. nämligen vad varje rad ska börja med, nämligen ett radnummer.. ja att ha 10 hopp imellan varje rad kan ju åxå vara bra ifall man misstänker att man kan komma att vilja lägga till massa mer..
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Sedan klarar sig de flesta system idag utan radnumren nästan helt, brukar mest vara vid tex svarvcykler och liknande som systemet behöver radnumren.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Så man skulle bara skriva själva g koden då utan tex N5 i början ?
nomis_82

Inlägg av nomis_82 »

Att kunna lite kod är aldrig dumt även om man använder någon form av camprogram. Att ha radnummer tycker jag bara är rörigt iallafall om man ändrar mycket i koden och verkar inte behövas i Linux cnc heller..
"A line number is the letter N followed by an integer (with no sign) between 0 and 99999 written with no more than five digits (000009 is not OK, for example). Line numbers may be repeated or used out of order, although normal practice is to avoid such usage. Line numbers may also be skipped, and that is normal practice. A line number is not required to be used, but must be in the proper place if used."
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Exakt, tycker även jag att koden blir betydligt mer lättläst utan radnummer på alla rader, däremot kan det vara smidigt att tex ha ett radnummer vid varje verktygsväxling eller så, N100 vid första, N200 vid andra verktyger osv, men det är en smaksak.
Perkla skrev:Så man skulle bara skriva själva g koden då utan tex N5 i början ?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Hur som helst.. jag tror och är ganska säker på att ett cad program är rätt väg för mig att gå, g kod måste absolut vara överkurs att början med, jag menar att programmera den själv.

Jag tror absolut att ett cad program är mycket lättare att förstå sig på åxå då man ser precis vad man gör för nått och designar det direkt exakt som det ska vara ..
nomis_82

Inlägg av nomis_82 »

Nu har jag ingen större koll på just linuxcnc kör okuma svarvar på jobbet. Det är inget fel med cam program men det kan vara bra att veta att koden som kommer ur programmet gör det som du tänkt i maskinen... Och så är det lättare att undvika smäll om man kan läsa hur maskinen ska köra framöver. Men bli nu inte förskräckt det är lättare än du tror. Det finns ju mycket hjälp att få.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Kan inte annat än att hålla med om det med, är helt klart en fördel att kunna grunden så man kan förstå varför maskinen gör som den gör.
persa

Inlägg av persa »

Skulle vilja påstå att det är speciellt viktigt att förstå G-koden om man siktar på billigast möjliga CAM-mjukvara. Dom dyrare CAM-mjukvarorna ger dig bättre möjligheter att själv vara med och bestämma hur bearbetningen ska utföras. Med billigare CAM-mjukvaror blir du mer hänvisad till hur den som utvecklat mjukvaran tänkt sig att en viss bearbetning ska gå till (valmöjligheterna är mindre). Om då inte CAM-mjukvaruutvecklarens idéer överensstämmer med hur du vill att det ska gå till så sitter du ju på pottan om du inte kan ändra i G-koden där det behövs
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

Jag började med CAMBAM, 40 gratis test sessioner. Snabbt att komma igång med för att göra enkla delar och lära sig grunderna i CNC tycker jag. Du kan antingen importera .dxf (eller var det dwg? Jag får alltid springa fram och tillbaka mellan CNC och CAD datorn med en ett USB minne...) eller så kan du rita cirkar, rektanglar, text etc. direkt i CAMBAM. Värt ett försök och det är gratis att prova.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ska absolut testa, men om jag väljer att köra Linux så lär jag inte kunna köra CamBam.. antar att det är andra program till Linux som gäller.. ?
Skriv svar