Hur funkar y-d start?
Re: Hur funkar y-d start?
Till maskiner som man startar manuellt, typ vedkapar och hyvlar mm funkar en manuell Y-D start. Men en kompressor ska ju startas automatiskt vid lågt tryck, där är det inte en vettig lösning.
Re: Hur funkar y-d start?
På min gamla svetsomformare är det manuell Y-D start.
Tackar för hjälpen.
Tackar för hjälpen.
Re: Hur funkar y-d start?
Kompressorer med YD-start har tryckavlastning, dvs en magnetventil är öppen och avlastar kompressorn under uppstart, när den sedan går över i D-drift, stänger magnetventilen.
Kan också vara så att magnetventilen stänger sug-sidan under uppstart, får ungefär samma effekt som att trycksidan står helt öppen.
Kan också vara så att magnetventilen stänger sug-sidan under uppstart, får ungefär samma effekt som att trycksidan står helt öppen.
Re: Hur funkar y-d start?
Hej.
Tackar för all hjälp.
Kunde någon kanske hjälpa mej förstå hur styrkretsen nedan fungerar.
Om vi följer strömmens väg från punkt 1, åt höger. Sedan går den genom motorskyddet F1, genom on/off brytaren bort till kontakt märkt 55/56, detta är punkter på tidreläeet. Genom detta då det är en en kontakt som är "normaly closed", eller? Ner genom kontakt 21/22, som är märkt K2, denna kontakt förstår jag inte riktigt. Men sedan vidare ner till dragspolen på K3 så att denna drar, och kopplar in Y-läge.
När tidreläet bryter öppnas koppling 55/56 och detta bryter dragströmen till K3 så Y-läget kopplas ur.
Men hjälpkontaktblocket (bild nedan) 53/54 uppe på K3 drar, väl samtidigt som K3 drar, då matas väl även manövern till K2 genom 53/54?
13/14 har jag inte hittat än men den måste ju också slutas, annars drar väl inte K1. Så jag fattar egentligen inte vad som aktiverar K1.
Koppling 67/68 låter jag väl sitta kvar,då ska väl kompressorn fortsätta starta olastat även när Y-D funktionen är borta?
Symbolen vid 55/56 och 57/58 betyder väl tidrelä, och att det även står k1, betyder väl att det är k1 som aktiverar.
Jag ber en elektriker titta över mina kopplingar när jag är klar, så ingen behöver känna något ansvar om de ger mej råd. Jag är också fullt införstådd med riskerna med elektricitet, och strömgenomgång i kroppen.
Men jag vill förstå detta schema.
mvh
Tackar för all hjälp.
Kunde någon kanske hjälpa mej förstå hur styrkretsen nedan fungerar.
Om vi följer strömmens väg från punkt 1, åt höger. Sedan går den genom motorskyddet F1, genom on/off brytaren bort till kontakt märkt 55/56, detta är punkter på tidreläeet. Genom detta då det är en en kontakt som är "normaly closed", eller? Ner genom kontakt 21/22, som är märkt K2, denna kontakt förstår jag inte riktigt. Men sedan vidare ner till dragspolen på K3 så att denna drar, och kopplar in Y-läge.
När tidreläet bryter öppnas koppling 55/56 och detta bryter dragströmen till K3 så Y-läget kopplas ur.
Men hjälpkontaktblocket (bild nedan) 53/54 uppe på K3 drar, väl samtidigt som K3 drar, då matas väl även manövern till K2 genom 53/54?
13/14 har jag inte hittat än men den måste ju också slutas, annars drar väl inte K1. Så jag fattar egentligen inte vad som aktiverar K1.
Koppling 67/68 låter jag väl sitta kvar,då ska väl kompressorn fortsätta starta olastat även när Y-D funktionen är borta?
Symbolen vid 55/56 och 57/58 betyder väl tidrelä, och att det även står k1, betyder väl att det är k1 som aktiverar.
Jag ber en elektriker titta över mina kopplingar när jag är klar, så ingen behöver känna något ansvar om de ger mej råd. Jag är också fullt införstådd med riskerna med elektricitet, och strömgenomgång i kroppen.
Men jag vill förstå detta schema.
mvh
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hur funkar y-d start?
Okej ska ge mig på ett försök att förklara.
"Om vi följer strömmens väg från punkt 1, åt höger. Sedan går den genom motorskyddet F1, genom on/off brytaren bort till kontakt märkt 55/56, detta är punkter på tidreläeet. Genom detta då det är en en kontakt som är "normaly closed", eller? Ner genom kontakt 21/22, som är märkt K2, denna kontakt förstår jag inte riktigt. Men sedan vidare ner till dragspolen på K3 så att denna drar, och kopplar in Y-läge."
Denna del har du fått helt rätt, alla så kallade normaly closed eller normaly opened är ritade i spänningslöst tillstånd. Så det kommer ändras när spänning kommer på vissa.
55/56 på tidreläet (eller egentligen inget eget relä utan tillägg på kontaktor K1) visar att den sitter på en tidsfunktion just med symbolen (=.
kontakt 21/22 K2 är bara en säkerhetsfunktion så¨att man inte ska kunna köra K2 och K3 samtidigt för då blir det kortis.
Sen vidare går det ju ned till A1/A2 K3 som drar kontaktorn.
När K3 drar stänger den kontakten 53/54 K3 och spänning kom mer ned till A1/A2 K1 och drar även den kontaktorn och går även till P1 som jag tror är driftlampan (om sådan finns).
När K1 drar kommer den även att stänga 13/14 K1 så att den får självhållning.
21/22 K3 hålls öppen så länge K3 är dragen, K3 stängs av med 55/56 K1 som är tidsstyrningen.
När då K3 stängs av kommer 21/22 K3 att stängas och då kommer spänning fram på A1/A2 K2 och den slår över till D drift.
"Om vi följer strömmens väg från punkt 1, åt höger. Sedan går den genom motorskyddet F1, genom on/off brytaren bort till kontakt märkt 55/56, detta är punkter på tidreläeet. Genom detta då det är en en kontakt som är "normaly closed", eller? Ner genom kontakt 21/22, som är märkt K2, denna kontakt förstår jag inte riktigt. Men sedan vidare ner till dragspolen på K3 så att denna drar, och kopplar in Y-läge."
Denna del har du fått helt rätt, alla så kallade normaly closed eller normaly opened är ritade i spänningslöst tillstånd. Så det kommer ändras när spänning kommer på vissa.
55/56 på tidreläet (eller egentligen inget eget relä utan tillägg på kontaktor K1) visar att den sitter på en tidsfunktion just med symbolen (=.
kontakt 21/22 K2 är bara en säkerhetsfunktion så¨att man inte ska kunna köra K2 och K3 samtidigt för då blir det kortis.
Sen vidare går det ju ned till A1/A2 K3 som drar kontaktorn.
När K3 drar stänger den kontakten 53/54 K3 och spänning kom mer ned till A1/A2 K1 och drar även den kontaktorn och går även till P1 som jag tror är driftlampan (om sådan finns).
När K1 drar kommer den även att stänga 13/14 K1 så att den får självhållning.
21/22 K3 hålls öppen så länge K3 är dragen, K3 stängs av med 55/56 K1 som är tidsstyrningen.
När då K3 stängs av kommer 21/22 K3 att stängas och då kommer spänning fram på A1/A2 K2 och den slår över till D drift.
Re: Hur funkar y-d start?
Tackar så mycket
Har bara några komplettrande frågor, som jag lagt med fetstil i din text nedan:
Denna del har du fått helt rätt, alla så kallade normaly closed eller normaly opened är ritade i spänningslöst tillstånd. Så det kommer ändras när spänning kommer på vissa.
55/56 på tidreläet (eller egentligen inget eget relä utan tillägg på kontaktor K1) visar att den sitter på en tidsfunktion just med symbolen (=.
kontakt 21/22 K2 är bara en säkerhetsfunktion så¨att man inte ska kunna köra K2 och K3 samtidigt för då blir det kortis.
Sen vidare går det ju ned till A1/A2 K3 som drar kontaktorn.
När K3 drar stänger den kontakten 53/54 K3 (Detta ser du för att det är markerat K3 på schemat, eller för att man ser att det är en extrakontakt monterad uppe på K3) och spänning kom mer ned till A1/A2 K1 och drar även den kontaktorn och går även till P1 som jag tror är driftlampan (om sådan finns). (kan det stämma att P1 är timräknaren)
När K1 drar kommer den även att stänga 13/14 K1 så att den får självhållning. (var sitter denna kontakt i verkligheten tror du? Vad är det som drar den? Den är ju märkt K1 är den då en del av kontaktorn? Till höger om denna står det ju också 13/14 men det verkar vara en del av strömbrytaren)
21/22 K3 hålls öppen så länge K3 är dragen, K3 stängs av med 55/56 K1 som är tidsstyrningen.
När då K3 stängs av kommer 21/22 K3 att stängas och då kommer spänning fram på A1/A2 K2 och den slår över till D drift.
Så kontakten 21/22 K3 sitter fysiskt i K3 men styr K2 och vice versa?
Kommer kontakt 13/14 K1 att slutas om K2 och K3 tas bort, som föreslagits i tråden?
Mvh

Har bara några komplettrande frågor, som jag lagt med fetstil i din text nedan:
Denna del har du fått helt rätt, alla så kallade normaly closed eller normaly opened är ritade i spänningslöst tillstånd. Så det kommer ändras när spänning kommer på vissa.
55/56 på tidreläet (eller egentligen inget eget relä utan tillägg på kontaktor K1) visar att den sitter på en tidsfunktion just med symbolen (=.
kontakt 21/22 K2 är bara en säkerhetsfunktion så¨att man inte ska kunna köra K2 och K3 samtidigt för då blir det kortis.
Sen vidare går det ju ned till A1/A2 K3 som drar kontaktorn.
När K3 drar stänger den kontakten 53/54 K3 (Detta ser du för att det är markerat K3 på schemat, eller för att man ser att det är en extrakontakt monterad uppe på K3) och spänning kom mer ned till A1/A2 K1 och drar även den kontaktorn och går även till P1 som jag tror är driftlampan (om sådan finns). (kan det stämma att P1 är timräknaren)
När K1 drar kommer den även att stänga 13/14 K1 så att den får självhållning. (var sitter denna kontakt i verkligheten tror du? Vad är det som drar den? Den är ju märkt K1 är den då en del av kontaktorn? Till höger om denna står det ju också 13/14 men det verkar vara en del av strömbrytaren)
21/22 K3 hålls öppen så länge K3 är dragen, K3 stängs av med 55/56 K1 som är tidsstyrningen.
När då K3 stängs av kommer 21/22 K3 att stängas och då kommer spänning fram på A1/A2 K2 och den slår över till D drift.
Så kontakten 21/22 K3 sitter fysiskt i K3 men styr K2 och vice versa?
Kommer kontakt 13/14 K1 att slutas om K2 och K3 tas bort, som föreslagits i tråden?
Mvh
Re: Hur funkar y-d start?
(Detta ser du för att det är markerat K3 på schemat, eller för att man ser att det är en extrakontakt monterad uppe på K3)
Japp K3,K2, K1 refererar tillbaka till vilken kontaktor det är, tex K3 13/14 är en hjälpkontakt på kontaktor K3, Spolarna som drar kontaktorn heter A1/A2, kontakter som heter 1 och 2 i sista siffran är normaly closed och de som heter 3 och 4 är normaly open, första siffran är egentligen bara et tilläggs nummer tex 11/12 21/22 är båda normaly closed men 2 olika kontakter men på samma kontaktor så båda kommer bli öppnade när kontaktorn är dragen.
(kan det stämma att P1 är timräknaren)
Det kan det vara, jag såg ingen lampa men normalt brukar man döpa lampor till "P". Där igenom min gissning.
(var sitter denna kontakt i verkligheten tror du? Vad är det som drar den? Den är ju märkt K1 är den då en del av kontaktorn? Till höger om denna står det ju också 13/14 men det verkar vara en del av strömbrytaren)
Denna kontakt sitter på K1, en normal standard kontaktor brukar ha 4 sk hjälpkontakter, 3 kontakter där de 3 faserna går igenom, 1 kontakt som går till spolen. På kontaktorerna i den lådan du har sitter alla kontakter som i 2 våningar eller vad man ska säga, längst ned sitter de 3 faserna och spolens kontakter sen uppe det man ser är hjälpkontakterna. Kollar du på K1 under "tidreläet" (egentligen inget relä utan bara en påbyggnads och en hjälp till kontaktorn) där hittar du kontakterna 13/14.
(Så kontakten 21/22 K3 sitter fysiskt i K3 men styr K2 och vice versa?) Japp den sitter på K3 och hindrar att K2 drar samtidigt, som ett skydd mot kortslutning helt enkelt.
(Kommer kontakt 13/14 K1 att slutas om K2 och K3 tas bort, som föreslagits i tråden?) Ber om att få återkomma om detta då man fortfarande vill ha motorskyddet kvar och lär flytta om lite.
Japp K3,K2, K1 refererar tillbaka till vilken kontaktor det är, tex K3 13/14 är en hjälpkontakt på kontaktor K3, Spolarna som drar kontaktorn heter A1/A2, kontakter som heter 1 och 2 i sista siffran är normaly closed och de som heter 3 och 4 är normaly open, första siffran är egentligen bara et tilläggs nummer tex 11/12 21/22 är båda normaly closed men 2 olika kontakter men på samma kontaktor så båda kommer bli öppnade när kontaktorn är dragen.
(kan det stämma att P1 är timräknaren)
Det kan det vara, jag såg ingen lampa men normalt brukar man döpa lampor till "P". Där igenom min gissning.
(var sitter denna kontakt i verkligheten tror du? Vad är det som drar den? Den är ju märkt K1 är den då en del av kontaktorn? Till höger om denna står det ju också 13/14 men det verkar vara en del av strömbrytaren)
Denna kontakt sitter på K1, en normal standard kontaktor brukar ha 4 sk hjälpkontakter, 3 kontakter där de 3 faserna går igenom, 1 kontakt som går till spolen. På kontaktorerna i den lådan du har sitter alla kontakter som i 2 våningar eller vad man ska säga, längst ned sitter de 3 faserna och spolens kontakter sen uppe det man ser är hjälpkontakterna. Kollar du på K1 under "tidreläet" (egentligen inget relä utan bara en påbyggnads och en hjälp till kontaktorn) där hittar du kontakterna 13/14.
(Så kontakten 21/22 K3 sitter fysiskt i K3 men styr K2 och vice versa?) Japp den sitter på K3 och hindrar att K2 drar samtidigt, som ett skydd mot kortslutning helt enkelt.
(Kommer kontakt 13/14 K1 att slutas om K2 och K3 tas bort, som föreslagits i tråden?) Ber om att få återkomma om detta då man fortfarande vill ha motorskyddet kvar och lär flytta om lite.
Re: Hur funkar y-d start?
Tack än en gång.
13/14 21/22 är standardbenämning på hjälpkontakter i kontaktorn, siffrorna beroende på om noemally open eller normally closed?
Varje kontaktor har alltså 4 hjälp kontakter plus de tre för faserna plus spolen?
Mvh
13/14 21/22 är standardbenämning på hjälpkontakter i kontaktorn, siffrorna beroende på om noemally open eller normally closed?
Varje kontaktor har alltså 4 hjälp kontakter plus de tre för faserna plus spolen?
Mvh
Re: Hur funkar y-d start?
Japp 13/14 är 2 kontakter 1 är numrering på kontakten och 3 och 4 funktionen. Sätter man dit ett till block med hjälpkontakter kan de tex heta 51/52 62/63 osv. Men det är standard.
Ja precis 4 hjälp och 3faser plus spolen. Sen går de att bygga ut med extra hjälpkontakter och timer tex.
Ja precis 4 hjälp och 3faser plus spolen. Sen går de att bygga ut med extra hjälpkontakter och timer tex.
Re: Hur funkar y-d start?
Tackar, lärt mej mycket idag bara.
Så hjälp kontakterna behöver inte vara inkopplade då väl?
Så lämnar jag kontaktor K1 som den är, men med styrströmmen direkt till A2 så kommer den väl att fungera.
Ser man längst till höger på schemat så måste ju strömmen igenom K2 21/22, för att få till "säkerhetsfunktionen", men K3 måste väl dra även om strömmen varit kopplad till A2?
Eller ska dessa hjälp kontater alltid vara i bruk?
Mvh
Så hjälp kontakterna behöver inte vara inkopplade då väl?
Så lämnar jag kontaktor K1 som den är, men med styrströmmen direkt till A2 så kommer den väl att fungera.
Ser man längst till höger på schemat så måste ju strömmen igenom K2 21/22, för att få till "säkerhetsfunktionen", men K3 måste väl dra även om strömmen varit kopplad till A2?
Eller ska dessa hjälp kontater alltid vara i bruk?
Mvh
Re: Hur funkar y-d start?
Hej.
Nej hjälpkontakterna behöver inte vara inkopplade, inte alla men det finns en funktion som ska kopplas in nu när det byggs om och det är självhålling, alltså att den fortsätter vara igång även om du släpper startknappen.
Hur är det på din finns det bara en startknapp? ser så ut i schemat.
Sen det svåra i det här blir ju att flytta om så man får det som man vill, det är faktiskt enklare att plocka ut de kontaktorerna som man inte behöver så ingen av de hjälpkontakterna ställer till det, det som behövs för att få till Y enbart på motorn är ju bara en kontaktor och självhållning. Jag kan rita ett schema, för det är ju endel funktioner som ska bort, bla sitter det en magnetventil som öppnar och gör att kompressorn inte är belastad under start, den delen lär ju lösas, annars är det faktiskt rätt rakt fram om man kopplar om.
"Ser man längst till höger på schemat så måste ju strömmen igenom K2 21/22, för att få till "säkerhetsfunktionen", men K3 måste väl dra även om strömmen varit kopplad till A2?"
Förstår inte riktigt hur du menar, men drar K2 kommer den koppla bort K2 21/22 och då kommer inte K3 att dra för ingen spänning kommer fram till K3 A2.
Kopplar man bara om till en kontaktor så kommer inte man behöva säkerhetsfunktionen att man spärrar den andra kontaktorn då man bara använder en kontaktor.
Men jag kan rita ett schema så får du se hur man kopplar så den bara kör Y hela tiden.
Edit, kollar igenom schemat och ser nu att självhålling behövs inte det det löser ju startvredet, och om jag förstår det rätt är det ett vred, där man kan ställa start stop och auto och start är en återfjädrande funktion, utöver det så är det magnetventilen, grejjorna finns ju redan så man kanske ska spara den funktionen för att få ned startströmmen lite. ritar in den iaf.
Edit2: schema:
Nej hjälpkontakterna behöver inte vara inkopplade, inte alla men det finns en funktion som ska kopplas in nu när det byggs om och det är självhålling, alltså att den fortsätter vara igång även om du släpper startknappen.
Hur är det på din finns det bara en startknapp? ser så ut i schemat.
Sen det svåra i det här blir ju att flytta om så man får det som man vill, det är faktiskt enklare att plocka ut de kontaktorerna som man inte behöver så ingen av de hjälpkontakterna ställer till det, det som behövs för att få till Y enbart på motorn är ju bara en kontaktor och självhållning. Jag kan rita ett schema, för det är ju endel funktioner som ska bort, bla sitter det en magnetventil som öppnar och gör att kompressorn inte är belastad under start, den delen lär ju lösas, annars är det faktiskt rätt rakt fram om man kopplar om.
"Ser man längst till höger på schemat så måste ju strömmen igenom K2 21/22, för att få till "säkerhetsfunktionen", men K3 måste väl dra även om strömmen varit kopplad till A2?"
Förstår inte riktigt hur du menar, men drar K2 kommer den koppla bort K2 21/22 och då kommer inte K3 att dra för ingen spänning kommer fram till K3 A2.
Kopplar man bara om till en kontaktor så kommer inte man behöva säkerhetsfunktionen att man spärrar den andra kontaktorn då man bara använder en kontaktor.
Men jag kan rita ett schema så får du se hur man kopplar så den bara kör Y hela tiden.
Edit, kollar igenom schemat och ser nu att självhålling behövs inte det det löser ju startvredet, och om jag förstår det rätt är det ett vred, där man kan ställa start stop och auto och start är en återfjädrande funktion, utöver det så är det magnetventilen, grejjorna finns ju redan så man kanske ska spara den funktionen för att få ned startströmmen lite. ritar in den iaf.
Edit2: schema:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hur funkar y-d start?
Hej.
Ska skriva ut och studera schemat. Jo kontakten är återfjädrande med AUTO och 1/2AUTO.
Ett läge går elmotorn hela tiden, men kompressorn avlastar vid uppnått tryck, i andra läget slår elmotorn av vid uppnått tryck, och avlastar vid uppstart.
Men man kan väl låta tideläet sitta kvar och låta 67/68 vara kvar. Det är väl så du ritat?
On/off knappen har ramlat isär, kan man beställa Telemecaniqe, på nätet? Eller kanske de flesta lokala elfirmor tar hem?
Mvh
EDIT On/Off knappen är inte återfjädrande.
Ska skriva ut och studera schemat. Jo kontakten är återfjädrande med AUTO och 1/2AUTO.
Ett läge går elmotorn hela tiden, men kompressorn avlastar vid uppnått tryck, i andra läget slår elmotorn av vid uppnått tryck, och avlastar vid uppstart.
Men man kan väl låta tideläet sitta kvar och låta 67/68 vara kvar. Det är väl så du ritat?
Det va bara funderingen om hjälpkontakterna va tvungna att vara inkopplade. dålig formulering av mej.Miramithe skrev:Förstår inte riktigt hur du menar, men drar K2 kommer den koppla bort K2 21/22 och då kommer inte K3 att dra för ingen spänning kommer fram till K3 A2.
On/off knappen har ramlat isär, kan man beställa Telemecaniqe, på nätet? Eller kanske de flesta lokala elfirmor tar hem?
Mvh
EDIT On/Off knappen är inte återfjädrande.
Re: Hur funkar y-d start?
Så som jag ritat sitter det kvar ja men om man kollar på schemat så är rätt mycket flyttat, motorskyddet flyttat till K1 bla och sen lite annat flyttat å. Det schemat jag rita har ju inte mycket gemensamt med originalschemat utan är ju lättast om man tar bort och börjar från början med det så blir allt rätt, tar bort det gamla. det kan ju sitta kvar i lådan men kablarna ska bort.
"On/off knappen har ramlat isär, kan man beställa Telemecaniqe, på nätet? Eller kanske de flesta lokala elfirmor tar hem?"
Det går att göra hur som, men lättast är ju att ta med befintlig knapp till en elfirma och fråga om dom kan fixa, inte helt hundra på vad dom har för nummer, finns endel knappar.
"On/off knappen har ramlat isär, kan man beställa Telemecaniqe, på nätet? Eller kanske de flesta lokala elfirmor tar hem?"
Det går att göra hur som, men lättast är ju att ta med befintlig knapp till en elfirma och fråga om dom kan fixa, inte helt hundra på vad dom har för nummer, finns endel knappar.
Re: Hur funkar y-d start?
Varit ut ock kopplat lite nu såhär efter julfirandet.
Funderingar ang anslutning 13 och 14 på startvredet, vänster sida.
Är det bäst att koppla in dessa i det grönvita blocket(blir dubbla kablar), i två anslutningar. Vet inte om detta är tillåtet, det kanske klämmer fast kablarna sämre.
Alternativet är att lägga dubbelt i en anslutning i tidreläet, och dubbelt i en anslutning på motorskyddet.
Vet inte vilket som är att föredra.
Annars tror jag att jag fått ihop det rätt. Följt kablar, ända fram till tryckbrytare, avlastningsventil, och motor flera gånger och jämfört med schema.
Känns som jag fattar både original och Miramithes Scema utan problem
God jul och tack för hjälpen alla.
Funderingar ang anslutning 13 och 14 på startvredet, vänster sida.
Är det bäst att koppla in dessa i det grönvita blocket(blir dubbla kablar), i två anslutningar. Vet inte om detta är tillåtet, det kanske klämmer fast kablarna sämre.
Alternativet är att lägga dubbelt i en anslutning i tidreläet, och dubbelt i en anslutning på motorskyddet.
Vet inte vilket som är att föredra.
Annars tror jag att jag fått ihop det rätt. Följt kablar, ända fram till tryckbrytare, avlastningsventil, och motor flera gånger och jämfört med schema.
Känns som jag fattar både original och Miramithes Scema utan problem

God jul och tack för hjälpen alla.
Re: Hur funkar y-d start?
Är det en vanlig knapp så brukar anslutningarna vara för max 2 trådar. Samma gäller på anslutningarna på kontaktor. Känns det trångt på knappen sätt dubbelt på tidreläet, spelar ingen större roll.
God jul
God jul