MVH/Roger
Ja, tyvärr är det här något som Windows envisas med att göra. Men du kan ändra det, så att den använder valfri COM-port, och det kommer den att komma ihåg så långe du sätter en enhet i samma USB-port. Du kan, så länge inte båda är inkopplade samtidigt, ge dem samma COM-port, så slipper du byta port i Arduino programmet.rogerk8 skrev:
Dessutom fick jag det tvivelaktiga nöjet att leta rätt på rätt COM-port (igen!)
Visade sig att den gamla enheten lagt beslag på COM 16 medans den nya gillar COM 17.
Vilket sofistikerat trams.
Precis detta hände, den var stabil innan men när logger-shield (LS) trycktes dit blev den plötsligt instabil.cjonash skrev:Med risk för att jag kan ha missuppfattat något, men är det inte så att felet du har på din Arduino uppstod när du satte i log-shielden?
När jag tog bort LS var felet kvar. Och jag är ganska säker på att inga kommunikationssignaler kunde komma i konflikt då jag noggrant tagit reda på de som tillhör SPI (och UART) samt undvikit att använda dom. Iom att jag bara använder A0/A1 så är jag dessutom säker på att TWI heller inte störs.Om det är så, kan det då vara så att några av de signalerna som du använder sedan tidigare också används av den shielden? Det skulle kunna förklara varför det plötsligt inte fungerar längre (och i så fall bör det då börja fungera om du plockar bort shielden igen).
Jag har inte ens lagt till nån LS-mjukvara än. Tycker inte det behövs i detta läget. Är det ett misstag, tror du?En annan sak som kan vara bra att tänka på, och som tyvärr inte alltid framgår av tillgänglig dokumentation, är att en del bibliotek och funktioner använder samma resurser på kontrollern. T.ex. kan delay funktioner hamna i konflikt med bibliotek som använder samma timer till något annat.
Så både hårdvaran i form av den nya shielden, och dess mjukvara (om du lagt till det biblioteket) kan ställa till med problem som mycket väl skulle kunna ge de symptom som du beskriver.
Jag tackar dig cjonash för detta beröm!Sen måste jag säga att jag beundrar den målmedvetenhet och drivkraft du visar i dina projekt. Den ena utmaningen efter den andra, och du löser dem samtidigt som du lär dig något och tar till dig den nyvunna kunskapen. Imponerande!!![]()