Konstlast för större slutsteg.
Konstlast för större slutsteg.
Jag sitter och pular med ett lite större slutsteg och skulle behöva en konstlast runt ca 2-4 ohm och 3kW eller däromkring.
Det blir rätt många resistorer om man vill bli av med 3kW så jag funderar på en byggfläkt där man kör värmeslingan på förstärkaren och fläkten direkt på nätspänning.
230V och 400V fläktarna ger lite för höga impedanser, dessutom vet man inte om 400V fläktarna är Y eller D kopplade.
http://www.sitebox.ltd.uk/rhino-fh3-3kw ... -volt-oFH3
Ger ca 4.3 ohm (110^2/2k8)
Jag hittade denna i England, någon som har en bättre ide?
Det blir rätt många resistorer om man vill bli av med 3kW så jag funderar på en byggfläkt där man kör värmeslingan på förstärkaren och fläkten direkt på nätspänning.
230V och 400V fläktarna ger lite för höga impedanser, dessutom vet man inte om 400V fläktarna är Y eller D kopplade.
http://www.sitebox.ltd.uk/rhino-fh3-3kw ... -volt-oFH3
Ger ca 4.3 ohm (110^2/2k8)
Jag hittade denna i England, någon som har en bättre ide?
Re: Konstlast för större slutsteg.
Jag har aldrig gjort något liknande, men min första tanke var - kan man använda juicen till något vettigt?. Element kanske. Ah, det var bara en tanke...
Re: Konstlast för större slutsteg.
Några av sorten i länken kanske funkar -> http://se.rs-online.com/web/p/panel-mou ... s/7015810/
Finns med olika effekttålighet o s v hos RS.
Finns med olika effekttålighet o s v hos RS.
Re: Konstlast för större slutsteg.
Såg en lösning en gång där dom ställde ett bastuaggregat utanför som dom kopplad som last, kanske kan vara en ide? Går kanske att få ett billigt från nån skrot.
Re: Konstlast för större slutsteg.
kan ha keramiska rörmotstånd a 200w styck som kan passa 15 st bör ge lagom effekt
tyvärr är dom ju induktiva, till viss del kan man dämpa det med att ha dom med mittuttag och köra spolarna mot varandra
ev att man då kör liten del av lasten med bättre motstånd
kantaltråd uppspänt i lagom längd?
det finns massor av värmeelement runt 1-2kw för 230v om man kollar runt
infravärmare?
kaffekokare, glödtändare,
även större trefas värmeelement för vatten, brukar ju finnas upp till20kw och då börjar man komma ner i motstånd, och kylningen är ju då inga problem
http://www.rinkabyror.se/artikel/elslin ... elect=true
tyvärr är dom ju induktiva, till viss del kan man dämpa det med att ha dom med mittuttag och köra spolarna mot varandra
ev att man då kör liten del av lasten med bättre motstånd
kantaltråd uppspänt i lagom längd?
det finns massor av värmeelement runt 1-2kw för 230v om man kollar runt
infravärmare?
kaffekokare, glödtändare,
även större trefas värmeelement för vatten, brukar ju finnas upp till20kw och då börjar man komma ner i motstånd, och kylningen är ju då inga problem
http://www.rinkabyror.se/artikel/elslin ... elect=true
Re: Konstlast för större slutsteg.
Skall man stressa stärkaren med högtalarekvivalenta impedansen så skall man både ha kapacitans (för dom lägre frekvenserna) och induktans (för dom högre frekvenserna för varje element) - att köra mot resistans är det snällaste man kan göra om man skall prova ett slutststeg och även hur det värmer sig själv vid fulleffekt.
Skall kall man stressa ordentligt så handlar det om att bygga komplexa impedanser med tex 30 och 60 grader fasvinkel mellan spänning och ström - både kapacitivt och induktivt, det är sådan som värmer kylflänsar på förstärkaren eller kan spränga allehanda saker på en dito switchad när den får tillbaka hälften av den effekten den just skickade ut...
Den högra delen efter punkten 'speaker' är en elektrisk modell av en typisk billig 8 Ohm noname 3-vägs högtalare (skall man ha 4 Ohm så parallellkopplar man två likadana eller halverar värdena)
Diagrammet visar impedanskaraktären för en sådan högtalare och man ser att fasgången, aktiv effekt som blir kvar i högtalaren och reaktiv effekt (som reflekteras tillbaka till förstärkaren) varierar mycket beroende vilken frekvens man testar med samt att vi i det här fallet kring vid 70 Hz har väldigt stora kast i fasgången mellan kapacitivt ca 30 grader till induktivt reaktivt 40 grader.
Det gäller att förstärkaren är ovillkorligt stabil i alla dessa olika lastsituationer inklusive att förutom gå mot kapacitiv/induktiv last också arbeta mot hög reaktiv impedans samtidigt (tom. mot oansluten port) som i modellen är ca 25 Ohm trots att det bara är en 8 Ohms högtalare.
Det var det man i många fall missade med 70-tals förstärkarkonstruktioner och kunde resultera i bränd högtalare eller bränd slutsteg just för att förstärkaren gick i självsvänging när man tex. micklade högtalarsladdarna utan att förstärkaren var helt avstängd och det behövdes heller inte vara någon musiksignal igång samtidigt och en sådan självsvängning kan starta på ms bara för att det glappade till i anslutningarna för att man rörde på högtalarsladden...
Skall kall man stressa ordentligt så handlar det om att bygga komplexa impedanser med tex 30 och 60 grader fasvinkel mellan spänning och ström - både kapacitivt och induktivt, det är sådan som värmer kylflänsar på förstärkaren eller kan spränga allehanda saker på en dito switchad när den får tillbaka hälften av den effekten den just skickade ut...
Den högra delen efter punkten 'speaker' är en elektrisk modell av en typisk billig 8 Ohm noname 3-vägs högtalare (skall man ha 4 Ohm så parallellkopplar man två likadana eller halverar värdena)
Diagrammet visar impedanskaraktären för en sådan högtalare och man ser att fasgången, aktiv effekt som blir kvar i högtalaren och reaktiv effekt (som reflekteras tillbaka till förstärkaren) varierar mycket beroende vilken frekvens man testar med samt att vi i det här fallet kring vid 70 Hz har väldigt stora kast i fasgången mellan kapacitivt ca 30 grader till induktivt reaktivt 40 grader.
Det gäller att förstärkaren är ovillkorligt stabil i alla dessa olika lastsituationer inklusive att förutom gå mot kapacitiv/induktiv last också arbeta mot hög reaktiv impedans samtidigt (tom. mot oansluten port) som i modellen är ca 25 Ohm trots att det bara är en 8 Ohms högtalare.
Det var det man i många fall missade med 70-tals förstärkarkonstruktioner och kunde resultera i bränd högtalare eller bränd slutsteg just för att förstärkaren gick i självsvänging när man tex. micklade högtalarsladdarna utan att förstärkaren var helt avstängd och det behövdes heller inte vara någon musiksignal igång samtidigt och en sådan självsvängning kan starta på ms bara för att det glappade till i anslutningarna för att man rörde på högtalarsladden...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Konstlast för större slutsteg.
@YngLi
Fina resistanser, de var inte så dyra heller. Två 2ohms och man kan få både 1, 2 & 4 ohm med några kW!
Iom att dessa klarar en arbetstemperatur på 250C blir det rätt kompakt.
@ xxargs
Denna gång skall jag inte simulera högtalarlast utan tänkte åka resistivt, men intressant läsning.
Andra förstärkare jag byggt har jag förut provat med 10000uF direkt på utgången utan R i serie eller parallellt. Klarar förstärkaren det, klarar den det mesta! Elektrolyten blev dock varm och nätdelen strömbegränsade...
Egentligen borde man ha en 4 kvadrantförstärkare om man har besvärliga laster. Verkningsgraden går iaf upp en hel del...
Fina resistanser, de var inte så dyra heller. Två 2ohms och man kan få både 1, 2 & 4 ohm med några kW!
Iom att dessa klarar en arbetstemperatur på 250C blir det rätt kompakt.
@ xxargs
Denna gång skall jag inte simulera högtalarlast utan tänkte åka resistivt, men intressant läsning.
Andra förstärkare jag byggt har jag förut provat med 10000uF direkt på utgången utan R i serie eller parallellt. Klarar förstärkaren det, klarar den det mesta! Elektrolyten blev dock varm och nätdelen strömbegränsade...
Egentligen borde man ha en 4 kvadrantförstärkare om man har besvärliga laster. Verkningsgraden går iaf upp en hel del...
Re: Konstlast för större slutsteg.
Jo de verkar va ganska prisvärda, i alla fall för att va nya.
Re: Konstlast för större slutsteg.
Någon meter/decimeter kanthaltråd i ett lite större vattenbad och man har en konstlast på XX antal KW.
Testat själv för flera år sedan där jag tryckte 2KW i en liten bytta med vatten med några hoptvinnade lite tjockare kanthaltrådar då det var rätt låg spänning. Ökade jag det lite mer så fungerade det inte längre då det började koka runt tråden vilket gjorde att den smälte direkt då den inte längre blev tillräckligt kyld.
Testat själv för flera år sedan där jag tryckte 2KW i en liten bytta med vatten med några hoptvinnade lite tjockare kanthaltrådar då det var rätt låg spänning. Ökade jag det lite mer så fungerade det inte längre då det började koka runt tråden vilket gjorde att den smälte direkt då den inte längre blev tillräckligt kyld.
Re: Konstlast för större slutsteg.
Jag körde kanthaltråd i vattenbalja när jag behövde sänka 20 A vid 150 V när jag labbade med en hembyggd plasmaskärare för några år sen. Funkade alldeles utmärkt, förutom att hela baljan började koka när man skurit ett tag... Sen kollade jag visserligen inte om det utvecklades någon brandfalig gas av elektrolys heller.
Tråden lindade jag upp på en QFP-tray och kopplade in med M5-bultar som råkade passa i hålen i ramen.

Tråden lindade jag upp på en QFP-tray och kopplade in med M5-bultar som råkade passa i hålen i ramen.