Tråden om våra kina-fräsar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
slaith

Re: Tråden om våra kina-fräsar

Inlägg av slaith »

Hej pöjkar!

Nej hela portalen går inte på osupportade skenor, den är understöttad hela vägen.
I mitt fall är detta X axeln.

Det jag pratar om är Y axeln som Z sitter fast i.
Den är bara infäst i ändarna, vilket gör att den svajar.
Det är grövre material än i X axeln, men det kommer i princip aldrig att bli lika bra som en med stöd.

Man skulle kunna bygga om det, men då får man göra om Z också.
Den delen sitter i ett gjutet stycke.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jasså det är X... ok..
slaith

Inlägg av slaith »

Japp, men av någon outgrundlig anledning så kom min märkt med att den långa axeln är Y och den kortare X
Men det var ju bara att skifta kablarna bak i styrlådan och invertera dom signaler som behövdes.

Sen fixade jag en ny touchprobe ganska omgående, den som kommer med är varken rak eller lätt att mäta av exakt.
Tog lite kopparskena och kapade till, satte lite plastfilm på baksidan och mätte den med mikrometer.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Sen fixade jag en ny touchprobe ganska omgående
Har ingen alls jag... :S
elabbe

Inlägg av elabbe »

slaith skrev: Hade lite problem med att min Y axel drog sig vid långa körningar.
Men kom fram till att det var mitt oanslutna LAN kort i slutändan, verkade som att det stal resurser emellanåt.
Om jag förstått rätt har du inte bytt ditt kablage? Byta till skärmade kablar var enligt några på engelska forum ett måste för att inte axlarna skulle vandra.

Jag hade iaf möjlighet att börja köra lite på riktigt nu för en vecka sedan, då jag inte har fräsen hemma. Och hade då problem med att Y (deras X, korta axeln i portalen) drog sig flera mm på en liten 3-minutersgravyr med flera z-lager.

Min första tanke var då kablarna. Hur upptäckte du att det var LAN-kortet som störde Mach3? Har tidigare kört WinPC-NC på en laptop och det verkade inte vara alls känsligt, då WiFi och allt möjligt var igång utan problem. Finns det något vettigare sätt att kolla vad som stör än att kolla resursanvändning i windows, stänga av så mycket som möjligt och hoppas på det bästa? Nu är det ju ett såpass stort fel att jag upptäcker det direkt, lite mer surt att upptäcka det i slutet av en långkörning.

Felet blev olika stort vid upprepade körningar, varför en kalibrering inte hjälpte. Alla axlar har förinställningen 320 steg. Stegkalibrering fungerade dock sisådär, då den ofta körde en bit för att sedan stalla och låsa sig helt.

En annan tanke var att maxhastigheten eller accelerationen var för hög, vid förflyttning mellan banorna, som ochkl0620 nämner här. Förinställningen jag fick var 4000mm/min. Precis i slutet minskade jag och fick eventuellt bättre resultat. Gravyren i sig testkördes i bara 700. Men om du kunde köra i 8000mm/min utan tappade steg känns det som felet ligger någon annanstans…

En annan konstighet är att den ibland stannar till kort mitt i program, men kör vidare igen med till synes samma referenspunkter. Inget jag sett tidigare. Kanske något som stör även där...
Senast redigerad av elabbe 18 december 2014, 01:59:32, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag lär väl absolut ska hålla ögonen öppna på min maskin och se om jag får några problem eller att den börjar verka konstig på nått sätt, vet ju att flera haft problemet med dåliga kablar och att dom fått byta hela kabelstammar.. det låter verkligen jobbigt.. :S.. hoppas inget sånt händer min maskin.

Än funkar den fint, men jag har ju i och för sig bara fräst ytterst lite med den än, problemen lär nog komma misstänker jag...
slaith

Inlägg av slaith »

Elabbe:

Nej jag har inte bytt ut något kablage överhuvudtaget, men det är på gång.
Har Ölflex kabel som är på ingång, så det blir skärmat till spindeln efter det.
Men har för tillfället problem med att få igång min nya omriktare.

För att få reda på vad som störde på min USB anslutning till BOB så använde jag ett program som heter "DCP latency checker"
Bara att starta så får det logga under tiden som man luftkör ett långt program, alternativt så kan det bara stå och logga ett tag.
När jag väl upptäckte att jag hade något som stal resurser så gick jag in i BIOS:en och stängde av allt som jag visste att jag inte behövde.
Plus ljudkort och andra grejer.
Körde loggning och program igen, nu fick jag aldrig någon peak i programmet.
Så då startade jag en sak i taget och provkörde tills det att felet dök upp igen.
I mitt fall var det ett icke anslutet fast nätverksuttag som spökade då och då.
Efter det stängdes av har jag inte haft några som helst problem med att den har dragit sig.

Ifall du är osäker på om varför det inte går att köra fort, så börja med det rent mekaniska.
lossa kulmutterna från fästet och kör portalen för hand, kärvar den någonstans?
När allt är ok där så smörj upp alla lager och skruvar med litiumfett ....olja funkar också.
Allt är bättre än torrt.

Ställ en låg acceleration och gå upp i maxfart i steg tills du börjar få problem, backa av några hundra eller mer.
Sen kan du labba med starthastigheterna.
Så skulle jag gjort iallafall.

Fryser program och resurser så är det något som stjäl i systemet skulle jag tro.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ni som byter kabelstam på era kinafräsar, byter ni ända in i motorerna eller bara från kontaktstycket ? Känns ju jobbigt att måsta plocka isär motorerna o byta åxå.. :S
elabbe

Inlägg av elabbe »

Stort tack slaith! Bra, precisa och uttömmande svar som vanligt.

Jag kanske dock formulerade mig fel angående hastigheten, då det verkar ha blivit ett missförstånd. Jag har inga problem när jag testkör fort. Den stallar bara när man kör en stegkalibrering(?). Min undran/idé var om "traverse"-hastigheten eventuellt kunde vara en anledning till dragningen i Y, varför jag undrade vad du hade för inställning. Oljning och allt sådant tror jag att jag har under kontroll.
m_thread

Inlägg av m_thread »

Perkla skrev:Ni som byter kabelstam på era kinafräsar, byter ni ända in i motorerna eller bara från kontaktstycket ? Känns ju jobbigt att måsta plocka isär motorerna o byta åxå.. :S
Jag bytte fram till kontakten på stegmotorerna och fram till kontakten på spindeln. Skärmad Lapp Ölflex blev det. Det var nu något år sedan, men jag har inte haft några som helst problem efter bytet.
slaith

Inlägg av slaith »

Perkla: Man ska tydligen aldrig ta isär en stegmotor, gör man det är den uppfuckad forever så att säga.
Något med magnetiseringen förstod jag det som.
Jag har aldrig kört med skärmad kabel till stegmotorerna, utan bara till spindeln.
Men det skadar säkerligen inte.

Elabbe: Jag sänkte min totala motorhastighet till några hundra mm/min, varför köra järnet när man kalibrerar tänker jag.
Plus att om man kan, så kalibrera över så långt avstånd som möjligt.
Jag lånade slipade bitar på jobbet som vi mätte upp med mikrometer, dom var på hundradelen exakta och 150mm långa.
Då får man med felet utdraget över större område.
Testade först att kalibrera med min indikatorklocka som går ca 9mm, sen testade jag hur mycket felet blev över 150mm.
Kommer inte ihåg exakt, men det var betydligt.
Lyckades till slut att kalibrera X och Y till ca 0,5 hundradelar över 150mm, det får ju sägas vara ok.
Vändglappet är 1 hundradel i maskinen, vilket duger för mig.

Ska försöka få till några bitar som är ännu längre och i ett väldigt temperaturstabilt material, kan mäta upp till 300 mm med mikrometer.
Då lär den bli ännu noggrannare.
Varför? För att jag kan! :D
Borde kunna köra ut ett L i maskinen som man kan vända för X respektive Y.
elabbe

Inlägg av elabbe »

@slaith

Känns som om vi pratar förbi varandra lite :) Jag får försöka vara ännu tydligare med vad jag menar. Jag vill alltså inte kalibrera svinfort, jag bara undrade varför den stallade just i det läget och inte annars. Hastigheterna gällde vanlig körning. Jag har ännu inte kalibrerat på riktigt utan bara testade kort efter att den drog sig så mycket.
gunnerfeldt

Inlägg av gunnerfeldt »

Hallå,

Ursäkta om jag bryter en pågående diskussion men jag känner att jag vill bidra med mina erfarenheter.
Jag har nyfiket laborerat massor med hårdvara runt min 6040 (yoocnc 800w spindel).

Kablage

Jag börjar längst ut i systemet.Både spindel och stegmotorer kan med fördel få skärmat kablage. Medföljande VFD verkar vara "smutsigast" och det kablaget gör då störst skillnad. Eller, smutsig är fel ord.
PWM och stegmotorpulser är per definition fyrkantsvågor.
Med andra ord effekt som växlar mellan max och min styrka. Detta är en påfrestning för det mesta - kablage, matning, nollpotential och emc. Den skarpa flanken som blir vid växlingarna kan se väldigt olika ut och ha varierad betydelse för vridmoment och följsamhet.

Jag är inte tillräckligt påläst vad gäller stegmotorer men PWM styrning jobbar jag dagligen med. Jag testade att avkoppla och terminera med ett så kallat "snubber network" och fick det renare överlag. Med avkoppling(C) och terminering(R) kan man mjuka kanterna så pass att kablage och matning / jord-smuts blir bättre. Man får passa sig bara så att man inte tar putsar bort vridmomentet.
Obs, detta kan mycket väl ses som överkurs. Allt kan fungera ypperligt utan komponentingrepp. Skärmat kablage skadar inte hur som helst. Man bör terminera skärmen till stjärnjordpunkt på matningssidan.
Jag har bytt ut drivarna, nätaggregat och parallelport oxå och ska försöka beskriva effekterna av det lite längre ner.

Datorer, operativ och synk

Först och främst parallelporten. Det var många år sedan som datorer i allmänhet och operativ i synnerhet var skapade för industriella behov. 486 och bakåt- eran hade direkt åtkomst till alla in och ut portar och pinnar. Man hade som programmerare fullständig kontroll över flödet. Man kunde bygga ett helt system på en klocka som var orubblig. Precis som vi gör med våra microcontrollers idag.
Såklart nackdelar med detta men när det gäller att skriva och läsa parallelport i en exakt synk så var det bättre såklart.
Nåja, det är som det är och att kolla facebook samtidigt som man fräser kanske ändå är lite fräsigt (ursäkta!).
Man förstår i alla fall att utvecklingen gick åt det hållet det gick. Vad kan vi göra?
Jag har läst om system där man stängt av såpass mycket periferell hårdvara samt tweakat windows tillfredställande. Men, det är fortfarande ett tärningkast. Varken dataarkitektur eller operativ är optimerat, faktum är att det saknas stöd i grunden för hårdvaruinterrupts i windows.
Jag lyckades få Windows XP att göra kortare körningar via parallelporten men när det väl händer något så får man inga rapporter. Windows har ingen aning om missade kommunikationer o.s.v.
Alla moderna industriella system har en egen kärna av FPGAer och microcontrollers som körs i en tight synk. Om det finns en dator inkopplad så fungerar den som terminal med ett buffrad kommunikation till och från systemet. Med resultat att operativet får komma till sin rätt och kan samla all världens gränsnitt och presentera för användaren. Visuell feedback, fimwareuppdatering, utskrifter, ... det som moderna datorer & operativ är så bra på.

Extern kärna

Jag tycker det är märkligt att det inte gjorts ett DIY-vänligt system än. Mach3 och smoothstepper är väl enda alternativet men det är ändå en stor kompromiss där man försöker emulera parallelporten. Visserligen så blir resultatet en buffrad händelse med smoothstepper som kärna men Mach3 är inte skrivet för det i grunden.
Man kan jämföra med ljud och bild som har en naturligt stöd för buffrad kommunikation med synkront flöde i dess kärnor. Med andra ord, ljudström och bildström klockas i förhoppningsvis jämn synk ut till diverse mottagare.

Förlåt att jag svävade iväg men jag tycker det har saknats info om detta när jag surfat runt. Många köper grejer och blir besvikna.
Så länge man lär sig något och till slut hittar hem så kvittar det kanske.

Mitt perspekiv på uppgraderingar
  • Kraftigare nätaggregat
    Jag skaffade ett 48V - 7.5A agg och upplevde ett bättre flyt och mindre vibrationer.
    Jag antar att stegmotorerna (som jag har) mår bättre av balansen mellan spänning och ström.
  • Nya drivare
    Jag köpte Gecko G540 mest på rekommendationer från www. Men, inte helt säker på hur mycket bättre den är. Optisolerat känns bra förståss.
    Jag är lite misstänksam mot en del saker. Dsub för kraftöverför t.ex. känns inte helt koorekt. Inga kylflänsar eller någon tanke på att saker blir väldigt varma. Men men, man får ta att dessa saker görs lite halvt DIY. Kreativt och talangfullt.
  • Extern kärna
    Jag valde USB smoothstepper. Jag ville kunna köra min dator utan nätverkstöd och vägrade tro att USB skulle vara mer störningskänsligt än Ethernet. I så fall så är den designad fel.
    Visst, RJ-45 kan göras galvaniskt åtskild. Bra. Men USB är balanserad o.s.v.
    Hur som helst. Min fungerande ej med USB spänning. Med extern matning och resten av systemet stjärnjordat så har den fungerat bra.
Jag har inte bytt ut VFDn. Den gör det den ska för mig. Överlag så är jag övertygad om att detta är ett subjektivt perspektiv, om än ett bidrag till en objektiv summa.
Igen. Förlåt för det låååånga inlägget. Jag hoppas det ger ljus till någon som letar.
Om det finns intresse så kan jag lägga upp lite bilder på fräsen och lite saker jag fräst.
Jag kör huvudsakligen frontpaneler i aluminium. Men även lite plast och trä.

Pelle Gunnerfeldt
http://automanefforts.com
Senast redigerad av gunnerfeldt 20 december 2014, 13:33:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag skulle absolut vara intresserad av att se hur din VFD ser ut.. och fräsen åxå för den delen, så släng upp lite bilder här på grejerna så vi får se :D
gunnerfeldt

Inlägg av gunnerfeldt »

Jag kör med VFDn som följde med. I övrigt så är det standard upplägg med smoothstepper och G540. Finns hundra bilder på det upplägget på nätet.
Men jag ska fota lite. Det får bli efter jul dock. Tänkte hålla mig borta från verkstan för familjefriden.

Jag har endast PWM styrning för hastighet. Jag slår fortfarande på den manuellt. Jag har dock gjort en längre flatkabel till remoten (det är faktiskt en remote som sitter fast i VFDn) så jag kan ha den närmare.

Från det ena till det andra så kan jag tillägga att jag upplever väldigt mycket mer vibrationer när jag använt kedjor av fastspänningar. t.ex. träskiva i fräsbordet och sedan ämnet i träet. Detta gäller i aluminium och stål. fräsning i mjukare material kanske inte är så noga.
Skriv svar