Hjälp med ett kralligt nätaggregat

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
carpelux

Hjälp med ett kralligt nätaggregat

Inlägg av carpelux »

Jag köpte nyligen en elektronisk konstlast från Ebay. Det är ett NOS (New Old Stock) Amrel 300W från slutet av 90-talet. Det finns en tråd om det på eevblog. Det verkar funka hyfsat men mitt ex har en aning konstant offset när det gäller visningen av ström och dippar lite när det gäller att visa spänning, så en kalibrering står på önskelistan.

Det som krävs då är en strömförsörjning med följande data:

strömkalibrering: 5V 60A
spänningskalibrering: 60V 5A.

Det är ju inte direkt snutet ur näsan att få fram dessa strömmar och spänningar, så jag tänkte fråga alla ni intelligenta och påhittiga människor här, hur kan man göra för att åstadkomma detta?
SM7THS

Re: Hjälp med ett kralligt nätaggregat

Inlägg av SM7THS »

Skulle gissa att det inte är helt vanligt med ett agg som klarar båda fallen.
Men dela upp det så bör det inte vara några större problem att hitta någon som kan hjälpa dig.
Har själv flera lämpliga agg men bor nog för långt bort.
En viktig sak då du ska använda låg spänning och hög ström är att använda ett aggregat som har separata sensar som kan dras ut och anslutas på lasten för att kompensera spänningsförlusten i kablaget.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Det är olika program när det gäller ström vs spänningskalibrering, så det är inga problem att använda 2 olika strömkälllor. Skulle det finnas någon i närheten av Skövde/Skara med lämplig utrustning så hör gärna av dig.
Annars tar jag gärna emot tips på lämpliga DIY- alternativ. En tanke var att parallellkoppla ett par ATX nätaggregat för att få 5V 60A, men det är nog ingen enkel och bra idé.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag antar det är ren DC? Likriktad och glättad med visst rippel går inte?

För 5 V 60 A tänker jag annars ett gammalt servernätagg med förkopllingsmotstånd, alt bilbatteri
Förkopplingsmotståndet får väl då vara någon form av rostfri plåtbit, alt en lååång kabel.

du kan såklart parallellkoppla x antal ATX nätagg också. Mer jobb dock med all kabeldragning, men med en backdiod och separata förkopplingsmotstånd är det inget problem.

60V 5 A känns lättare att ordna.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Det är som sagt 5V 60A som är problemet. Jag funderade lite på att parallellkoppla två eller tre ATX nätaggregat, men misstänker att man då riskerar att de börjar försöka reglera varandras utspänning med strömmar mellan aggregaten som resultat.

Jag tror iofs inte att det skulle vara några problem med ett visst rippel på strömmen men nu tror jag att jag löser det ändå. Jag fick tag på ett gammalt nätaggregat till en skrotad Ciscoswitch som ger 5V 70A. Jag hoppas det funkar stand-alone utan styrsignaler.

Jag ska även fixa mig en shunt för strömmätningen. Det får bli en kabelstump, en milliOhm är målet.

Den höga spänningen är inga problem, 5 seriekopplade ATX-aggregat på 12-Volten blir bra där.

Hoppas hinna med att labba i helgen.
rikkitikkitavi

Bara en påminnelse, Du kan inte seriekoppla ATX aggregat utan att bryta förbindelsen mellan skyddsjord och sekundär (lågspänningsjord) på nätagget! Annars kortsluter du hela rubbet!

Alt kopplar du in fyra ATX agg utan skyddsjord, med vad det innebär för risker.

Sekundärjord, alltså 0 V på ATX agget brukar anslutas via en eller två av skruvarna som håller kretskortet i plåtlådan via fästöronen. Som är skyddsjordad såklart.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Tack för den infon, hade inte koll på det. Tänkte iofs mäta upp det hela inna inkoppling, men nu vet jag.
rikkitikkitavi

Hur gick det här?
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Sorry, glömde uppdatera här.

Det gick bra, Cisco nätagget krämade gladeligen ut de 5V 42 A som det visade sig behövas för kalibreringen av ström. När det gällde spänningskalibreringen så avskrev jag seriekoppling av ATX nätagg, utan gick på ett tre blyackar plus ett Rigol DP832 med utgång 1+2 i parallell. Det gav mig de 60V 5A som behövdes.

Det svåraste var att få till strömmätning med någorlunda bra precision, upp till 10A funkade det bra med en Agilent multimeter, sen upp till 30A fick en Unigor analog multimeter tjänstgöra och utöver det förlitade jag mig på den inbyggda amperemetern i DC-Loaden. Den stämde överens med de andra instrumenten under tidigare mätningar, så jag är nöjd med den.

Nu funkar det riktigt bra.
Skriv svar