3D-skrivare å sånt... Är inte rör styvare än axlar?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
NULL

3D-skrivare å sånt... Är inte rör styvare än axlar?

Inlägg av NULL »

Jag funderar varför man använder slipade axlar när rör ska vara styvare... nån som vet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Andax

Re: 3D-skrivare å sånt... Är inte rör styvare än axlar?

Inlägg av Andax »

Vid samma dimension är axlar styvare än rör om man räknar bort effekten av egenvikt. Sedan skriver du nästan svaret själv, slipade axlar. Om man tänkt köra linjärlager på så är slipade axlar mycket jämnare och bättre tolerans på.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Vad jag fick lära mig i skolan var att styvheten inte ändras om du har ett rör eller en solid axel, dock var nog detta vridstyvheten.
ensamresande

Inlägg av ensamresande »

För samma vikt kan man ha större rör, vilka kommer vara stavar än deras solida motsvarigheter.

Det finns även slipade rör att få tag på, men dom är betydligt ovanligare.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

frownlayer skrev:Vad jag fick lära mig i skolan var att styvheten inte ändras om du har ett rör eller en solid axel, dock var nog detta vridstyvheten.
Har för mig att styvheten beror på D^4, så det är i princip bara den yttre delen som påverkar styvheten.
GunnarW

Inlägg av GunnarW »

Sunt förnuft: ju närmare neutrala snittet (i detta fall rörets/axelns centrum) materialet ligger ju mindre påverkan har det på böjstyvheten, och det är ju den (böjstyvheten) som är intressant när det gäller gejdrar.
Men allt material oavsett var i profilen det ligger påverkar naturligtvis egenskaperna mer eller mindre.
Böjstyvheten, vid samma vikt och material, kan som sagts redan, bli avsevärt bättre med rör än med massiv axel. Men det är ju inte alls säkert att motsåndet mot deformering är större hos ett rör än hos en axel. Tänk exvis på ett tunnväggigt rör i motsats till en massiv axel. Böjmotståndet kan bli MYCKET större med röret men det tål inte mycket punktbelastning innan det kollapsar och böjer sig utan att fjädra tillbaka.

Men orsaken till att man använder massiva axlar är nog att dels är de härdade och mycket vanligare/lättare att få tag på och kanske lika viktigt: det finns gods att borra och gänga i för att fästa dem vid kringliggande konstruktioner. Gissningsvis är det mycket besvärligare att få ett härdat rör (om det inte är förhållandevis tjockväggigt) rakt och med snäva toleranser än en härdad axel...
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Jag menade så klart slipade axlar kontra slipade rör.
Men anledningen verkar vara priset, så vid liknande pris är det inte fel att välja röret... om godstjockleken är en som passar ens fall.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den massiva kommer ju fortfarande att vara styvare. Man vinner lägre vikt, men om skenorna inte är rörliga är det ju snarare en nackdel.
Skriv svar