PNP transistor, vad är vad?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: PNP transistor, vad är vad?

Inlägg av Icecap »

überfuzz: vilken skillnad i Hfe mätte du?
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Kod: Markera allt

Leakage μA     Gain
16.7           58.9
25.1           82.2
25.1           66.2
20.9           71.3
40.            85.4
opampen

Inlägg av opampen »

Det var ganska låg förstärkning du fick på dessa! Vad är det för typ av trissa, alltså vad är det för användningsområde?

Vad fick du för värde på bas/kollektor strömmen? Det du skrev är bara läckströmmen? Den är ju i detta fall i µA området och så liten att den inte har någon praktisk betydelse för förstärkningsfaktorn.

Om det är en effekt transistor kan det var normalt. Om den t.ex. heter AD161 betyder "D" att det är en trissa för höga effekter. Medans "C" avsedd för låga effekter, lågfrekvens, typ för audioförstärkare (småsignal). "F" avsedd för höga frekvenser i t.ex. radiomottagare. "U" är en switch transistor som har snabba omslag, lågt ccb alltså kapacitansen mellan kollektor och bas. Används bl.a. som drivsteg till högspänningsdelen i tjock tv-apparater."A" som första bokstav är som du vet germanium medans "B" är kisel. Är det däremot en "2N" eller "2SC"då måste du titta i datablad för att se vad det är fråga om för trissa.
Senast redigerad av opampen 29 november 2014, 22:27:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

För 112kr så får du ett "test allt" instrument med GRAFISK presentation. Visst det är inte "FLUKE" precision men ... oj, vad man spara mycket tid med bara ett snabb svar.

http://www.ebay.com/itm/171447346539

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
opampen

Inlägg av opampen »

Det var billigt! Lite tveksamt om den är bra i och med att man kan mäta så många olika funktioner och komponenter i samma apparat? Om det bara hade varit för transistormätning, så kanske det hade varit en annan femma.

Däremot är en transistortestare ett mycket användbart instrument. Kommer att ha ett projekt om det lite senare i en annan tråd.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Den är "open source" / "open hardware" så jag tror att dom har jobbat ganska hårt med den för att få in så många funktioner som möjligt och så hög noggrannhet som möjligt.

Du ansluter komponenten och trycker på "kör" så tar det ett par sekunder och du får svaret.

Jag har 2st av den föregående version som inte är grafisk utan bara med tex. Jag har lött på smidiga kablar i silikon med krokodilklämma med nummer på. Så kan man smidig kolla att en komponent är hel ... eller pin-konfig.

Använder den mest för att kontrollera att jag har rätt ben på "tre-beningar" och för att kontrollmäta elektrolyt kondensatorer.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Har en exakt som den i annonsen, funkar fint. Precisionen är inte den bästa men funkar jättebra till att få reda på vilket ben som är vilket.
Senast redigerad av Miramithe 1 december 2014, 07:25:00, redigerad totalt 1 gång.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

opampen - Det är germanium transistorer, de läcker ofta mer än vad man kan gå med på. förstärkningsfaktorn är inom den specifikation jag köpte dem under. Jag tänkte använda dem i fuzz-pedaler.
opampen

Inlägg av opampen »

uberfuzz: Kanon, roligt att du blev nöjd! Intressant bygge, har en bekant som har byggt en del effekter till musikinstrument och då använt germanium transistorer i bl.a. annat fuzz-boxar. Germanium trissor är ju lite annorlunda i sin linjäritet jämfört med kisel.
Skriv svar