Relation mellan elverk och elmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tugo
Inlägg: 31
Blev medlem: 6 april 2012, 08:59:11
Ort: Väddö

Relation mellan elverk och elmotor

Inlägg av tugo »

Hej!

En lite kryptisk trådstart kanske, men saken det gäller är att jag har en maskin med elmotor som jag behöver driva med ett lokalt elverk. Jag har mixtrat en hel del för att få det att funka, men det vill sig inte. Antagligen behöver jag ett kraftigare elverk, men jag har redan elverk som jag "tycker" borde räcka. Mitt tyckande i all ära - det funkar ändå inte som det är nu.

Nedan bifogar jag ett par bilder från skyltarna på eleverk respektive motor och det jag undrar över är om det på något vis går att hjälpa motorn att starta med någon elektronisk mojäng, eller om jag helt enkelt måste köpa ett större elverk. Och i det senare fallet: Hur kraftigt behöver elverket i sådana fall vara?
IMAG0023.jpg
IMAG0018.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17596
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Inlägg av grym »

mät startstörmmen när motorn är inkopplad på normala nätet

en mjukstartannordning borde fungera

ev simpel lösning är ntc motstånd för strömbegränsning , men då får motorn inte startas för snabbt inpå ett stopp

fullösningen, prova att koppla in tre 500w halogen i serie med motorn

en sak som kan fungera är att ha på lite last på elverket innan man startar motorn, den kan ta lite tid på sig att få upp regleringen
tugo
Inlägg: 31
Blev medlem: 6 april 2012, 08:59:11
Ort: Väddö

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Inlägg av tugo »

Tack grym!

Några uppslag alltså. Att mäta motorn på det vanliga nätet låter sig inte just nu eftersom motorn är ganska komplicerat monterad.

En mjukstartsanordning skulle kunna vara något. Menar du då en Y D- koppling?

Tre 500-wattare i serie, menar du då att man lägger dem en och en före varje faslindning på motorn?

Jag ska prova att lägga på last elverket innan jag startar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17596
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Inlägg av grym »

inte yd utan elektronisk variant
ex
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ukstartare
eller billigare

man kan även köra med en frekvensomformare om sådan funnes
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17596
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Inlägg av grym »

och när jag ändå hadde elfa uppe

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... %B6msskydd
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1654
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Inlägg av Jan Almqvist »

Ordna ett stort svänghjul på elverket?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren
Inlägg: 8417
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Inlägg av SeniorLemuren »

Inte så lätt att ordna rent mekaniskt. :) Dessutom är det inte säkert det hjälper. På mitt elverk finns ett överströmsskydd som bryter vid för hög belastning innan generatorn minskat i varv.

Y/D kopplare fungerar inte på din motor eftersom den är lindad 220/380 V. En elektronisk mjukstartare är det som gäller.
tugo
Inlägg: 31
Blev medlem: 6 april 2012, 08:59:11
Ort: Väddö

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Inlägg av tugo »

Tack för ytterligare förslag!

Jag kan också tillägga att elverket inte går ned i varv p g a tung belastning, säkringarna på verket löser heller inte ut. Den verkar helt enkelt känna att den inte orkar efter att ha givit en liten puff. En elmotor med halva effekten som jag behöver driva driver elverket galant.
metric
Inlägg: 786
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Inlägg av metric »

Din sk. generator verkar vara en svets??
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17596
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Inlägg av grym »

borde vara en generatorsvets, kombinerat elsvets och elverk, något som jag gärna skulle vilja ha :)
Användarvisningsbild
konig7070
Inlägg: 888
Blev medlem: 2 augusti 2008, 11:51:14
Ort: Uddevalla

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Inlägg av konig7070 »

Mät spänningen när du försöker starta elmotorn.
Vad är det för typ av generator, är rotorn av lindad typ eller ser den ut som en rotor från en asynkronmotor?
tugo
Inlägg: 31
Blev medlem: 6 april 2012, 08:59:11
Ort: Väddö

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Inlägg av tugo »

Visst. Elverket är ett svetsverk. Utöver enfas- och trefasuttag, så kan man koppla in svetskablar. Av vad slag generatorn är vet jag inte. Eftersom jag helt enkelt jackat in handsken i verket för att testa så har jag inte haft något bra ställe att mäta på men det borde förstås göras. Om jag nu gör det framöver, jag är för tillfället bortrest, så är jag nyfiken på vad en mätning skulle ge. Verket funkar ju för att driva en elmotor på halva effekten av den motor jag vill ha snurr på.
metric
Inlägg: 786
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Inlägg av metric »

Ok visste inte att det fanns kombiverk!!
Användarvisningsbild
konig7070
Inlägg: 888
Blev medlem: 2 augusti 2008, 11:51:14
Ort: Uddevalla

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Inlägg av konig7070 »

Det kan sitta en regulator som sköter magnetiserinsspänningen till rotorn som kanske säger ifrån av någon anledning och då tappar du utspänningen.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Inlägg av xxargs »

bero på hur magnetiseringen sköts - om det är borstad/släpringad rotor eller bygger på asynkrongeneratorteknik med motorkondingar (och en liten hjälpmagnet någonstans på tex. rotorn för att starta upp det hela.

om det är kondingar som magnetisering så kan för stor motor helt enkelt reaktiv kompensera bort kondingarna - magnetiseringen försvinner och därmed strömförmågan.

är det släpringad rotor och magnetiseras med ström från statorfaserna så kan påslag av en stor motor helt enkelt sänka spänningen så mycket att magnetiseringen försvinner och den går själv i baklås till lasten kopplas bort igen.

startströmmen på elmotorer kan typ vara 8 ggr driftströmmen vid direktstart och har man veka system som att driva från generator och inte kan ge > 400 ampere i kortslutningsström, så blir det att titta på mjukstarter och se till att startströmmen inte blir högre än vad generatorn kan leverera utan spänningen sjunker kraftigt (generators strömgräns fungerar ungefär som strömgräns på en labbaggregat - när man når gränsen så ökar inte strömmen lägre när lasten vill ha högre ström utan spänningen sjunker. - försörjer generators magnetisering av strömmen från sina egna fältlindningar så blir det dessutom fold-back effekt (precis som en del labbaggregat) då strömmen blir mindre ju närmare 0 Volt man kommer för att drar för mycket ström.
Skriv svar