Uher rullbandspelare - tankar och frågor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TheLoner

Uher rullbandspelare - tankar och frågor

Inlägg av TheLoner »

Jag har nyligen adopterat en rullbandare av modell Uher Variocord 63 S. Den har fyra ljudkanaler med separata förstärkare och utgångar, men inga ingångar förutom tonhuvudena. Den är alltså bara för uppspelning av rullband!

Tonhuvudena är kopplade till en CA3048 förförstärkare (2 kanaler) och en CA3052 (2 kanaler).
Sedan är varje kanal kopplad till separata "plug-in" förstärkare med AD161 och AD162-trissor, innan de går till de fyra utgångarna.

Min tanke är att använda den här enheten som en 4 kanals mikrofonförförstärkare.

Frågan är om det är möjligt? Vad skulle behövas för att ersätta tonhuvudena med mikrofoningångar?
Är det ens värt besväret? Greppar jag efter halmstrån här?
Foto 2014-11-23 10 16 15.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
superx

Re: Uher rullbandspelare - tankar och frågor

Inlägg av superx »

Inte värt besväret. Avläsningen från bandet är deriverande av naturen. Förstärkarna är därför integrerande, samt har antagligen kompensering för någon pre-emphasis som gjordes vid inspelning. Enbart detta gör att du behöver bygga om dem en hel del.
TheLoner

Inlägg av TheLoner »

Tack för ditt svar, superx!
Jag hade nästan på känn att det var ett omöjligt projekt. Synd på en sådan fin apparat. Den verkar vara välgjord.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Du har säkert redan sökt själv på nätet, men:

Servicemanual som PDF finns här, men den verkar inte riktigt komplett? OBS, en "jobbig" site som bara fungerar om man inte har diverse reklamblockerare o.s.v. igång:
http://elektrotanya.com/uher_variocord- ... nload.html

Som separata bilder:
http://wegavision.pytalhost.com/Uher/uherVariocord23/

Men bilden på din stämmer inte med vad jag hittar på nätet. Det verkar som att du har någon specialare! Det kanske är samlarvärde på den?

Hur ser den ut på utsidan?
Den "vanliga" 63S finns här:
http://www.radiomuseum.org/r/uher_tonba ... d_6_2.html

Video med insidan på "vanlig" 63S, mekaniken påminner om din men elektroniken ser annorlunda ut:
https://www.youtube.com/watch?v=CnMmBm5ET5Q
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Allt verkar vara annorlunda.Det ser nästan ut som om där sitter fem identiska slutsteg..?
Kabeldragningen är modifierad mm.
TheLoner

Inlägg av TheLoner »

Spännnande! Den är snarlik den på bilden från Radiomuseum fast en annan layout på rattar och spakar.
På baksida och insida sitter lappar som säger att den är tillverkad i Sverige av AB Torenco i Stockholm.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nu önskar vi massor av bilder!

Tips: Eftersom du har en mer eller mindre unik apparat så kan du kanske bjussa radiomuseum på bilder och info och då kanske du blir bjussad på inloggning så att du kan se större bilder och schemor!
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Jag har själv en Variocord 263. Fina små skapelser med bra mekanik.
Vore synd att meka sönder den. Det går att bygga eller skaffa en 4-kanalers mikförstärkare på mindre barbariskt sätt.
opampen

Inlägg av opampen »

Tycker du ska behålla den som den är. Som sagt mikrofonförstärkare är lätt att hitta på annat sätt. Fungerar mekaniska delen, motor, drivning mm.?
Skriv svar