Hej,
Ny på forumet och mitt första inlägg.
Äger sedan någras år en motordriven projektorduk till min hemmabioanläggning. Duken har fungerat problemfritt fram tills nu. Problemet är följande:
Duken styrs med hjälp utav en fjärrkontroll alternativt via en fast monterad manöverdosa. Problemet som har kommit nu är att den inte alltid vill reagera på knapptryckningar. Spelar ingen roll om det är via fjärrkontroll eller manöverdosa så eventuellt dålig batteri i fjärrkontroll torde vara uteslutet.
Ibland fungerar det helt problemfritt medans andra gånger så måste man trycka 2 gånger för att det skall fungera. Det kan gälla både när man skall köra upp den eller ner den. När problemet uppstår att den inte fungerar på första knapptryckningen så funkar det så gott som alltid på andra knapptryckningen.
Har även provar att trycka på brytarna på kretskortet med samma resultat att det ibland krävs 2 knapptryckningar för att det skall fungera.
På kretskortet sitter det även en liten högtalare som låter när man trycker att duken skall upp/ner och denna piper till alla gånger man trycker, även då duken inte rör sig.
Så problemet är väll inte så jättestort egentligen eftersom att det alltid går att få ner/upp duken. Dock har jag äntligen efter lång tid lyckts få min Logitech Harmony att fungera ihop med duken (duken styrs via RF). Så det vore väldigt trevligt om duken kunde fungera felfritt så att hela anläggningen startar med ett knapp tryck så som det kommer göra om nu bara duken fungerar.
Min elektronikkunskap är nästintill lika med noll, kan dock löda om så behövs. Någon som har någon ide om vad felet kan vara? Någon komponent som gett sig?
För övrigt så är strömförsörjningskabel skarvad både före och efter manöverdosan för att räcka till befintlig väggkontakt. Så har det dock varit hela tiden utan problem uppstått.
Med vänlig hälsning
Henrik
Motordriven projektorduk
Motordriven projektorduk
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Re: Motordriven projektorduk
Om högtalaren låter även när den inte rör sig så skulle jag gissa på att styrelektroniken är mestadels ok.
Jag antar att det är någon form av sensor som känner av när duken är uppe/nere? Jag hade i så fall gissat på något fel där.
Kan du se vad det är för motor? Det skulle även kunna vara något fel på strömförsörjningen, dom brukar vara det första som ger sig i allehanda elektronik.
Jag antar att det är någon form av sensor som känner av när duken är uppe/nere? Jag hade i så fall gissat på något fel där.
Kan du se vad det är för motor? Det skulle även kunna vara något fel på strömförsörjningen, dom brukar vara det första som ger sig i allehanda elektronik.
Tack för ditt svar, uppskattat.
Det sitter 2 st justerbara ändlägesbrytare dvs 1st där den skall stanna i nerfällt läge och 1st där den skall stanna för uppfällt läge.
De gånger som motorn inte går i gång så händer givetvis inget synligt vid dessa brytare heller. När det fungerar som det skall så går en mekanism emot brytaren och så stannar motorn och tvärtom.
Har tyvärr ingen bild på motorn just nu. Skall se om jag kan ordna fram det, kräver dock nermontering av duken.
Det sitter 2 st justerbara ändlägesbrytare dvs 1st där den skall stanna i nerfällt läge och 1st där den skall stanna för uppfällt läge.
De gånger som motorn inte går i gång så händer givetvis inget synligt vid dessa brytare heller. När det fungerar som det skall så går en mekanism emot brytaren och så stannar motorn och tvärtom.
Har tyvärr ingen bild på motorn just nu. Skall se om jag kan ordna fram det, kräver dock nermontering av duken.
- BallInPlay
- Kontakt:
De 2 svarta fyrkanterna på kortet nere till höger ser ut som reläer... Klickar det i dessa när du kör o duken inte rör sig ?
Hur är ändlägena inkopplade sitter se i serie med elmotorn till duken?
Ser inga fler kablar än matning och 3 st ut (till motor?)
Kan ju vara så att reläna börjar bli dåliga?
Hur är ändlägena inkopplade sitter se i serie med elmotorn till duken?
Ser inga fler kablar än matning och 3 st ut (till motor?)
Kan ju vara så att reläna börjar bli dåliga?