Hur funkar y-d start?
Re: Hur funkar y-d start?
Gammal tråd, men tyckte min fråga passade här.
Har en "Norsk" Atlas Copco LE7 kompressor. Den har original Y-D start, körd i Norge på 3-fas 230v.
Motorn är märkt Y-390, D-220. Går det att låsa den i Y-läge för att använda den min verkstad där jag har 400V.
Motorn är på 4kw, så jag borde väl kunna direktstarta på 16A
Tacksam för hjälp
Har en "Norsk" Atlas Copco LE7 kompressor. Den har original Y-D start, körd i Norge på 3-fas 230v.
Motorn är märkt Y-390, D-220. Går det att låsa den i Y-läge för att använda den min verkstad där jag har 400V.
Motorn är på 4kw, så jag borde väl kunna direktstarta på 16A
Tacksam för hjälp
Jo det kommer funka om du Y kopplar den, men motorn kan fortfarande dra mer ström när den startar. Men borde inte vara några problem om du har tröga säkringar
Om man ställer timern på 0, startar den i D-läge då? Kan man då koppla D-kontaktorn som Y-koppling i motorn, med bleck, istället för 6 trådar in i motorn?
Den borde göra det men det beror på hur det är kopplat och området på timern, du har inte något elschema? Inte säkert att 0 på timern är samma som 0s.
En sak att tänka på är om det är en elektriskt aktiverad avlastning, har råkat ut för kompressor som avlastar i Y-läget så det bör du kolla upp.
En sak att tänka på är om det är en elektriskt aktiverad avlastning, har råkat ut för kompressor som avlastar i Y-läget så det bör du kolla upp.
Kolla om det finns ett schema, annars ta ett kort på och i styrlådan
Hej.
Ska se om jag hittar ett schema, annars ska jag ta en bild på "lådan".
Ska se om jag hittar ett schema, annars ska jag ta en bild på "lådan".
Hej.
Lite bilder.
Om K3 kopplas in blir väl de, det samma som att montera ett bleck på tvärs mellan U2 V2 W2, då har man väl Y-koppling.
Om K1 och K2 kopplas in blir väl de, det samma som ett blek mellan, W1 och V2, mellan V1 och U2, mellan U1 och W1, då har man alltså.
Betyder det att K1 alltid "drar" och om kablarna 5,4,6 demonteras och ett bleck monterar har jag alltid Y-koppling?
Det är väl inte så enkelt?
Det jag trodde va timern är väl motorskyddet F1, detta blir isf bortkopplat.
Är det någon som har lust att förklara funktionen på denna Y-D start är jag tacksam.
Lite bilder.
Om K3 kopplas in blir väl de, det samma som att montera ett bleck på tvärs mellan U2 V2 W2, då har man väl Y-koppling.
Om K1 och K2 kopplas in blir väl de, det samma som ett blek mellan, W1 och V2, mellan V1 och U2, mellan U1 och W1, då har man alltså.
Betyder det att K1 alltid "drar" och om kablarna 5,4,6 demonteras och ett bleck monterar har jag alltid Y-koppling?
Det är väl inte så enkelt?
Det jag trodde va timern är väl motorskyddet F1, detta blir isf bortkopplat.
Är det någon som har lust att förklara funktionen på denna Y-D start är jag tacksam.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Anilsson 25 november 2014, 07:41:37, redigerad totalt 1 gång.
Plocka bort K2 och K3. Bygla V2 ,U2,W2. Flytta motorskyddet så det sitter efter K1.
Tack.Miramithe skrev:Plocka bort K2 och K3. Bygla V2 ,U2,W2. Flytta motorskyddet så det sitter efter K1.
Kan du också förklara vad som bestämmer när själva växlingen mellan Y och D sker?
Tänkte passa på att lära mej lite.
När du trycker på start kommer K1 och K3 dra och motorn blir då Y kopplad, K1 har en timer som räknar ned, när den kommer till 0 kopplar den om så att K3 släpper och K2 drar och motorn blir då D kopplad. Det här är en helt vanlig gammaldags men effektiv koppling för Y-D start.
Brukar vara en påbyggnads enhet eller så kan det vara ett relä som sitter vid sidan av.
jo det är klart det finns äldre varianter med manuell växling till delta. Bla gamla fläktar och hökanoner kan ha så att man vrider ett vred till start och sen när motorn varvat upp flyttar man till drift. dessa kan vara märkt Y och D.
Men nu för tiden tror jag bara man bygger med mjukstart.
Men nu för tiden tror jag bara man bygger med mjukstart.