Hjälp med felsökning av gitarrpedal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mishral

Hjälp med felsökning av gitarrpedal

Inlägg av mishral »

Hej!
För nåt år sedan så byggde jag ihop en klon av en Overdrive pedal. En BYOC Overdrive 2.

Byggde ihop den provade 5 minuter, sen dog den.
Försökte inte direkt felsöka då eftersom jag saknade kunskaper och verktyg för det så jag tröttnade och la den på hyllan.

Men nu försöker jag ta tag i det, hittade en fellödning på ena 3PDT-switchen som jag fixade.
Men det verkade inte få liv i den ändå.

Så nu undrar jag lite vad jag ska göra härnäst, har gått igenom pedalen och allt verkar sitta rätt.
Däremot så kan ju något ha gått sönder när jag hade felet.

Vad kan gå sönder?
Spänningen är ju 9V så enligt databladen för dioderna (1N914 och 1N4148) borde ju de ha överlevt samt att lysdioderna fortfarande lyser.
Om jag bara kopplar in ett batteri så drar den 0.001A och det händer ingen när man trycker på switcharna.

Bifogar schemat.
EDIT: Jag har byggt den med MOSFET-modden.
EDIT 2: Hur undersöker jag om komponenterna är hela?
Tänker att resistorerna borde vara hela och de flesta av kapasitanserna, men tänkte kolla elektrolyterna och dioderna trots att dioderna borde vara hela.

Inte så mycket svar än. :-)
Men jag har börjat med dioderna. Verkar vara kassa allihop än så länge.
En gick av på mitten, så den var nog bränd.
några andra leder i båda riktiningarna och visar ~0 ohms motstånd i båda riktningar.
Andra leder inte i någon riktining och visar oändlig resistans.

Så jag gissar att det kortslöt först och brände de ledande dioderna och sen så bröt de andra ihop också?
Frågan är då om det var fellödningen på switchen som gjorde det...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Hjälp med felsökning av gitarrpedal

Inlägg av MiaM »

Hur var switchen felkopplad?

Vad jag kan se i schemat så är det två likadana trepoliga switchar, vilken av dem var felkopplad?

Vad jag kan se så har alla in/utgångar seriekondensatorer så eventuell likspänning från lysdiodkretsarna vid felkopplade switchar borde inte gjort någon skada. Dessutom fungerade bygget ju i fem minuter så det borde inte hänga ihop med det?

Konstruktionen har två uppenbart separata delar, in/urkopplingsbara.

Vad händer om båda switcharna står på bypass? Då ska ljudet komma rakt igenom även om du till och med saknar ström till pedalen. Om det inte funkar så börja felsöka det.

Om du får ljudet att funka med båda switcharna i bypass-läget så prova om ljudet tystnar oavsett vilken switch som inte står på bypass. Om det "bara" är ena delen som är tyst så har du ringat in felet till en del. Om båda delarna är tysta men lysdioderna lyser så kan man misstänka att 9V och jord inte riktigt kommer fram på rätt sätt.

Om D1 och D2 har gått sönder så var antingen de felvända (men det funkade ju en stund) eller så har du vänt plus och minus fel på 9V-matningen. Om den har vänts fel så är väl IC1 också misstänkt. Jag vet inte hur känsliga MOS-trissorna är.

Men, du skriver dels att lysdioderna lyser men också att det inte händer något när du trycker på switcharna. Vilka lysdioder lyser? D5/D6 eller de utan beteckning som sitter invid R24 och R25?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nästan alla pedaler drivs med negativ plusmatning, och 3PDT switchen kan vara trasslig att få till om man väl kopplat den fel från början.

Generellt sett borde inte nått kunna gå sönder, jag har byggt många pedaler och har kopplat fel lite då och då av misstag, jag har än inte lyckats pajja nån komponent eller så..

På vilket sätt hade du kopplat 3PDT switchen fel ? Du vet hur en sån funkar va ?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Om du saknar komponenter som du behöver byta så kan du höra med mig, jag har nog det mesta i pedalväg eftersom jag bygger pedaler, ja eller det mesta vet jag inte men rätt så mycket iaf.
mishral

Inlägg av mishral »

Hmm..
Det var på OD-switchen det var fellött, SW1 alltså.

Men jag har funderat lite. Jag har säkerligen vart så klantig i min okunskap (som jag försökt bota ganska väl sen jag byggde denna) att jag faktiskt haft fel polaritet.

Men felkopplingen då. Jag hadde bytt plats på 2 tåtar, 1 och 2 på PCB och alltså switchat signal och jord på SW1A. Men det borde väl inte gjort någon skada väl?
Den skulle inte fungera, men det borde väl inte döda något heller.
Så det sannolika är väl polariteten.

Vad kan ha dött då?

Har också en teori om att jag redan från början bränt ihjäl dioderna med den värdelösa biltema-lödpennan och min lödteknik jag hade då.
Fan va jobbigt det blir när man ska betala för gamla synder man begick när huvudet inte var med. :P

Perkla: Tackar för erbjudandet! Råkar ha ett lass komponenter på G in under kommande vecka så dioderna har jag iallafall.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Köpte du nått färdigt kitt med PCB och komponenter eller etsade du kretskortet själv ?

Just den betalen är kanske inte den lättaste som ett första pedalbygge, jag skulle nog ha satsat på en enklare pedal som typ en overdrive eller boost pedal, eller nått liknande.. det är inte helt lätt att felsöka när grejerna inte funkar..

Börja med att se över alla lödningar i forstoringsglas, sen kan du kolla så alla sladdar sitter rätt, båda 3PDT switcharna ska byglas, hur har du gjort detta ?

Släng upp några bilder på bygget så får jag se hur det ser ut..
mishral

Inlägg av mishral »

Jag köpte ett färdigt kit.

Hehe. Lägger upp ett par bilder. Inget jobb jag är direkt stolt över. :-)
Men hur vore det om man var proffs från början? Trist!
Byggde en boost innan denna, som (tyvärr kanske?) gick helt smärtfritt så det var inte jättelärosamt.
Är fortfarande inte proffs, men bättre. :-)

Jag hoppas på att få livstecken när jag får hem nya dioder.

Har försökt mig på att mäta upp OP-ampen för att se hur det står till med den, men vet inte riktigt hur jag ska koppla, mata och mäta för att dra några vettiga slutsatser.

Här är alla dioderna bortplockade.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Flertalet lödningar där som du skulle behöva se över, på båda sidorna, kan mycket väl vara en kortslutning nånstans..jag brukar alltid börja med att kolla alla lödningar om jag bygger nått som inte funkar, kollar alltid med mycket bra ljus och förstoringsglas på allt jag byggt, alla komponenter och alla lödningar, på båda sidor. Ev kall lödningar/dåliga löder jag om för att få bästa kontakt. Viktigt att ha ett bra lödtenn åxå.

Tror inte dioderna du tagit bort är trasiga, men har du skickat på strömmen fel i 3PDT switchen så dom fått 9 volt direkt så lär dom gått sönder. Alternativt satt kablarna från 9 volts DC jacket fel på PCB...
mishral

Inlägg av mishral »

Okej, lite uppdatering.
Jag har fått nya dioder och lött på.
Övat upp mina lödningskunskaper avsevärt och skaffat bättre grejer..

Så jag har bytt dioder och gått igenom alla lödningar.
Har ingen stärkare hemma så jag har inte provat den med ljud. Men klart är att den inte är fixad helt.

Med batteri så tycks den fungera, jag får liv i båda lysdioder och ser att rätt ton går genom pedalen i alla 4 lägen med hjälp av stämapparat.
Men däremot så lever den inte med adapterjacket.
Någonstans på pcb-så är det nog en kortis skulle jag tro, baserat på ovanstående. Har mätt innan jag kopplat in så jag vet att polariteten är rätt.

När jag kör på batteri så drar den omkring 2mA i passivt läge. Det är väl inte rätt?
Det borde väl vara 0?

Batteriet tycks bli ganska varmt också..

Nåväl, detta fortsätter efter jul. Ska köpa mig en sån där fin lampa med 3 ggr förstoring så jag kan kolla närmre på det.
Skriv svar