Vår verkstad [Råkade införskaffa en gammal ZCorp 3D printer]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Vår verkstad [Renovering av 50-talslokal]

Inlägg av MadModder »

De mörka avtrycken till höger i dammet på lyftporten ser ut som nåt djur som står på bakbenen. :p
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aluminiumrör för eldragning är inte vanligt i Sverige, idag är nog slangar av plast vanligast, och i många år (åtminstone i minst ca 45 år, kanske mer) har det varit plaströr. Före det var det rör av järn som användes.

Ska det vara vita fönster och vit "karm" runt porten på utsidan, eller blir det sen samma färg som väggen (som kontorsfönstret)

P.S. jag håller med jako, det är inte så bra att blanda tryckluft och el. (Signalkablar kan kanske vara okej att blanda med tryckluft, men inte kraft och tryckluft).

Nu är jag kanske captain obvious men se till att sätta fästen för tryckluftslangarna rätt nära varandra. Jag har sett resultatet när en några meter lång frihängande slang släppt från vad den nu matat, så att den kunnat flyga runt fritt. Den slog bland annat sönder lysrör och ställde allmänt till med oreda... Nu har ni förstås inte så lång fri ledning men det är ändå bra att hålla koll så att om någon anslutning släpper så kan slangar bara röra sig en liten bit.

Det kan kanske vara bra med någon magnetventil på tryckluftmatningen som bryts av någon huvudbrytare/nödstoppfunktion? Eller kanske inte?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag skulle valt PEM-slang för det fasta rörsystemet till tryckluften. Ingen risk för att en brusten slang då far omkring som en piska. Plus att den inte blir kortare när man trycksätter, som en kryssarmerad mjuk slang blir. Det är inte så lätt att beräkna hur mycket slack man ska ha för att slangen inte ska spännas upp som en fiolsträng mellan svängarna.
Jag antar att luftkompressorn ska stå i källaren? Förutom en kulventil vid kompressorn som huvudkran till rörsystemet, skulle jag också montera en lättåtkomlig kulventil där luften kommer in på våning två, för att snabbt kunna stänga av vid problem, utan att behöva springa ner i källaren.
Bild
Vanlig PEM för vatten får dock utsättas för max 10 Bar ser jag nu. Det är ju lite på håret.
Nåja. Hydraulslang drar ju inte ihop sig. Dock blir sådan VÄLDIGT dyr då dimensionen på rörstammen ska vara större än anslutningsslangarna pga tryckfall.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Skulle vilja föreslå en ordentlig installation av rör för tryckluft. När ni nu ändå gör så skysst i alla avseenden så kan en fin tryckluftsinstallation vara som pricken över i:et :)

Ett av många exempel:
http://4tsi.com/services/compressed-air-piping/
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Håller med. Såg ett tips om just Legris tidigare. Det blir hållbart i längden, och troligen billigare än att hålla på och krångla med hydraulslang eller dylikt och crimpkopplingar... :p
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Elförzinkade rör har jag läst att det kan användas till tryckluft. Monteras med presskopplingar.
http://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-o ... kade-ror-/
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men även om det är stålrör, funkar inte klämringskopplingar till dessa?
Till presskopplingar måste man ju ha ett pressverktyg.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

På jobbet så är tryckluft en dragen med kopparrör.

/// Marcus
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Vi körde tryckluften på gamla stället med John Guest tryckluftsrör som funkade helt ok (kan ses på sida 16). Det har vi redan demonterat och ska återanvända så långt det går på nya stället. :)

Tycker att blåslampseffekten låter rätt så långsökt? Bara man installerar uttagen på godkänt sätt?

--

Sparkplåtar till kontorsdörrarna
IMAG0950.jpg
IMAG0951.jpg
L-list runt stora kontorsfönstret
IMAG0952.jpg
Så kopplade vi in frekvensomvandlaren. Byggde en liten ful dosa för av/på och 0-50hz. And yes, it goes up to 11.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=uUvKpwJfUwM&feature=youtu.be

Kontorsdörrarna dämpar ljudet förvånansvärt bra. Låter inte så mycket heller i hallen när man kör på normalt flöde. Det är ju mest de öppna rören som susar för tillfället.

Behövs bara lite kabelklämmor. Ska skära ut en akrylbit som täcker allt utom frontpanelen.
IMAG0953.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jako

Inlägg av jako »

Jag har för mig att jag läst någon IEC eller EN standard som beskriver förläggning av kraft-el och tryckluft / gaser.
Vet att i de senaste fabrikerna vi byggt i företaget därjag jobbar har det varit totalt förbjudet att förlägga luft och kraft-el i samma kanalisation. Jag ska se om jag hinner leta i standarderna under nästa vecka (lovar inget).
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Brorsan fyndade några stålfundament från stadens outlet. Tänkte bygga skivlager utav det, borde bli perfekt :)
IMAG0956.jpg
Också några hyll"stag" på köpet. Inte illa för 100 spänn :)
IMAG0957.jpg
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Bra fynd! Sånt där är alltid bra att ha. :)
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Flytten har börjat, tog produktionsstopp :) Vi är ju inte riktigt klara med bygget än, men vi vill komma ut ur gamla stället nu.

Ser ut som någon härjat riktigt brutalt (passade på att göra en kul liten film också)
IMAG0960.jpg
IMAG0959.jpg
Tog in materialet i källaren så där tillfälligt. Som ni ser saknas det ännu lite plåtverk i öppningen och runt fönsterna.
IMAG0961.jpg
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MadModder skrev: Vanlig PEM för vatten får dock utsättas för max 10 Bar ser jag nu. Det är ju lite på håret.
Nåja. Hydraulslang drar ju inte ihop sig. Dock blir sådan VÄLDIGT dyr då dimensionen på rörstammen ska vara större än anslutningsslangarna pga tryckfall.
Finns ju dock PEM som klarar mer än 10 bar, diskuteras lite i min tryckluftrörstråd :) http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=64200
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Flytten forstätter

Slängde elektronikhörnan på bädden :)
IMAG0962.jpg
Sådär tillfälligt på plats i källaren. Vore bra att få ESD matta eller nåt på bordet så det inte skulle se så jävligt ut!

Dock inte så ofta man håller på med elektronik numera tyvärr.. Hoppas man kan återfå intresset sen med en städad och fin bänk :) Också bra för allmänna maskinreparationer osv.
IMAG0969_BURST002_COVER.jpg
Kabelkanal på plats, ska ännu på andra sidan stolpen också.
IMAG0964.jpg
IMAG0965.jpg
Lite datordelar har anlänt för en till kontorsdator :) Ska skruva upp chassina under bordet i ställningar.
IMAG0967.jpg
Minskar!
IMAG0972.jpg
Skriv svar