Hörbar THD och IM? Guldöron??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Hörbar THD och IM? Guldöron??

Inlägg av AndersG »

Anknyter delvis även till diverse SCAMs med syrefria kablar etc....

Men hur är det? Exempelvis THD är ett ganska trubbigt begrepp eftersom det inte definierar i vilket förhållande störningen står till nyttosignalen? Är det en jämn överton, en udda, eller helt orelaterat. Ett visst mått av distorsion kan ju låta olika mycket beroende på vad, tex om det är klippning eller övergångsdistorsion.

Det verkar finnas ett axiom om att under 1% är ohörbart och det har även gjorts blindtester på det. Skulle gärna se länkar till flera, oberoende dock.

Vad anser den samlade expertisen?
svanted

Re: Hörbar THD och IM? Guldöron??

Inlägg av svanted »

svarar men inte som expert...
ja det är aningen luddigt, pa och instrument anläggningar är ju allt annat än distorsionsfria...
sen pratar man om 0.001% dist på stereon... :badgrin:
för att inte tala om vad ekon i vardagsrummet lägger till...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jämna övertoner uppfattas ju som "varma", något som skapas i rörförstärkare. Udda övertoner låter "skarpa", de skapas i bipolära transistorer.

Så att påstå att man kan höra skillnad är det samma som att säga att man gillar jämna övertoner.

En audiofil kan inbilla sig vad som helst, jag har sett en privat test som blev genomförd på högtalarkabel. Ett av kablarna var ståltrådsgalger som blev rätat ut och det roliga var att de fick höga betyg.

Så det är extremt med snakeoil och att påstå sig kunde höra snart sagt ingenting alls är bullshit.

Grejen är ju att en avvikelse man säger sig kunde höra måste vara en avvikelse - men mot vad? Är ens referens ett signal med 10% förvrängning kommer allt som inte är lika illa att avvika. En signal som är perfekt rent är alltså med 10% förvrängning gentemot referenssignalen.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jämna övertoner uppfattas ju som "varma", något som skapas i rörförstärkare. Udda övertoner låter "skarpa", de skapas i bipolära transistorer.
Eller mosfettar vars karakteristika liknar rörets, men nu pratar vi om att köra förstärkaren vid eller nära klippning.
Så att påstå att man kan höra skillnad är det samma som att säga att man gillar jämna övertoner.
Påstå är en sak, att bevisligen gör det är en annan sak. Tex om man gör ett riktigt dubbelblindtest.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och sedan det viktigaste: vad föredrar man?

Om jag lyssnar på två versioner av samma låt lär jag föredra den ena - men vilken är "den bästa"?

Hade jag hört versionen jag gillar bäst på en anläggning och den andra - mindre uppskattade - på ett annat anlägg hade jag sannolikt uppskattat första anläggningen mest.

Så det rör sig sällan om exakthet när det är audiofiler inblandat, det rör sig och vad de föredrar och gillar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Så det rör sig sällan om exakthet när det är audiofiler inblandat, det rör sig och vad de föredrar och gillar
Naturligtvis, men min premiss är att den musik jag köper är "färdig", målet för en ljudanläggning är att förmedla musiken som skaparen tänkt sig, det är i varje fall så jag resonerar.

Frågeställningen var inte heller vad som föredras utan mera konkret tester där man kan skilja på A/B baserat på tex THD. Dvs inte om det ena låter "bättre" än det andra, utan helt enkelt om man kan avgöra med någonsorts fastslagen säkerhet vad som är vad?

Någon som kan tipsa om länkar?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"målet för en ljudanläggning är att förmedla musiken som skaparen tänkt sig"
Helt överens. Men det är rent faktisk omöjligt!

Om vi tänker oss att förstärkarkedjan är perfekt i alla avseenden och högtalarna är helt perfekta kommer rummets akustiska egenskaper ändå att dämpa vissa frekvenser mer än andra - vilket bl.a. ger fasfel - så en återgivning måste alltså spelas in på ett sätt som kompenserar för lyssnarrummets egenskaper, något jag är extremt säker på inte sker då det inte finns ett standard lyssnarrum.

Sedan kan förstärkaren per definition inte vara perfekt - men den kan vara mycket bra, så bra att öronen inte kan höra några fel.

Högtalarna är det svårare med, membranens placering är alltid "lite sladdrig" i förhållande till driftspänningen. Detta gör ju att högtalarna har en viss gräns för hur "perfekta" de kan vara.
opatagio

Inlägg av opatagio »

Kanske kan hitta något matnyttigt på Svalander Audio's hemsida?

Själv ska jag köpa mig en styck "Nano Liquid" tillverkad av Furutech för 1250:- så jag får ännu bättre kontakt i vägguttaget.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

opatagio: Glöm inte finsäkringarna i guld och att placera dem åt rätt håll! :mrgreen:
Så det rör sig sällan om exakthet när det är audiofiler inblandat, det rör sig och vad de föredrar och gillar.
Väl formulerat!!

Hur mycket påverkar den egna hörseln uppfattningen, tror ni?
Personligen tror jag att den är avgörande för vilken utrustning som är bäst för den enskilde lyssnaren.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Men nu kommer ni från ämnet.... Frågan var objektiva tester att skilja på två signaler.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

AndersG: Testet jag läste med klädhängarna var en blindtest.

Men jag har inte sett många av dessa tester då "vetenskapen" i det hela är lika flyktig som vetenskapen i el-allergi: icke-existerande.

Vad jag kunde tänka mig att se är inspelningar vid örena av lyssnarna för att se vad som är "bra" och vad som är dåligt", alla mätningar sker ju på tekniken utan att de blandar in det luftburna.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK. Har du en länk till testet.

Tipsar annars om detta: http://www.audiocheck.net/blindtests_16 ... lYoung.php

Kan du höra skillnaden?
"vetenskapen" i det hela är lika flyktig som vetenskapen i el-allergi: icke-existerande.
Men det finns inget som hindrar en att utföra korrekta, vetenskapliga tester av vilken nivå av distorsion man kan detektera med örat eller hur?
xxargs

Inlägg av xxargs »

intermodulation med tex. dubbelton som insignal är en distorsionstyp som hörs väldigt väl även om nivåerna är väldigt låga och beror på att dess frekvenser inte är harmoniskt kopplad till insignalerna.

- det hörs tydligt i hörlurar fast det knappt syns på en FFT-analys av samma signal med > 96 dB dynamik på dess axlar... - dvs. långt, långt under 1% distorsion.

när det gäller harmonisk dist som klippning och kompression så är vi ganska tåliga - 5% är ett vanligt värde i tester för småhögtalare och dito förstärkare för mindre radioapparater med högtalare, telefoner och liknande.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Precis, antagligen för att IM-produkterna inte är rena multipler av någon ton. En annan sak som hörs förmårrat bra är kvantiseringsbrus då man går från 16 bit till 8-bit, men bara förutsatt att man har en chans att höra det. Med mycket av dagens överkomprimerade ljud, anpassade för att höras "bra" i lurar på bussen, så märks det knappast alls.

Hittade annars denna mycket bra redogörelse:
http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html
gkar

Inlägg av gkar »

Det beror väldigt mycket på hur distorsionen ser ut och vad vi betraktar som distorsion.

Tänk dig att du slår på loudness, mäter du nu utsignalen har du mycket stor distortion pga ojämn frekvensgång.
Lyssnar amn på det låter det inte så illa.
En surroundförstärkare har idag en delay, ger den distorsion? Jämför du insignalen och utsignalen matchar de väldigt dåligt. Den är ju fördröjd!

När man jobbar med bilder är det hopplöst att mäta SNR/dist tex, om man har en originalbild och flyttar den en pixel i sidled och beräknar SNR eller distorsion blir det mycket höga siffror.
Ingen pixel matchar ju alls!
Medans vi människor tycket att det ser perfekt ut...
Skriv svar