Nybörjarfrågor kring styrning av en RGB-diod

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Nybörjarfrågor kring styrning av en RGB-diod

Inlägg av Magnus_K »

Senast när jag var inne hos Kjelle så passade jag på att roffa åt mig en påse RGB-dioder och idag tänkte jag testa en för första gången.

Datan som står på påsen (hittar inget märke eller datablad...):

Lysdiod 5mm RGB 2500mcd
R: 1,8-2,2V 2100mcd@20mA
G: 3,0-3,2V 5800mcd@20mA
B: 3,0-3,2V 1500mcd@20mA
Common Cathode

Det jag hoppas att jag kan utföra, men osäker på om det är möjligt, är att genom att koppla enligt nedan schema ha möjlighet att med endast en PWM-signal justera LED:en från fullt grönt till fullt rött. Som ett trafikljus men "linjärt".
Tanken var att först strunta i den blåa dioden och genom att invertera PWM:en till en av dom så borde detta gå att uppfylla.

Fråga 1: Om jag vill att både den gröna och den röda dioden ska uppfattas som lika stark när dom är 100% på, kan jag räkna på mcd-värdet (millicandela?)? Dvs om jag matar den gröna dioden med 7,24mA så har denna då samma mcd som den röda och uppfattas som lika starka?

Fråga 2: Om jag nu styr dessa enligt schemat nedan, kommer ljuset uppfattas som att det går "linjärt" från grönt till rött, och passerat fullt gult i mitten av skalan?

EDIT: Insåg nu att serieresistorn till den gröna blir överflödig...
DSC_2553.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Nybörjarfrågor kring styrning av en RGB-diod

Inlägg av Icecap »

1: Nej. Ögat har inte samma känslighet för olika färger. Du får alltså anpassa strömmen till ögats känslighet.

2: Nej, inte alls! Du måste antingen ha två PWM som driver var sin LED och sedan kör programmet deras intensitet "motsatt" av varandra, då kan du få denna funktion. Vill du inte reglera totalintansiteten kan du göra det med en PWM - men då måste den gröna tända när den röda är släckt och vice-versa.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Aj då, och jag som tyckte jag hade en bra idé här...
Justera intensiteten "manuellt" går ju bra men det var synd att det inte går att få den effekten med en PWM-signal.

Ja ja, tack för svar. Får tänka om lite.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det går utmärkt med PWM signal att ändra intensiteten! Det är faktisk så man brukar göra med LED!

Men för att styra var sin LED med var sin färg måste du såklart ha var sin PWM-signal för att styra intensiteten av dom oberoende av varandra. Och en rimlig vettig och modern µC ska väl klara att ha två PWM-utgångar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Nu när jag äntligen fick igång min programmerare så provade jag upplägget som jag tänkte i början av tråden.
µC:n skapade en PWM signal och skickade ut den på två pinnar, varav en var inverterad.
Precis som du säger Icecap vart det inget bra. Den gröna dominerade mycket. LED:en lyser först rött under en väldigt kort tid, gult under ungefär samma tid men sen uppfattas den som grön i kanske resterade 75%:en av 0-100.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Sjukt häftigt hur mycket starkare jag uppfattar grönt än rött. Drar 14mA genom röd och 4(!)mA genom grön och först nu börjar dom uppfattas som lika.

Sitter och klurar på en kurva där man får en lite mer linjär känsla. Om det är någon som har tips på ungefär hur den ska se ut så får ni gärna vissla till.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag undersökte det där en del när jag gjorde bastu-belysning till svågern. Det resulterade i en uppslagstabell vill jag minnas. Hade en variabel för intensitet typ 0-100 (linjärt) som användes
som pekare in i en array där jag plockade ut PWM-värdet. Det var riktigt svårt vid svaga ljusstyrkor, ett enda snäpp i PWM-genereringen gav jättestor skillnad i ljusstyrka.
Men när man var uppe i nästan max så spelade ett eller 10 snäpp nästan ingen som helst roll. Kan posta min tabell när jag kommer hem.

Men det bör ju finnas på Interwebbsen :)

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Det vore kanon adent! Precis den dramatiska upplevelsen du förklarar bevittnar jag just nu.
Har i alla fall hittat ett sätt man kan göra det i C och jag tror det är ungefär som du gjorde. En tabell med hundra värden där varje värde representerar pulskvoten. Sen är det bara att labba!

Jag börjar få det ganska bra men lite till att modifiera. Eventuellt dra ut lite mer när den lyser gult. Än så länge ser min tabell ut som nedan. Den går från rött till grönt.

EDIT: Ja, och för att förklara vad jag gör så skapar alltså controllern en PWM-signal. Icke-inverterad på en pinne och inverterad på en annan. Dessa går till röd resp. grön anod. Den grova intensitetsinställningen är gjord med en gemensam resistor mellan katod och 0V samt en extra mellan controller och grön anod.

EDIT2: Snyggade till charten lite.
RGB_flow.JPG
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Har snyggat till kurvan och nu är jag nöjd. Det är inte perfekt och hade varit skitkul om man hittade detta på nätet men jag orkar inte söka mer.
Nedan är hur blandningen görs samt en lite filmsnutt på hur det ser ut. Tyvärr uppfattades det gröna mycket starkare av kameran men i verkligheten ser det mer linjärt ut.

Länk -> http://youtu.be/Gnxhwokou5s
RGBchart.JPG
Skriv svar