hur hög temp tål trissorna i datorns nätagg?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
metanolic
Kontakt:

hur hög temp tål trissorna i datorns nätagg?

Inlägg av metanolic »

försöker få datorn så tyst som möjligt och då kan man inte köra några fläktar på 12V så jag har kopplat om fläkten i nätagget till 7V..
frågan är bara hur hög temp man vågar utsätta trissorna för? vore ju dumt om skiten pajjade..
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Du kan ju söka upp ett datablad för de aktuella trissorna...

Generellt så handlar det om en sisådär 150 grader, men det är smärtgränsen. Så varma ska de inte bli om man vill att de ska leva länge. Att hålla sig under 100 grader är nog att rekommendera.
Loial

Inlägg av Loial »

Min erfarenhet är att trissorna redan är ganska pressade, sen beror det ju mycket på om du har bra flöde i datorn i övrigt också, och hur pass hårt aggregatet får arbeta.
Om luften från aggregatet redan är ganska varm, bör du nog inte strypa fläkten, satsa hellre på att byta till en tystare fläkt som flödar lika mycket eller mer, samt att montera såna små "bussningar" mellan fläkten och aggets chassi.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Ja det är ju inte precis gigantiska flänsar de sitter på...
Kanske är bäst att investera i ett från början tyst aggregat?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Max operating temperature, 75 deg celcius.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Själv brukar jag ha som tumregel att så länge som man inte bränner sig på flänsarna så är det ok temp, och generellt så mår också komponenten bäst av att inte gå så väldigt mycket över det.
Loial

Inlägg av Loial »

Viktigt här, är kanske att skilja på temperatur och temperatur.
Den temperatur som ofta anges i databladen, är temperatur hos själva chipet, som får vara max 125-150 grader (exempel)
Sen tillkommer ju den termiska resistansen chip-kapsel, och kapsel-kylfläns. Så det är inte helt enkelt att ta reda på hur komponenten mår egentligen. Men precis som Henry säger, brukar en bra tumregel vara, om man inte bränner sig så :P
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jag tänkte samma sak på mitt förra nätaggretat. Tyckte fläkten lät lite mycket så jag bytte till en Papst 80mm extra tyst fläkt. Gick i ett par minuter sen blixtrade det till och börja ryka från datorn :(
Kör numera med ett Fortron source nätagg med 120mm fläkt som är jättetyst.

Kontentan är att du på egen risk sänker hastigheten på fläkten :)
Jag skulle rekommendera ett annat nätagg med större fläkt..
Användarvisningsbild
metanolic
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

nätagget (seasonic s12) har en 120mm fläkt.. har bytt ut den mot en ADDA 16 dBA men även fläktar som kallas för tysta låter ju som en hel orkan på 12V :(
har även "bussningar" som dämpar vibrationerna..

fläkten har gått på 7V dygnet runt i nån månad nu utan att det luktar bränt eller slår blixtar :lol:

sakerna får sällan jobba särskilt hårt då datorn mest idlar.. luften som strömmar ut ur nätagget är iofs varm men inte väldigt mycket varmare än normalt..

får skruva isär agget för 711'e gången och känna runt lite om man bränner sig..
monstrum

Inlägg av monstrum »

Låter lite vanskligt att "känna runt lite" i ett nätagg där det finns 325VDC.
Användarvisningsbild
metanolic
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

jag har inget emot att dö så det är inget att oroa sig för..
Tekko

Inlägg av Tekko »

Flänsarna är vanligen kopplade till jord.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Men det finns undantag där dom istället är kopplade till just 325v. Sekundärens kylflänsar kan däremot vara kopplad till jord eller inget alls.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Trissorna och andra halvledare är ju sällan problemet i ett nätagg som blir "lite för varmt"...

Blir det *väldigt* varmt (så man bränner sig) så kan ju halvledare iofs haverera men om det bara blir lite för varmt så kortas livslängden på elektrolytkondingarna enormt mycket. Kondingarna torkar ut fortare i en varm miljö och sedan kortsluter dom.

//B1n4ry
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Flänsarna på mitt nätagg verkar inte vara jordade. Jag var naturligtvis tvungen att testa. Det kittlade rejält! :doh:

Min uppfattning är att metall börjar kännas obehagligt varm redan vid strax över 40°C. Så "väldigt" varmt blir det inte på kylflänsarna innan det börjar märkas. Men som sagt, chippen har en helt annan temperatur då...

Hur chassit är utformat avgör väldigt mycket hur mycket nytta dina fläktar gör. Jag har en 80 mm fläkt som kombinerad PSU/CPU-fläkt. Den går på sisådär 7 V. Funkar minst lika bra som andras system.
Skriv svar