Protokoll för 433.92Mhz trådlös väderstation från Biltema

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
nole

Protokoll för 433.92Mhz trådlös väderstation från Biltema

Inlägg av nole »

Hej.

Jag försöker lära mig mer om dom överföringsprotokoll som används på hemutrustning (Denna som så mycket annat på 433.92Mhz) mitt nuvarande projekt är att försöka lista ut hur protokollet för denna väderstation är kodat. Efter att ha spenderat ett par dagar med att försöka lista ut detta får jag helt enkelt kasta in handduken och erkänna att jag kan för lite om detta för att kunna lösa det

Bild

Jag har använt en 433 Mhz mottagare från Kjell o Co och kopplat den för att kunna ta in nedanstående bitström via ett ljudkort.

Bild

När jag mäter och får in ovanstående kurva så får jag fram att en cykel verkar vara ca 3000µS, att dom korta pulserna är 800µS och dom långa på 2300µS (Det tycks även vara någon form av delimiterande BIT på 1600µS). Först trodde jag att det var Manchester kodning som kördes men med tanke på att på ett par ställen återkommer flera långa pulser i rad borde ju detta inte vara korrekt? Jag har sökt och hittat flertalet olika protokoll som används för att just koda binärsträngar men jag har nog lite för lite erfarenhet av detta för att kunna avgöra vad det är.

All hjälp, förslag och lästips mottages tacksamt!

För den som vill titta på wav filen själv kan den laddas ner här
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: Protokoll för 433.92Mhz trådlös väderstation från Biltem

Inlägg av hanzibal »

Tjohej, den wav-filen lät onekligen intressant på min iPhone :-)

Skulle gissa att det är liknande kodning som Nexa mfl men sen gäller det ju att lista ut vad bitarna står för också.

EDIT: Just det, länken:
http://iloapp.logicapplied.com/blog/art ... ome&post=0
retundo

Re: Protokoll för 433.92Mhz trådlös väderstation från Biltem

Inlägg av retundo »

Pröva med https://github.com/merbanan/rtl_433. Har använt det och en SDR dongel för att avkoda Nexa utrustning
Skriv svar