Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
"absolutely clean"? Går aldrig att få. Spikar och andra störningar från t.ex motorer överlagras alltid mer eller mindre.
Redan 12V är väl högt till Arduino, rek. är ca 7V till Arduino regulatorn.
Billigast att köpa en bra batterieliminator med reglering på någon loppis för någon tia, men kontrollmät dess utspänning först.
Eller för att slippa sladd: Sätt in en regulatorkrets emellan i stället.
Redan 12V är väl högt till Arduino, rek. är ca 7V till Arduino regulatorn.
Billigast att köpa en bra batterieliminator med reglering på någon loppis för någon tia, men kontrollmät dess utspänning först.
Eller för att slippa sladd: Sätt in en regulatorkrets emellan i stället.
Arduinon går på 5V via USB, men Ramps-kortet får 12V direkt från eget agg. Men med en diod på Ramps-kortet kan Arduinon få 5V via Ramps-kortet istället, och på så vis trolla bort behovet av USB-sladd till Arduinon. Det är det jag vill göra.
Sätt dit D1, det funkar. Det har dock inte funkat jättebra för mej att skriva från SD-kort.
Octoprint på Raspberry kan vara ett alternativ.
"Men med en diod på Ramps-kortet kan Arduinon få 5V via Ramps-kortet istället, istället"
Nej Arduino har en egen 5V regulator som då får 12V från Ramps-kortet (Vilket är olämpligt högt om 5V även skall driva Ramps-kortet, LCD, SD, servo mm. )
Edit tillägg:
Summary
Microcontroller ATmega2560
Operating Voltage 5V
Input Voltage (recommended) 7-12V
Input Voltage (limits) 6-20V
Utvecklat mera i inlägg nedan
Nej Arduino har en egen 5V regulator som då får 12V från Ramps-kortet (Vilket är olämpligt högt om 5V även skall driva Ramps-kortet, LCD, SD, servo mm. )
Edit tillägg:
Summary
Microcontroller ATmega2560
Operating Voltage 5V
Input Voltage (recommended) 7-12V
Input Voltage (limits) 6-20V
Utvecklat mera i inlägg nedan
Senast redigerad av Eli 23 november 2014, 02:34:58, redigerad totalt 3 gånger.
Ramps vill ha 12v så det är inte olämpligt högt, det är precis lagom.
Bullshit! Inga villoläror tack. Regulatorn till 5V sitter på Arduinokortet och förser Ramps mm med 5V.
Det är en liten ytmonterad sak utan kylning, som lätt blir överbelastad vid för hög inspänning & hög ström ut om man ansluter för mycket belastning.
Läs vidare om alla som har problem men störningar och försöker med UPS mm.
Det är bättre att sprida ut belastningen på en regulator till.
Det är en liten ytmonterad sak utan kylning, som lätt blir överbelastad vid för hög inspänning & hög ström ut om man ansluter för mycket belastning.
Senast redigerad av Eli 19 november 2014, 11:44:07, redigerad totalt 1 gång.
Så du menar att stegmotordrivarna på ramps-kortet går på 5v?
Ja logiken går 5V och motorerna på 12V men motorerna kan köras på mycket högre spänning (som ger bättre acc & fart) om man inte har dioden inkopplad.
Man kan då byta till en bättre driver: DRV8825 som har bättre skyddskretsar och kan driva upp till 2,5A med bra kylning.(Pålimmade kylflänsar+fläkt)
Man kan då byta till en bättre driver: DRV8825 som har bättre skyddskretsar och kan driva upp till 2,5A med bra kylning.(Pålimmade kylflänsar+fläkt)
Det är ganska förvirrande när du ändrar inläggen i efterhand utan att visa på vad som är ändrat..
Det fungerar helt enkelt med 12volt på ramps. Sen om andra lösningar och extern 5v regulator till arduinon är att föredra tänker jag inte säga bu eller bä om före jag stött på liknande problem själv =)
Det fungerar helt enkelt med 12volt på ramps. Sen om andra lösningar och extern 5v regulator till arduinon är att föredra tänker jag inte säga bu eller bä om före jag stött på liknande problem själv =)
Eli skrev:Bullshit! Inga villoläror tack. Regulatorn till 5V sitter på Arduinokortet och förser Ramps mm med 5V.

Vad händer med D1 (sitter under/mellan drivarna till X och Y) monterad då? För då funkar både Arduinon och Ramps med bara 12V in på 5A-ingången med ett 12V 5A nätagg. Ingen 5V till Arduinon från USB alls.
För mig har det funkat kanon att skriva direkt från SD, via en sån här: http://www.ebay.com/itm/Reprap-Ramps-V1 ... 27db1485dahawkan skrev:Sätt dit D1, det funkar. Det har dock inte funkat jättebra för mej att skriva från SD-kort.
"Känns som mitt gamla Ramps-kort skadades fast jag inte hade en" D1matteeee skrev:Så, nu är min igång och skriver igen, med nytt Ramps-kort och nya drivare. Samma Arduino.
Tvivlar på att du lyckats bränna Ramps, möjligen en FET, men drivers av gamla sorten driver - ja. Det är inte så mycket annat som kan gå itu.
"Ingen 5V till Arduinon från USB alls." D1 har inget med USB att göra. USB går in på Arduinon direkt.
Studera schemat isf layout om du vill försöka förstå funktionen. http://reprap.org/wiki/File:Arduinomega ... ematic.png
Typisk power störning. USB var väl inkopplad då?matteeee skrev: Dock tvärdog den två ggr på de första printarna jag gjorde.
Edit bara tillägg för att fler skall förstå.zealotry skrev:Det är ganska förvirrande när du ändrar inläggen i efterhand utan att visa på vad som är ändrat..
Ja det känner jag igen. Du tycks ha en stor önskan att själv först drabbas av alla möjliga, gamla kända problem.
Om du bara skrev direkt vad du menar så hade jag inte lagt mig i den här tråden alls, nu ändrade du i efterhand och då blev det som det blev. Att folk har problem är tydligt men hade det funnits nån vedertagen lösning så hade det väl stått i wikin om ramps. Så fort jag stöter på problem så testar jag självklart ditt tips om extern 5v-regulator men så länge jag inte har några problem så känns det onödigt.
Något på Ramps-kortet/drivarna började ryka duktigt och sen var det tvärdött tills jag bytte Ramps-kort och drivare. Vad vet jag inte.Eli skrev:"Känns som mitt gamla Ramps-kort skadades fast jag inte hade en" D1matteeee skrev:Så, nu är min igång och skriver igen, med nytt Ramps-kort och nya drivare. Samma Arduino.
Tvivlar på att du lyckats bränna Ramps, möjligen en FET, men drivers av gamla sorten driver - ja. Det är inte så mycket annat som kan gå itu.
"Ingen 5V till Arduinon från USB alls." D1 har inget med USB att göra. USB går in på Arduinon direkt.
Studera schemat isf layout om du vill försöka förstå funktionen. http://reprap.org/wiki/File:Arduinomega ... ematic.png
Typisk power störning. USB var väl inkopplad då?matteeee skrev: Dock tvärdog den två ggr på de första printarna jag gjorde.
Jag hade USB 5V till Arduinon när den tvärdog ja, menar du att det vore att föredra att få 5V på annat sätt (trots att det är en USB-kontakt på Arduino-kortet)? Eftersom jag läst mig till att man kan slippa ha USB-sladden till Arduinon om man har en diod monterad på D1 så tänkte jag att det vore en fördel för att slippa ha datorn kopplad under utskrift. Om det dessutom är en källa till avbrott under utskrift tänker jag ännu mer att det vore fint?
Du får gärna förklara mer ödmjukt och lättbegripligt för mig som inte är superinsatt i elektronik på din nivå, forumsnamnet till trots.