Piratladdare dödade dator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Humulus

Re: Piratladdare dödade dator

Inlägg av Humulus »

Du får ju naturligtvis tro vad du vill, jag betvivlar dock inte ett dugg
det hela och det finns det ingen anledning till, dessutom så är det ju
av ett visst principiellt intresse, för det är nog varken den första eller sista
laddaren som åstadkommer en tredjepartsskada.
Jag råkade faktiskt ut för det själv när det företag jag då arbetade på hade köpt
in en universalladdare som förstörde en dator. Den var dock köpt från en av
Sveriges största grossister som också tog på sig det.

Perkla skrev:Ja i dessa tider vet man aldrig om sånna där saker är sanna, man läser ju absolut dagligen bara på Facebook tex om saker som låter otroliga och som inte stämmer, alltså man ska inte tro på allt man läser, speciellt inte sånt man inte kan läsa själv med egna ögon, sån är jag iaf, skeptiker när det kommer till sånt man hör på sidovägar och som man själv av olika orsaker inte kan läsa om..
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Bild på den havererade laddaren:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Har hon betalat med kreditkort kan hon vända sig till banken.

Annars är det bara gå den långa vägen:
Tradera
Konsumentombudsmannen
ARN
Tingsrätten
qx5

Inlägg av qx5 »

Vilken exakt modell av Dell laptop är det som den anslutits till? hur ser vågformen ut på utgången?
(eller kanske såg..... ;))

Gissar dock att kompabilitetslistan är lite väl optimistisk eller att man varit extra optimistisk med komponentvärden och skyddskretsar. Jag menar, vem behöver säkringar, MOV eller adekvata kondensatorer. Kylfläns är helt klart overrated.. :vissla:
GFEF

Inlägg av GFEF »

Perkla

>nått om en tant som blivit överfallen av tre ungdomar, hon hade tydligen dängt alla tre på olika sätt med handväskan osv så dom var tvugna att tagga...

http://faktoider.blogspot.se/2013/07/ta ... isten.html
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

mrfrenzy skrev:Har hon betalat med kreditkort kan hon vända sig till banken.

Annars är det bara gå den långa vägen:
Tradera
Konsumentombudsmannen
ARN
Tingsrätten
Inte bara den långa vägen, Elsäkerhetsverket gör över 6000 undersökningar på produkter
per år så det är inte osannolikt att lyckas den vägen. De kan besluta om återtagande av en produkt och det
beslutet kan i sin tur användas för att få ersättning för datorn.
Anmäl en farlig/störande elprodukt
Har du en elektrisk produkt som blivit farlig eller börjat brinna? Uppfyller den inte de krav som ställs på en elektrisk produkt. Upplever du att den stör annan utrustning?

Elsäkerhetsverket arbetar aktivt med marknadskontroll av elektriska produkter som finns i handeln hos tillverkare och importörer. Marknadskontrollen avser elsäkerhet och EMC (elektromagnetisk kompatibilitet).
En del av verkets inköp och kontroller initieras genom att du som konsument/yrkesman har anmält en produkt till oss. Vi tittar i första hand på anmälningar av produkter som fortfarande finns i handeln och som vi kan köpa för vår marknadskontroll.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag kan direkt säga att den där laddaren är felaktigt CE-märkt. Ett av kraven för CE-märkning är nämligen att det på märkningen ska gå att identifiera tillverkaren, men det står inget tillverkarnamn på den där. Jag tror också att det är krav på serienummer och tillverkningsår (men är inte helt hundra på om det krävs för andra produkter än medicintekniska).

Är den köpt från ett företag så har det företaget begått lagbrott, så Elsäkerhetsverket bli säkerligen glada över en anmälan. De kommer antagligen vilja ha in laddaren för att titta på den också.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Made In China...
Blixt, brännmärke och förstörd dator låter riktigt illa! Skulle inte förvåna mig att om man öppnar den där adaptern så hittar man både det ena och det andra.
Kanske är utgången kopplad direkt på ingången för nätspänning i en i övrigt helt tom burk... Inget förvånar mig längre.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Bra överlevnadstips är att undvika 230v kopplade från kina.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Typ allt då menar du?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Ska man ersätta en sådan skada så behöver man ju ha in både dator och adapter för att se vad som orsakade felet.

Det kan ju mycket väl vara så att hon påstod att hon tappat bort sin andra laddare när det i själva verket var på det viset att den hade gått sönder på grund av datorfel.

Man blir inte överraskad av hur många som ändrar liiite på sanningen för att få ut ersättning på försäkringar, garantier m.m.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jo, typ allt som går in i 230v vägguttaget.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Fast även om det var kortslutning i datorn borde väl inte en vettigt konstruerad laddare brinna upp på det där viset?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

GFEF skrev:Perkla

>nått om en tant som blivit överfallen av tre ungdomar, hon hade tydligen dängt alla tre på olika sätt med handväskan osv så dom var tvugna att tagga...

http://faktoider.blogspot.se/2013/07/ta ... isten.html
Nej den där var det inte..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Tror knappast att det är datorn som orsakat blixt och rök och totalhavveri åt båda hållen, låter inte troligt att så lite Volt och Ah skulle pajja laddaren på det viset, tror helt och hållet att det är laddaren som orsakat felet.
Skriv svar