Piratladdare dödade dator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Humulus

Piratladdare dödade dator

Inlägg av Humulus »

I ett annat forum som jag följer så har fökjande historia utvecklats:

En dam med en Dell laptop slarvar bort sin orginalladdare och köper därför en
ersättningsladdare av ett företag på Tradera.
Det tar ett bra tag innan den anländer (gissning: dropshipping) men när
den väl ankommit så kopplar hon in den till datorn som för tillfället ligger
i hennes soffa. Tämligen omedelbart så syns en blixt och enlåga vid laddaren,
det blir svarta brännmärken på soffan och det luktar bränd elektronik... :(
Hon slitter då ut kontakten ur väggen.
Vi senare kontroll av datorn med en hel laddare så är den stendöd.
På bilden hon bifogade ser man brännhål på apparatkabeln.

Hon kontaktar då företaget som sålt den, som så småningom svarar att
felet inte kan bero på deras laddare, eftersom flera andra kunder köpt likadana laddare
och deras inte fattat eld...utan felet måste ligga i datorn.

Någon här som har några synpunkter på hur ni skulle agera i hennes ställe?
Tandgnissle

Re: Piratladdare dödade dator

Inlägg av Tandgnissle »

Frågor är väl om det är rätt laddare, rätt pol på kontakt, spänning och ampere. Sedan är väl frågan om den är CE märkt och om det är krav av svenska affärer att sälja CE märkt utrustning?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Det är ju troligen uppenbart att det var laddaren det är fel på, man läser ju lite nu och då om ersättningsladdare som pajjar saker, sist jag läste om nån som fått sin telefon pajjad av en laddare, den började visst brinna och batteriet frätte sönder hennes säng... osv osv

Jag skulle för det första tror jag inte köpa en ersättningsladdare, skulle nog sikta på en orginal, men om jag mot all förmodan skulle råka ut för samma som henne.. ja jag skulle nog gå till botten med skiten.. om inte, plocka ur hårddisken o se om den gick att få liv i o tanka över det som går att räddas o sen skulle jag nog bli tvingad att köpa en ny dator.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Har du någon länk till Tradera-annonsen?
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Jodå, hon har valt rätt laddare, dels så stämmer spänning, strömstyrka och effekt, dels så listas hennes
modell på datorn under laddarens beskrivning hos säljaren.

Tandgnissle skrev:Frågor är väl om det är rätt laddare, rätt pol på kontakt, spänning och ampere. Sedan är väl frågan om den är CE märkt och om det är krav av svenska affärer att sälja CE märkt utrustning?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Detta kan absolut vara en myt åxå, det cirkulerar massa sånna saker på olika forum och facebook osv, såg bland annat nått om en tant som blivit överfallen av tre ungdomar, hon hade tydligen dängt alla tre på olika sätt med handväskan osv så dom var tvugna att tagga...

Trodde det var sant jag.. men det var inte sant.. mycket mycket som inte är sant idag..
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

http://gamla.tradera.com/item/301817/21 ... ompatibel-

Bilden stämmer dock inte till 100% med den laddare hon fick.

säter skrev:Har du någon länk till Tradera-annonsen?
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Min fundering är om man kan/ska anmäla det till någon myndighet, tex elsäkerhetsverket?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Skulle ju absolut vara intresserad av att läsa artikeln.. eller var det nu finns att läsa om hon som köpt en.. antar att det inte finns nån sån länk att uppbringa.. !?
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Nej, det ligger på ett icke-publikt forum dessvärre.
(Annars hade jag lagt ut en länk)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Anade nästan att det var så det låg till redan när jag läste första raderna av första inlägget..dom här sakerna som låter otroliga brukar oftast inte gå att rota fram när det väl kommer till kritan nämligen, har erfarenhet av att det brukar vara så det ligger till.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Absolut anmäla! Hon kan realistiskt inte göra mycket men finner Elsäkerhetsverket att där är
brister i produkten så blir det inte roligt för företaget.

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Prod ... elprodukt/
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Där får du nog förklara dig?
Menar du att hon skulle ha hittat på det?
Perkla skrev:Anade nästan att det var så det låg till redan när jag läste första raderna av första inlägget..dom här sakerna som låter otroliga brukar oftast inte gå att rota fram när det väl kommer till kritan nämligen, har erfarenhet av att det brukar vara så det ligger till.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja i dessa tider vet man aldrig om sånna där saker är sanna, man läser ju absolut dagligen bara på Facebook tex om saker som låter otroliga och som inte stämmer, alltså man ska inte tro på allt man läser, speciellt inte sånt man inte kan läsa själv med egna ögon, sån är jag iaf, skeptiker när det kommer till sånt man hör på sidovägar och som man själv av olika orsaker inte kan läsa om..
opampen

Inlägg av opampen »

Var laddaren CE märkt och godkänd att användas inom EU och Sverige? Annars får den inte säljas i Sverige!

Jag ser nu på bilden att den är CE-märk och godkänd! Då är det ju riktig ruggigt, man ska ju kunna förvänta sig att det fungerar i det fallet!

Sådana saker kan hända om det är en felkonstruerad/felbyggd laddare med dåliga komponenter i! Man ska akta sig för att köpa allt för billiga grejer då det kan vara usel kvalitet på dessa. T.ex. Apple, Iphone gör ju skitdålig laddare.

Tror inte att det var datorn utan att det var laddaren, som företaget vill ha det till! Svårt att tro att datorn skulle ha orsakat kortslutning eller liknande om den fungerade innan!

Man ska alltid köpa kvalitetsgrejer! Om hon hade köpt en dator för flera tusen och snålar in på laddaren är det ju beklagligt! Som att skaffa en ny fin bli och köpa gamla slitna däck!

Det är tragisk att det har blivit sådan kvalitetsförsämring på den typ av apparater!
Senast redigerad av opampen 19 november 2014, 00:17:44, redigerad totalt 3 gånger.
Skriv svar