APC smart UPS 1500 med döda batterier, värt att byta? -JA!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
RoPa

APC smart UPS 1500 med döda batterier, värt att byta? -JA!

Inlägg av RoPa »

Hej,

Gjorde ett containerfynd på en död APC UPS, de två 12V bly ackarna mäter upp 0.2V respektive 2,3V.
Den vill inte starta över huvud taget men jag har för mig att jag sett att de behöver fungerande batterier för att gå igång.

Någon som har ett tips på om det är värt 900.- för nya batterier från Biltema?
Senast redigerad av RoPa 29 november 2014, 00:15:47, redigerad totalt 1 gång.
xxargs

Re: APC smart UPS 1500 med döda batterier, värt att byta?

Inlägg av xxargs »

i nästan alla UPS-sammanhang så är batterierna kostnaden medans växelriktare etc. är bara förpackning om man tittar på värdet av en uttjänt UPS

Men verkar den inte allt för lastgammal och fungerar i övrigt så kan den säkert användas för hobbybruk.

APC har nästan alltid så att när spänningen på batteriet är för låg så ger den inte minsta tecken ifrån sig att något skulle alls inuti skulle fungera.

Men ditt problem är att kolla att den övh. fungerar och för detta så skulle jag leta upp alla fungerande och så gått det går laddade NiMh-batterier (20-22 st) som du har i gömmorna och koppla i serie för 24 Volt (om det är 2 st seriekopplade 12V batterier i UPS) - med voltmeter kolla att spänningen är kring 27 Volt och sedan koppla med rätt polaritet till UPS-kontaktens batterianslutning (eller 2 * 11 st om det är kopplad som två banker separat) - fördelen med NiMh om de inte är för risiga är att de kan lämna en del ström och kanske tom. kan prova växelriktardelen en kort stund

man kan prova med akalinebatterier också om det är bara inkopplat under mycket korttid för att just starta upp UPS:n och inte har det inkopplat senare - ungefär som en startbatteri för bilen sas..

Mina fem öre innan man börjar köpa nya dyra batterier
RoPa

Inlägg av RoPa »

Tack för inspirationen xxargs!
Jag har 6S 25.2V 5000mAh lipo ackar till en av helikoptrarna, en sådan skulle kanske fungera att testa med?
De tål lätt den ström som UPS'en kan dra men de "tål" inte mer laddström än 10A eller mer än 25.5V (2x12.5V) utan att må dåligt.
Vilken laddström/spänning kan det bli? En fete diod i serie så det inte går att ladda?
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Jag har gott om 12V-batterier (ca 25-30 st) som suttit i en 400V-UPS.
10 V, 10Ah, fabrikat Sonnenschein A512/10 S.
Storlek ca 150x100 och 95 mm hög.

Jag har använt några till vanliga APC-UPS:er (500-650 VA) och det fungerar bra.
Finns intresse kan jag mäta upp och även provladda med nån C-TEK-laddare.

Pris: inte mycket, men frakten blir väl dyr då de väger en del.
Senast redigerad av bit96 18 november 2014, 21:35:05, redigerad totalt 1 gång.
jens75

Inlägg av jens75 »

Jag bytte nyligen batterier i min Smart-UPS APS 1000/1500VA‏. Hittade inspirationen här:
http://www.sweclockers.com/galleri/6797 ... -smart-ups

De två batterierna (12V//12Ah) jag köpte på biltema (artnr: 80-412) kostade 300kr/st. Det fungerar bra. Har dock inte testat hur länge batterierna räcker.
xxargs

Inlägg av xxargs »

med diod som hindrar backladdning kanske du får igång den och det troliga är att den klagar sedan på felaktig batteri då sådant mäts ganska noga och är det utanför fönstren som gäller för blybatteri så gnäller den.

laddspänningen kan vara upp till 27.6 Volt i float (för 3 års livslängd och vid ladddning kan den nå upp till 28.8 Volt och tom högre - för högt för ditt batteri, så att sätta en fet diod i serie så att det bara kan ladda ur batteriet är nog lämpligt.

sedan är det inte säkert att den drar någon större ström utan den mäter att batteriet är OK innan den slår på när du sätter in nätanslutningen - skall du börja lastprova den så bör du köra med riktiga blybatterier

har du inte en fritidsbatteri och en bilbatteri som du kan koppla i serie och prova en kortare stund?.

(beroende på UPS-storlek och typ så är batteristorlek och värmebildningen i mindre UPS ofta anpassad mot varandra så att batteriet tar slut när UPS närmar sig överhettat - en sådan UPS kan man inte utöka med batteriet i större storlek än tänkt om man tänker köra UPS vid nära sin fulla kapacitet.

andra UPS där man kan utöka batteriet med ytterligare låda eller extern anslutning så är överhettning inget problem - mer än att ljudet av fläkt och växelriktare kan vara irriterande eftersom de går jämt).
RoPa

Inlägg av RoPa »

Om den inte försöker ladda kanske jag kan haka upp den på mitt labb agg inställt på 28V?
RoPa

Inlägg av RoPa »

Så lite uppföljning på detta.

Kopplade in mitt labb agg inställt på 26V och med en extern voltmeter parallellt och satte i UPS'ens nätsladd och då klickade det till i den (bra?).
Tyckte det såg ut som att spänningen hoppade upp lite när det klickade så jag ökade 27,2V
Anslöt UPS'en igen och det klickade till och spänningen stannade på 27,2
Tryckte på ON och UPS'en startade, verkade gör lite tester, spänningen ökade till 28V en stund och sedan drog den 1,7A en stund och sedan signalerade den OK.
Förmodligen hade det fungerat även med 26V.

Så den vill alltså ha spänning i den nivån, den skickar ut laddspänning i nivå med 28V och den belastningsprovar med 1,7A, bra att veta.

Den verkar "frisk" så det blir till att anskaffa batterier så familjens serverpark kan få lite förvarning nästa gång det blir strömavbrott :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

tja - jag skulle säga att du gjorde testet efter alla konsten regler - problemet är att de flesta som inte har elektronik som intresse, inte har labbaggregat som strömkälla och istället måste mickla med batterier etc. helst utan att det blir explosion och eldsvåda...
RoPa

Inlägg av RoPa »

Jo, ett bilbatteri i serie med en batteriladdare var en bra ide för den tål både att belastas och tål även att UPS'en försöker ladda batterierna. Jag hade gått på den om jag inte haft ett agg, LiPo batteriet var ingen bra ide för de är lite kinkiga med överspänningen. Men nu är det i alla fall dokumenterat vad en Smart UPS 1500 från APC gör när den startar.

Tack för hjälpen xxargs!
xxargs

Inlägg av xxargs »

fulladdat AGM-batteri ligger ungefär 12.8 - 13.2 Volt per 12V block, att den startar vid 26 Volt låter inte helt ologiskt.

sedan vet jag inte hur lång ned man kan köra innan UPS slutar att vidkännas batteriernas existens - men bör ju försöka ladda batterierna även där som är typ 11-12 Volt per 12V block, annars kommer UPS:n aldrig att ladda när batterierna är nedkörda efter en strömavbrott.

nu brukar i och för sig en körtid på 1-2 timmar UPS-tid med inkopplad last aldrig ladda ur batterierna mer än drygt 50% och polspänningen är en bit över 12 Volt per 12V-block efter en stunds vila, dock är växelriktaren på utan last för att man dragit ut nätsladden så kan den köra över 10 timmar och då blir batterierna ganska rejält utkörda laddningsstatusmässigt med polspänning under 12 Volt per 12V-block även efter vilotid, frågan är om den laddar i det läget eller låtsas vara död för att man skall kila iväg och köpa en ny UPS?
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Nu blev jag inspirerad. Köpte en UPS för länge sen som funkade fint i många år. Men nu är batteriet dött
Köpte en av samma sort men med stendöda batterier och köpte nya batterier till den istället (den var kraftigare).
Den snurrar fint, men den första blev stående. Bara ett litet batteri i den dock, stående på kortsidan. Undrar
om biltemas klarar det. Givetvis är biltemas hemsida nere...

65*150*95mm är mitt 9Ah ifall intresseklubben antecknar. Powerware PW5115 500. Har både serie och USB, vilket var
bra och den stöddes i NetBSD :)

Det har nog diskuterats förr, men om jag kopplar in ett kraftigare batteri och har det utanför UPS:en, kan de funka?

MVH: Mikael
xxargs

Inlägg av xxargs »

beror på vad det är för typ av UPS - kylning av transformator och elektronikdel är ofta väldigt dålig och dess termiska magasin avpassad att batteriet kroknar innan det blir för varmt.

men ligger man på låg last - typ 1/3-del av den maximala lasten så kan det klara sig i obegränsad tid och kan då köra ifrån större batterier - man får prova och hålla koll på tempen på dess transformator i ett urladdningsprov och börja det inte lukta varmt och någon övertemperaturskydd indikerar så kan man nog köra vidare.

en sak som kan krångla är laddningen, om den förutsätter en viss batteristorlek och lång uppladdningstid kan kanske tolkas som trasigt batteri.
RoPa

Inlägg av RoPa »

:D Nytt fynd, 20 st 4 år gamla 12v 4.5Ah
4 + 4 = 2 x 18Ah = samma som original, synd bara att jag inte hade tillräckligt med kabelskor hemma :(
xxargs

Inlägg av xxargs »

vad har den för polspänning _innan_ du laddar dessa - är de under 12.4 Volt så är det inte så mycket hopp tyvärr...
Skriv svar