CTS#, CLK_IN och I/O på en ATmega328P-PU ?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

CTS#, CLK_IN och I/O på en ATmega328P-PU ?

Inlägg av Al_Bundy »

Hej!

Jag håller på med ett litet expriment, många av er vet säkert vad det är. Jag håller på att bygga egen UART adapter med ett FTDI FT232RL chip då jag har en hög av dem.

Om ni skrollar ned till 7.4 i FTDI databladet så ser ni rubriken 7.4 USB to MCU UART Interface och en bild.
http://www.ftdichip.com/Support/Documen ... FT232R.pdf

Jag undrar om Ferrite bead är nödvändigt och vart sitter CTS# på en ATmega328P-PU?
Jag undrar också om CKL_IN är SCK, dvs pin 13, samt vad I/O är för pin?

CTS# är "Clear To Send Control Input / Handshake Signal." och RTS# är "Request to Send Control Output / Handshake Signal.". RTS# har jag för mig att man kopplar denna till RESET på uC med en 0.1 uF kondensator mellan. Autoreset eller vad det kallas.

Bild
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: CTS#, CLK_IN och I/O på en ATmega328P-PU ?

Inlägg av TomasL »

Varken RTS eller CTS har några dedicerade pinnar på din AVR, de måste du hantera separat i kod, normalt behövs de inte.
Att en av dem är ansluten till Reset, är något fulhack som Arduino pysslar med, och fullständigt icke-standard.
Ja ferritpärlan är nog ett måste för att plocka bort störningar.
CLK_IN är faktiskt till för att få en 12 MHz klocka till processorn, i det fallet slipper man kristall eller annan oscillator på processorn, detta under förutsättning att man kan driva processorn med 12 MHz, och att den frekvensen är Ok i ens egen applikation.
Så nej CLK_IN är INTE samma sak som SCK, SCK är SPI-klocka, inget annat.

Om du läst databladet så hade du förstått vad CLK_IN är för något, men jag har för mig att du inte orkar läsa datablad.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag läser databladet för fullt, men det är mycket beteckningar som man ej förstår. När jag läser datablad så är det mycket som förvirrar, men jag lär mig lite mer och mer, men det är mycket kvar innan jag kan förstå helheten.

Okej. Då vet jag att Arduino håller på med något fulhack. Enligt Arduino så ska deras RTS från FTDI breakout board kopplas till RESET på AVR, dock en 0.1 uF konding mellan. Jag tror det har med auto-reset bara.
CLK_IN är faktiskt till för att få en 12 MHz klocka till processorn, i det fallet slipper man kristall eller annan oscillator på processorn, detta under förutsättning att man kan driva processorn med 12 MHz, och att den frekvensen är Ok i ens egen applikation.
Okej. Men då utesluter jag denna för jag kör ju med extern 16 MHz oscillator till min AVR.

Angående ferritpärlan, finns det någon gräns på hur stor den får vara? Jag har en påse som jag fick en gång i tiden. Ungefär så här stora, fast mina är rektangelformade

Bild
knahakan

Inlägg av knahakan »

Hej!
Se till att CTS# är kopplad till logisk 0, det vill säga du kan koppla den till GND.
Har för mig att CTS# i FTDI-kretsen har intern pullup (dvs den ligger logiskt 1), och det kan förklara en del av de bekymmer du haft med FTDI-kretsen i din andra tråd här.
På FTDIs FAQ (http://www.ftdichip.com/Support/FAQs.htm) kan man läsa:
How does RTS/CTS flow control work in an FTDI chip?
If CTS# is logic 0 it is indicating the external device can accept more data, and the FTxxx will transmit on the TXD pin.
If CTS# is logic 1 it is indicating the external device cannot accept motre data. the FTxxx will stop transmitting within 0~3 characters, depending on what is in the buffer.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...samt vad I/O är för pin?

Vilken PBx, PCx eller PDx som helst (som är ledig).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I/O-pin = Input/Output pin, alltså en helt vanlig portpinne på µC'n.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Okej. Men tackar! Jag visste redan att i/o betyder input och output, men om det var någon speciell pinne, visste jag inte. :tumupp:
DJNZ

Inlägg av DJNZ »

Ferrite beads används för att kortsulta högfrekvens signaler som kan komma från FTDI chipet och ta sig ut via kablen och störa USB host.
Som vanligt så står denna information i databladet du länkade till och även hur stor denna ska vara, vilket också står att det beror på strömförbrukningen man tar ut från USB, se databladet om info om detta.

För övrigt om du bygger egna kretskort med USB anslutning så är det noga med kopplingen mellan USB kontakten och ditt FTDI chip, använd så kort avstånd som möjligt och helst anpassade impedansriktiga koppar banor.
Kan rekommendera färdiga USB/COM omvandlare, de är inte mycket dyrare än ett löst chip med allt jobb det är runt omkring.

//
Skriv svar