Böcker Om Rör :)
-
- Kontakt:
Böcker Om Rör :)
Hej hopp, ny här på forumet!
Jag letar efter bra böcker om rör, tänkte bygga en mikrofonförstärkare och letar nu efter äldre böcker om ljudkonstruktion och formelsamlingar gällande EF86, e80CC rör, om någon vet någon bra bok posta gärna namnet på den eller hojta till om ni har att sälja.

- Magnus_K
- EF Sponsor
Re: Böcker Om Rör :)
Hej audioshark, och välkommen.
Jag är inte speciellt duktig på elektronik men finner det mesta inom ämnet otroligt intressant. I denna tråd efterfrågade jag också lite litteratur om elektronrör och fick många fantastiskt bra svar och tips.
Lycka till med dina byggen och lägg gärna upp projekten här med många bilder så vi andra får inspiration också!
Jag är inte speciellt duktig på elektronik men finner det mesta inom ämnet otroligt intressant. I denna tråd efterfrågade jag också lite litteratur om elektronrör och fick många fantastiskt bra svar och tips.
Lycka till med dina byggen och lägg gärna upp projekten här med många bilder så vi andra får inspiration också!
-
- Kontakt:
Tackar, ska hänga på Tradera och kolla om någon av dom dyker upp där, bra med böcker på svenska men är inget tvång, jag läser oxo hellre en bok än skummar på internet.
Men vore grymt att dyka på djupet ang. ef86 så om ni vet av någon bra bok hojta till.
Men vore grymt att dyka på djupet ang. ef86 så om ni vet av någon bra bok hojta till.
Välkommen! Roligt att du också gillar audioförstärkare.
Här är några förslag på böcker om rörförstärkare;
Böcker på svenska kan finnas. T.ex. skrev författaren John Schröder flera böcker om HI-FI och förstärkare både med transistorer och rör. Du kan söka på nätet eller fråga på antikvariat.
Du kan även titta på biblioteket. Vet inte var du bor men i t.ex. Stockholm finns en del böcker på Stadsbiblioteket.
Här är några förslag på böcker om rörförstärkare;
Böcker på svenska kan finnas. T.ex. skrev författaren John Schröder flera böcker om HI-FI och förstärkare både med transistorer och rör. Du kan söka på nätet eller fråga på antikvariat.
Du kan även titta på biblioteket. Vet inte var du bor men i t.ex. Stockholm finns en del böcker på Stadsbiblioteket.
-
- Kontakt:
Tackar jag kunde beställa böcker från Uppsalas Universitet till vilket Mittuniversitetet som helst så jag ska göra det nu och börja där men man vill ju äga böckerna så då är frågan om det finns någon vettig bok scanner service som är bra för formler och bilder och symboler man kan hitta i gamla elektronikböcker, någon som testat typ denna eller liknande ? http://1dollarscan.com
- Retroperra
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Tjena, hajen här, uppdaterade min profil så fint så nu ser alla att jag är från Sundsvall, det är nästan bara SR folk som kallar mig Hajen nu förtiden så jag måste fråga vem du är ? Frugan pluggar på MIUN, jag nördar på hemmavid 
Det gick bra att beställa böcker till MIUN utan att studera där så jag ska nyttja det!

Det gick bra att beställa böcker till MIUN utan att studera där så jag ska nyttja det!
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Jo jag har läst och läst
Men hittade inget om EF86 eller e80cc vilket skulle vara intressant läsning, kanske missat nått.

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
EF86 är ett snuskigt vanligt rör och om du googlar utanför forumet hittar du massor av info. E80CC eller ECC80 borde du också hitta massor av info om.
Letar du data och info om enskilda rör ska du ladda ner Duncanamps.com TDSL-program vilket letar rördata och slikt.
Letar du data och info om enskilda rör ska du ladda ner Duncanamps.com TDSL-program vilket letar rördata och slikt.
The Tube Amplifier Schematic Bible volym 1 och 2
kan säker vara något att bita tag i.
http://www.amazon.co.uk/Tube-Amplifier- ... tics+bible

kan säker vara något att bita tag i.
http://www.amazon.co.uk/Tube-Amplifier- ... tics+bible

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Ok, då.
Kolla Elektor Electronics. Där finns ett par böcker som kan vara skapliga. Audio Valve Amplifiers är en som kan användas.
Kolla Elektor Electronics. Där finns ett par böcker som kan vara skapliga. Audio Valve Amplifiers är en som kan användas.
-
- Kontakt:
Nu har jag beställt del 1 av bibeln 
Hittade även ett par äldre svenska böcker som jag köpt men inte fått än, tackar för svar

Hittade även ett par äldre svenska böcker som jag köpt men inte fått än, tackar för svar

Vad kul!
Skulle vara trevligt med en enklare redogörelse angående innehållet.
Prisvärd?
Läsvärd?
Skulle vara trevligt med en enklare redogörelse angående innehållet.
Prisvärd?
Läsvärd?