Elkablar och avstånd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
WhiteWolf
Kontakt:

Elkablar och avstånd

Inlägg av WhiteWolf »

Nu är inte denna fråga helt riktad mot elektronik men har med elinstallation att göra och jag tänkte jag frågar ändå här för jag tycker jag har märkt att det finns en och annan elektriker som sitter här :)

Jag jag undrar över är vilket avstånd bör det vara från elkabel/kabelstege till ett tryckluftsrör/pneumatikrör eller hydraulikrör? Det jag tänker på är om det finns risk för brandfara t.ex. om tryckluftsröret går sönder och det finns någon gnistbildning vid någon kontakt eller så på en elkabel eller så.

Någon som vet om det finns några avstånd att förhålla sig till eller om det finns någon standard att läsa det hela i.

Jag har försökt hitta i SEK Handbok 444 men där står det bara i stil med "lämpligt avstånd" och utan minimum mått :/
Det jag ska göra är att sätta upp en tryckluftsrör uppe på taket och ett hydraulikrör med olja i. Och det finns sedan tidigare en kabelstege med en-fas och tre-fas.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Elkablar och avstånd

Inlägg av prototypen »

Utan att blinka skulle jag pendla ner rören (klammer/rörsvep) från kabelstegen.
Om jag skulle hitta att någon fäst en elledning runt ett rör skulle jag inte reagera negativt.

Protte
WhiteWolf
Kontakt:

Inlägg av WhiteWolf »

okej, hm. Själv är jag inte jätte förtjust i att sätta fast media rör på kabelstegen utan jag vill helst ha dem separerade. Det enda jag har hittat är att enligt EGN 09 så ska gasledningar sitta 300mm ifrån lågspännings kabelstegar efter mycket letande.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag skulle rekommendera ett minsta avstånd motsvarande längden av ett borr.

Har upplevt att man råkat popnita ihop en kabelränna i plåt med ett hydraulrör.
WhiteWolf
Kontakt:

Inlägg av WhiteWolf »

Okej, om jag tolkar det rätt av dem få svar jag hittills har fått så verkar det vara att det inte finns några riktiga minimum mått.
Skriv svar