Jag vill börja med att korrigera värdet på L1 lite.
Spolen är ju hela 2cm lång och jag siktar på hela 140MHz samtidigt som C1 är nästan löjligt liten.
Om jag halverar spolens varvantal (N) och längd (lm) blir det nya värdet runt 0,25uH (då N^2 minskar med en faktor 4 samtidigt som 1/lm ökar med en faktor 2).
Detta ger sedan
C1=5,2pF (dvs passar "grön" vridkonding

)
Q=0,2
Idag reflekterade jag sedan över nåt jag såg i förbifarten i min kurslitteratur. Strömmarna i en parallell resonanskrets är ju i motfas men det riktigt intressanta är att strömmarna är hela Q-värdet
gånger drivströmmen!
Så även om jag har en "mekanisk" resonans vid 5kHz i min summer så kommer den kräva den strömmen för att kunna låta.
Om man, som grym ovan däremot så tacksamt föreslog, skapar en "elektrisk" resonanskrets "till" och då med ett schysst Q-värde så kanske man kan passivt förstärka den strömmen ytterligare.
Jag vet inte riktigt vad jag svamlar om men passiv förstärkning på detta viset känns möjlig speciellt pga att piezo-summern är kapacitiv i sin natur.
Jag spånade även om typ av meddelandesignal. Det behöver ju liksom inte vara en
ren ton. Alltså kan man göra avbräck på detektorns kvalitet. Som jag ser det räcker det om det knäpper till i elementet. Detta kan alltså göras Morse-mässigt även om hackningen/grundtonen måste vara 5kHz.
Då YD1150 så tacksamt talat om att 390R lastar ner både ingångskretsen och utgångskretsen så behövde jag en annan lösning för att detektera signalen.
Bifogar en variant.
Tänk "Kohär-hammare"
MVH/Roger
PS
Låt oss säga att Rds(off) för T är 100k = Rp.
Då är Qmax:
\(Q_{max}=\frac{R_p}{w_0L_2}\)
där vi sätter in
Rp=100k
w0=31k
L2=18mH
dvs
Qmax=177.
samtidigt gäller
eventuellt villkoret
\(R_s<\sqrt{L/C}\)
vilket i vårt fall innebär att
\(R_s<570\)
som alltså säger att 18mH-spolens resistans måste vara mindre än 570 Ohm för resonans.
Piece of cake
Kollar i ELFA för presumtiv spole (58-481-58)...
Rs<100 Ohm.
Alltså
\(Q_s=\frac{w_0L_2}{Rs}\)
dvs
\(Q_s>5\)
Vilket tycks innebära att Q-värdet inte kan bli högre än 5.
Hoppas jag har fel
Annars får jag väl ta till högtalardrosslar

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.