Ny styrning till mikrougn.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap

Ny styrning till mikrougn.

Inlägg av Icecap »

För ett tag sedan köpte mamma en ny mikrougn då den "gamla" var knasig och inte ville fungera. Jag hälsade på dom (passade katterna medan de var på semester) och passade då på att byta plats på den nya och den "gamla" så att den nya stod på plats.

Jag använde den gamla hela tiden, den fungerade perfekt - som jag hade räknat med. Slutet var att jag fick den nya med hem då den var min ganska överlägsen.

Men sedan dök det upp lite tankar...

Att styra en µugn är ju i grunden inget svårt: slå på värmen till magnetronen och slå på högspänningen i en långsam PWM för att köra dellast eller bara på om det är 100% som gäller.

En µC känns ju helt klart som en förnuftig lösning, lägg till ett text-LCD modul, lite knappar och saken är biff. Och det är ju "standard"...

Men jag letade igenom våra komponenter på jobbet och hittade några DS3234 - som vi inte använder längre, numera är det DS3232. Och jag fick då idén:
* En standard styrning med 10% - 100% tid osv.
* Lägg till datum & tid i visningen. Såklart supercap backup.
* Lägg till en "start kl. hh:mm och kör då med xx% i mm:ss tid".
* Medge kanske några olika sätt att köra på, t.ex. "tina först på låg effekt, smäll sedan på med annan effekt i en viss tid" osv. Dessa ska kunde köras på valfritt tidpunkt, antingen nu eller senare.

Då glödlampan som lyser upp i ugnen är trasig ska jag såklart skaffa ett gäng vita LED som ersättning.

Jag kan inte påstå att det är viktigt för mig att bygga detta - men det kunde vara rätt kul att få till att fungera. Det blir såklart med en vettig µC, i detta fall nog en PIC18Fx5K22, exakt vilken modell beror på hur många pinnar som behövs.

Input "knapp" blir nog en rotary encoder med tryckknapp, det borde räcka.
qx5

Re: Ny styrning till mikrougn.

Inlägg av qx5 »

Hur försäkrar du dig att mikrovågsugnen blir RF-tät efter modifieringarna?

(användargränssnittet på en del mikrovågsugnar lämnar mycket att önska....)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då RF skickas in i ugnen och det är kontrollpanelen som modifieras ser jag inget problem. Sedan har jag 8 års erfarenhet som ansvarig radartekniker i flygvapnet så jag kan nog hitta de småfel som kan finnas.
ensamresande

Inlägg av ensamresande »

Mycket rolig idé! Jag tror dock att de flesta (alla?) mikrovågsugnar har en PWM-frekvens på typ 0.1 Hz - alltså väldigt långa perioder av på/av - och gissningsvis finns det någon bra anledning till att man har valt en så låg hastighet istället för exempelvis några kHz.

Ett förslag på vidareutvecklingar:
* Sätt in en viktsensor i botten så du kan väga maten.
* Sätt in en IR-temperatursensor så du kan känna av temperaturen på maten.
* Sätt in en luftfuktighetssensor så du kan känna av när saker börjar koka.
* Koppla en Raspberry Pi (eller liknande) och låt den styra PICen.
Sen kan du använda göra diverse olika mer eller mindre helautomatiska program. Exempelvis scripta kokande potatis i python, eller tina bröd via en hemsida. ;)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

* Viktsensor: Nej. Den har ingen roterande platta och ombyggningen blir för våldsam till att jag ids göra det med den ugn. Ser inte nyttan heller.
* Temperaturmätningen på mat blir alldeles för tveksam, dels då ytan kan vara mycket varm medan det kan finnas in inuti, dels då olika födoämnen har olika utstrålningskoefficient. Men det ville definitivt vara rätt grej att ha med. Ska testa lite tror jag, man behöver ju kanske inte absolutavkänning medan relativ avkänning kan användas till att tina skonsamt och effektivt.
* Dom fuktsensorer som finns reagerar alldeles för långsamt - och jag kokar aldrig saker i min µugn heller.
* Vad skulle an RPi klara av att styra som inte kan klaras med en PIC?
* Hemsidastyrning ser jag som direkt livsfarligt! Det är nästan alltid födoämnen som är i ugnen och vid att styra via nätet uppmuntras maten att ställas in på morgonen och "tina långsamt" (rumsvärme) så att man kan starta värmen när man åker från jobbet (eller liknande). Detta får bakterier att frodas i vilt format vilket kan vara direkt livsfarligt. Så nej!
* Vad Python har med saken att göra vete fan... Styrning av potatiskokning kan ske minst lika enkelt med C. Om man alltså kokar potatis i µugn...
* Tina bröd: samma som ovan med mat i rumsvärme över längre tid.
metric

Inlägg av metric »

Viktsensorn kan du montera på ugnens fötter, är ju inte så bökigt.
ensamresande

Inlägg av ensamresande »

Icecap skrev:* Temperaturmätningen på mat blir alldeles för tveksam, dels då ytan kan vara mycket varm medan det kan finnas in inuti, dels då olika födoämnen har olika utstrålningskoefficient. Men det ville definitivt vara rätt grej att ha med. Ska testa lite tror jag, man behöver ju kanske inte absolutavkänning medan relativ avkänning kan användas till att tina skonsamt och effektivt.
I kombination av att du vet vikten på maten (viktsensor...), samt effekten du puttar in (bör kunna likställas med tiden då magnetronen är "på"), så bör du kunna räkna ut både det ena och det andra om du kan få ut relativ temperatur från en sensor.
Icecap skrev:* Dom fuktsensorer som finns reagerar alldeles för långsamt - och jag kokar aldrig saker i min µugn heller.
Jag har inte använt dessa så mycket, så jag tar ditt ord på det.
Icecap skrev:* Vad skulle an RPi klara av att styra som inte kan klaras med en PIC?
* Hemsidastyrning ser jag som direkt livsfarligt! Det är nästan alltid födoämnen som är i ugnen och vid att styra via nätet uppmuntras maten att ställas in på morgonen och "tina långsamt" (rumsvärme) så att man kan starta värmen när man åker från jobbet (eller liknande). Detta får bakterier att frodas i vilt format vilket kan vara direkt livsfarligt. Så nej!
* Vad Python har med saken att göra vete fan... Styrning av potatiskokning kan ske minst lika enkelt med C. Om man alltså kokar potatis i µugn...
* Tina bröd: samma som ovan med mat i rumsvärme över längre tid.
Raspberry Pi och exempelvis Python handlar om tillgänglighet och användarvänlighet. I alla fall jag tycker att det är mycket lättare att arbeta med och underhålla något skrivet med ett modernt scriptspråk (och enkelt nåbar via nätverket) än att behöva dra fram en kabel och programmera om en PIC i C varje gång något ska ändras.

Sen var jag inte helt allvarlig med alla av förslagen heller, utan det var mera menat som roliga saker som kan göras...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

metric skrev:Viktsensorn kan du montera på ugnens fötter, är ju inte så bökigt.
Trist när man placerar en gjutjärnspanna ovanpå mikrovågsugnen precis när man ska värma nåt bara :)
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Kul projekt!.. Styrningen på många mikrovågsugnar känns inte alls genomtänkt, finns en hel del att jobba på där.

Men den bästa styrningen enligt mig: En ratt som är både är tidur och strömbrytare, och som när tiden löpt ut slår av ugnen och signalerar detta med ett analogt och tydligt "pling".
Enkelt och okomplicerat, vemsomhelst förstår på en gång hur ugnen startas. Ingen digital klocka som jämt går fel och ingen standby-förbrukning alls. :)

Sen är det såklart smidigt med digitala funktioner för effektreglering och mer avancerad tidsstyrning.
qx5

Inlägg av qx5 »

Har en sådan :D

Ett vred för effekt, ett vred för tid och ett pling när den är klar.

När man är iväg och ser en 7-seg eller annat så vet man "problems ahead!" .... :roll:
Skriv svar