Xenon ibland tänds inte alla lampor
Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor
Gör som föreslagits och fördela över flera reläer. Om detta mot förmodan inte hjälper kan det vara så att det blir en spänningsdipp i bilens systemspänning precis vid tillslaget om det sker samtidigt för alla ballasterna. Ett sätt att komma runt detta är att använda ett relä för varje ballast. Det första relät matas med styrström på vanligt sätt. Men de andra får sin styrström från närmast föregående reläs utgång. På så sätt fördröjs tillslaget några tiotals millisekunder för varje relä. Reläerna kommer att slå till ett i taget efter varandra. Det kan hjälpa i särskilt svåra fall. Uppstartsströmmen är ca 10A per st för dina ballaster och det blir 50A totalt. En aktningsvärd ström även i bilsammanhang.
Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor
Det blir ungefär som att seriekoppla dom då ? Alltså från utgången till det ena till ingången på det andra o så fortsätter det så hela tiden ? eller hur tänker du ?
Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor
Japp, ska rota reda på ett relä till imorgon och sätta dit, det är lite knepigt för då måste jag dra nya kablar, det är duktigt trångt och bökigt kan jag lova... det går inte att sätta dom så man matar från två relän fast men en kabel till lamporna ? Dom fördelas ju nämligen framme vid lamporna till 5 delar (en till varje lampa)Miramithe skrev:Ja bättre att fördela över 2 relän. Om det tänder när man gör så är det med största sannolikhet att spänningsfallet ställer till det.
Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor
Kablar i bilar är ju inte direkt överdimensionerade, det ska vara lätt och billigt...
1,5mm² till varje, eller 2x4mm², 2x6mm² kan vara lämpligt.
1,5mm² till varje, eller 2x4mm², 2x6mm² kan vara lämpligt.
Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor
Ja ungefär. Enklast att förklara blir väl att relä 1 styrs på vanligt sätt. Spolen för relä 2 kopplas parallellt med ballasten som drivs av relä 1. Spolen för relä 3 parallellt med ballasten som drivs av relä 2. Osv. Men prova först att fördela lasten på flera reläer med vanlig koppling.Perkla skrev:Det blir ungefär som att seriekoppla dom då ? Alltså från utgången till det ena till ingången på det andra o så fortsätter det så hela tiden ? eller hur tänker du ?
Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor
Ja fast dessa kablar är ju inget som sitter standard då vi pratar om 5 stora Bosch lampor, allt som sitter till dessa lampor har jag själv satt dit, kablarna är tillräckliga anser jag.Sverige skrev:Kablar i bilar är ju inte direkt överdimensionerade, det ska vara lätt och billigt...
1,5mm² till varje, eller 2x4mm², 2x6mm² kan vara lämpligt.
Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor
Kan jag kolla två reläer fast bara ha en matarledning ? allt för att slippa gräva upp allt som jag pysslat med mer eller mindre hela dagen, innebär att jag måste ta upp allt för att lägga dit en kabel till eller flera till om det visar sig att det inte blir bättre. Kan jag skaffa nån annan typ av grej som förstärker det hela som bara går på en kabel ? Kablen ut från reläet alltså.Camel skrev:Ja ungefär. Enklast att förklara blir väl att relä 1 styrs på vanligt sätt. Spolen för relä 2 kopplas parallellt med ballasten som drivs av relä 1. Spolen för relä 3 parallellt med ballasten som drivs av relä 2. Osv. Men prova först att fördela lasten på flera reläer med vanlig koppling.Perkla skrev:Det blir ungefär som att seriekoppla dom då ? Alltså från utgången till det ena till ingången på det andra o så fortsätter det så hela tiden ? eller hur tänker du ?
Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor
Har sökt en sån här att köpa här i sverige, verkar inte gå att få tag på alls, kanske söker jag fel, vet ej riktigt vad det heter heller, skulle absolut vara intressant att få tag på, kommer garanterat få en stabilare lina till mina extraljus, dessutom med 1 matar kabel bara.Joe skrev:Mina 3 kinesiska "fastbright" skitlysen på 55W vardera tänder varje gång och har överlevt ett år nu.
För dom pengarna är jag mycket nöjd!
Har två 6mm2 till ballasterna, plus och minus. Ett 30A relä med säkring och kortast möjliga kabeldragning mellan batteri-relä-ballaster.
Tänkte köpa en sån här men det har inte behövts.
Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor
Perkla skrev:Ja fast dessa kablar är ju inget som sitter standard då vi pratar om 5 stora Bosch lampor, allt som sitter till dessa lampor har jag själv satt dit, kablarna är tillräckliga anser jag.Sverige skrev:Kablar i bilar är ju inte direkt överdimensionerade, det ska vara lätt och billigt...
1,5mm² till varje, eller 2x4mm², 2x6mm² kan vara lämpligt.
Är helt införstådd på att extraljusdragningarna inte är standard.
Men i bilar kan 1,5mm² vara avsäkrade 20-25A, 0,8mm² 16A. Kan tycka att det ofta är underdimensionerat, då är det ingen bra jämförelse att titta på vad som sitter i bilen (man kan få bättre ljus av att byta de befintliga kablarna till strålkastarna till grövre). Var bara det jag menade...
Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor
Ja ok, brukar aldrig nånsin undersöka vad som sitter till bilens orginal lampor, det är ett enda stort ormbo och skulle aldrig ge mig in på att byta nått sånt, sitter ju i bilens orginalstam som är nästintill osynligt. Förvånar mig inte om man får canbus varning om man börjar gräva för mycket i bilens orginal ljussystem.
Har ganska klart för mig hur grova kablar man ska ha då jag monterat extraljus på varenda bil jag brukar (över 50 stycken), det har alltid funkat bra, men just detta xenonet och det jag hade innan var lite lurigt..
Har ganska klart för mig hur grova kablar man ska ha då jag monterat extraljus på varenda bil jag brukar (över 50 stycken), det har alltid funkat bra, men just detta xenonet och det jag hade innan var lite lurigt..
-
- Inlägg: 7008
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor
Själv har jag sett ganska många skräckexempel på dragningar med för tunna kablar som har varit dragna långa sträckor. Men det värsta är nog hur man skarvar och ansluter dessa till befintlig el. Det absolut sämsta är ju dessa strömtjuvar som man bara klämmer in på kabeln man tar spänning ifrån.Sverige skrev:Perkla skrev:Ja fast dessa kablar är ju inget som sitter standard då vi pratar om 5 stora Bosch lampor, allt som sitter till dessa lampor har jag själv satt dit, kablarna är tillräckliga anser jag.Sverige skrev:Kablar i bilar är ju inte direkt överdimensionerade, det ska vara lätt och billigt...
1,5mm² till varje, eller 2x4mm², 2x6mm² kan vara lämpligt.
Är helt införstådd på att extraljusdragningarna inte är standard.
Men i bilar kan 1,5mm² vara avsäkrade 20-25A, 0,8mm² 16A. Kan tycka att det ofta är underdimensionerat, då är det ingen bra jämförelse att titta på vad som sitter i bilen (man kan få bättre ljus av att byta de befintliga kablarna till strålkastarna till grövre). Var bara det jag menade...
Hoppas att ts får ordning på problemet. Blir intressant att höra om det hjälper att koppla så att reläna tänder varandra. Det borde lösa problemet.
Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor
Strömtjuvar hatar jag åxå, dock kan dom vara smidig till ändamål som inte direkt kräver nån stabilitet, jag ska kolla och se hur jag kan lösa problemet, dock inte sugen på att slita upp allt igen och lägga till en eller flera strömkablar kopplade till många relän, betyder att jag måste dra om allt i stort sätt.
Fick aldrig nått svar från dom som verkade veta mycket, om det borde gå att sätta ett till relä fast sammankoppla dessa så man endå får bara en utgång, borde ju bli lite som ett enda stort relä på 60Ah om jag tänker rätt.
Fick aldrig nått svar från dom som verkade veta mycket, om det borde gå att sätta ett till relä fast sammankoppla dessa så man endå får bara en utgång, borde ju bli lite som ett enda stort relä på 60Ah om jag tänker rätt.
Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor
Risken är då att mer än 30A går över ena och det riskerar att gå sönder. Byt då ist till ett relä som klarar 60A. Men det löser inte problemet med spänningsfallet.
Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor
Det borde väl lösa spänningsfallet då ett relä ska hjälpa till att hålla bra lina... funkar det inte så ?
Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor
Perkla skrev: /.../om det borde gå att sätta ett till relä fast sammankoppla dessa så man endå får bara en utgång, borde ju bli lite som ett enda stort relä på 60Ah om jag tänker rätt.
Ett relä har en viss resistans över kontakterna så att parallellkoppla två reläer gör saken lite bättre. Men inte mycket. Mer kritiskt, om inte värre, är att ledningar har också har en resistans. Med strömmar på 30-50A kan det bli avsevärda spänningsfall. Det finns tyvärr inga genvägar. Om spänningen till ballasterna sjunker under 10V vid tillslag kan de inte initiera på rätt sätt med följd att tändning uteblir. En del fabrikat av ballaster är känsligare än andra så jag skulle säga att gränsen på 10V kan vara högre i vissa fall. Om du har 12V från början blir det bara 2V spänningsfall som kan accepteras. Med strömmar på uppåt 50A blir det viktigt att hålla en låg resistans för att detta ska bli möjligt. Med ett enda gemensamt relä och en matarledning så måste resistansen inklusive alla övergångsmotstånd i anslutningar, säkringshållare, säkring, reläkontakt, etc. vara lägre än 40 milliohm. Detta är mycket svårt att uppnå. Däremot är det lätt fixat med eget relä och egen matarledning för varje ballast. Då klarar man sig med vanliga standardreläer som du hittar på macken och ledningarna klarar sig med 2,5 mm2.Perkla skrev:Det borde väl lösa spänningsfallet då ett relä ska hjälpa till att hålla bra lina... funkar det inte så ?.