Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Loftolle

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Loftolle »

Mkay, då ska jag testa senare idag när jag har tid.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Hittade tillslut min moddade Configuration.h fil. OBS det är till den k8200 versionen med LCD tilläggen.
Jag hittade tack vare att arduino sparade i ett tempdirectory vid bygget, fast jag tror dock att det var arduino IDE som sumpade mitt source bibliotek där jag gjort mina ändringar då det inte fanns på orginal disken heller.

Lägger till infon i form av en diff utskrift här

$ diff Users/stda/Downloads/Marlin\ -\ 2560\ -\ LCD/Marlin/Configuration.h Users/stda/AppData/Local/Temp/build1430965650135752781.tmp/Configuration.h
257c257,258
< #define INVERT_E0_DIR true // for direct drive extruder v9 set to true, for geared extruder set to false
---
> // org STDA #define INVERT_E0_DIR true // for direct drive extruder v9 set to true, for geared extruder set to false
> #define INVERT_E0_DIR false // for direct drive extruder v9 set to true, for geared extruder set to false
296c297,298
< #define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {64.25,64.25,2560,600} // default steps per unit for ultimaker
---
> // org STDA #define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {64.25,64.25,2560,600} // default steps per unit for ultimaker
> #define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {80.00,80.00,640,600} // default steps per unit for ultimaker
327c329
< //#define EEPROM_CHITCHAT
---
> #define EEPROM_CHITCHAT

Jag kommer nu ihåg att jag inte alltid fick det att funka med Configure.h. Jag konfigurerade EEPROM_CHITCHAT byggde och laddade ner imagen.
Då jag höll på med x och y, z och extruder kommer jag inte ihåg vilka som funkade med configure.h ändring respektive EEPROM ändring.
Loftolle

Inlägg av Loftolle »

Sökte lite på forumet men jag är antagligen rätt så kass på att hitta info, men hur kalibrerar ni så att ni får bitar som inte bara passar bra ihop utan dessutom har bra infill, med andra ord:
Inget mellanrum mellan linjerna men fortfarande rätt yttermått.
Jag använder slic3r och när jag får t.ex en s plug att passa perfekt så blir dessvärre linjerna för smala vid solid infill.

Uppskattar gärna svar då jag pillat länge med detta nu.
bossebogserbat

Inlägg av bossebogserbat »

Denna har jag fått rekomenderad för mig någon gång:

http://reprap.org/wiki/Calibration

Man får jobba sig igenom från start till slut så ska man visst ha en väl kalibrerad skrivare sen
Loftolle

Re: Sv: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Loftolle »

Jo jag vet att skrivaren i sig är välkalibrerad, problemet är att det känns som det saknas någon inställning i slic3r eller så är det jag som inte förstår programmet tillräckligt även om jag pluggat det ganska så omgående :)

Men jag skall testa att gå igenom guiden och se vad jag kommer fram till. Tack för tipset :)
Senast redigerad av MadModder 19 november 2014, 19:53:17, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Otillåten citering av föregående inlägg borttagen. Se regel 1.2
Vejbymats

Inlägg av Vejbymats »

Apropå kalibrering, eller inte. Tom's senaste film:
http://www.youtube.com/attribution_link ... ubs_digest
Användarvisningsbild
Centimeter
Kontakt:

Inlägg av Centimeter »

Loftolle skrev:Sökte lite på forumet men jag är antagligen rätt så kass på att hitta info, men hur kalibrerar ni så att ni får bitar som inte bara passar bra ihop utan dessutom har bra infill, med andra ord:
Inget mellanrum mellan linjerna men fortfarande rätt yttermått.
Jag använder slic3r och när jag får t.ex en s plug att passa perfekt så blir dessvärre linjerna för smala vid solid infill.

Uppskattar gärna svar då jag pillat länge med detta nu.
Du kan i vissa fall få lite bättre precision om du kör de yttre linjerna först, men det har sina nackdelar i andra situationer, som tex. vid överhäng.

PS.
Vad menar du med "solid infill"?
Kör du fler än några topp och botten lager med 100%?
Det är i så fall lite väl ambitiöst, för den precisionen får man inte med någon trådmatad skrivare.
Då måste skrivaren mata för lite plast, för annars så kladdar det ihop sig efter några lager.
Loftolle

Inlägg av Loftolle »

Med solid infill så menade jag väl lite det du sa, totalt fylld. Jag kom efter ett antal test fram till just det du skrev, ingen vidare idé att försöka få sådan precision men jag kom också fram till att det var just som någon här sa att plasten sticker upp ibland under utskriften och skapar något för munstycket att slå i, det löste sig med bättre kylning.
Annars har jag fått löst det mesta verkar det som och kom helt sonika fram till att jag bygger om i stort sett hela drivsystemet till ett core xy istället då jag absolut inte är nöjd i nuläget, jag tänkte testa att driva allt med spectra line istället för rem och se hur det bli helt enkelt, jag håller på att printar alla delar just nu och tänkte försöka återkomma med bilder osv när jag väl lyckats pula ihop allt. Samt vilka andra ändringar jag gjort på det hela :)
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Martell3D

Inlägg av Martell3D »

Vejbymats skrev:Har någon hunnit med att prova 3D-Grottans filament?
http://3d-grottan.se/Filament/Filament-300/PLA-3.0-Blue
199kr/kg är ju ett trevligt pris...

(För ordningens skull: Nej, jag har inga intressen i 3D-Grottan)

Hej på er, jag har köpt all tråd hos 3D grottan (tidigare Bachman elektronik AB)
I min skrivare (Prusa i3) fingerar den mycket bra!
Kan bara ge de ett stort plus. :bravo:

Å för ordningens skull så har jag inget med 3D grottan att göra, förutom att handla där :D
Vejbymats

Inlägg av Vejbymats »

Det låter ju bra!

Jag har bara provat ABS från Kjell, och den får jag inte att fästa ordentligt mellan lagren trots alla tipsen på Netet...
Ska provas!
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Im back! =)

Byggde igår ihop skrivaren igen efter mina galna idéer (som jag aldrig kom vidare med) och sedan blev det en hastig flytt mitt i med så nu bor man i eget! =) men vilket samtidigt tar ganska mycket tid (renovering)

Men men..

Men jag tror nog att man får svårt att slå mig på teoretisk upplösning nu, hade ju sedan tidigare GT2 omd 20T pulleys, men nu hade ju lite godis kommit, så nu sitter det 16T pulleys (so what tänker du) men dessutom 0.9° motorer, så hoppade från 80 steps per mm till 200! =)

Men bland det första jag noterade va att jag tycker att den är mycket tystare nu med dessa... mätte med mobilen (inte så trovärdigt dock) men den visad endast runt 40dB ifall jag mätte precis vid ramen i framkant...

Men vi får se vad som händer, som sagt mycket runt mig nu, men kanske börjar ta tag i mina x-mods nån dag igen... (synd att det är så lågt intresse runt dem)
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Var köpte du prylarna?
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Då var det dags att börja testa ABS plast.

Har kopplat in ett 24V nätagg uppskruvat till 30V för värmebädden.
Var inte oroliga, jag ska skriva ut ett skydd för anslutningarna :)
DSCN5088.JPG
Plockade ur pluskablarna i kontakten för värmebädden och kopplade in plus från nätagget på kablarna och minus
till strömanslutningen på kretskortet.
DSCN5090.JPG
Här är en kladd för inkopplingen.
Kladd.jpg
Köpte en 3mm tjock korkpackning på Biltema. Jag hoppas att den isolerar lite bättre än den vita kartongskivan.
DSCN5073.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar