Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Vad har ni andra ändrat på era maskiner??
Bra tillfälle att dokumentera det!
Bra tillfälle att dokumentera det!
Centimeter, jag skrev ut din kåpa förut idag då jag märkte att smuts ramlade ner på bädden,
fan, kulskruvar på z axeln, jag kör bara med trapetsskruv, gjorde iofs en väldans skillnad på hur bra lagren följer varann.

Vad jag ändrat, jo som sagt,
Trapetsskruv för z axeln
Nytt Z motorfäste
E3d hotend
Ny trådledare för att kunna skriva ut flexibla plats osv
Fläktkåpa för kylning av plast.
Remmspännare för x axeln.
Ny värmebädd
Nytt kontrollerar då jag råkade kortslöt mitt gamla
Nytt nätaggregat för att få lite mera kräm.
Antagligen är det mer men det är det jag kommer på nu iaf.
Trapetsskruv för z axeln
Nytt Z motorfäste
E3d hotend
Ny värmebädd

Det behövs bara en kulskruv inte två. markant förbättring med en kulskruv. nu återstår bara den hittils oförklarliga svängningen i yled då matningen i X startar. skall kolla om man "låser" y motorn när x skall köras.
Vore snällt med URL till vad du har använt eller en "samma som ovan" hänvisningLoftolle skrev:Vad jag ändrat, jo som sagt,
Trapetsskruv för z axeln
Nytt Z motorfäste
E3d hotend
Ny värmebädd
Oj, förlåt, jag ska kolla upp dem men jag sitter med telefonen, men jag z axeln var ett eget påhitt och jag har inte kvar filerna då jag anpassade det för saker jag hade liggandes. Men resten kan jag sammanfatta när jag sitter vid datorn imorn 

Men Sten, det är ju bara att öva.
PS: Här nere är allt bara bra annars.

Ni som har bytt till E3D-hotend behövde ni ändra något i firmware? Antar att det inte är lika termistor som på orginalet? Måste man ha en fläkt monterad på hotenden? Isf hur har ni kopplat in den?
Jag fick göra en ny PID tuning samt sänka hur mycket effekt den får du den blir varm bra mycket snabbare än originalet och överskjuter rätt så saftigt, jag halverade hur mycket effekt den får.
StenD, du hade bytt till GT2 remmar osv va? Har du filerna till det som behöver ändras? Jag ska byta ut mitt imorn hade jag tänkt 

Du menar väl marlin filerna då?
Nu då jag letar hittar jag dom inte
Har nyss bytt c: disken och får kolla där i morron.
Men då jag kompilerade om Marlinkoden och enablade eeprom hanteringen så hittas mina inställningar där:
Steps per mm: X 80.00 Y 80.00 Z 640.00 E 685
z är med min kulskruv och e är med litet gt2 hjul och 188 rem
Nu då jag letar hittar jag dom inte

Men då jag kompilerade om Marlinkoden och enablade eeprom hanteringen så hittas mina inställningar där:
Steps per mm: X 80.00 Y 80.00 Z 640.00 E 685
z är med min kulskruv och e är med litet gt2 hjul och 188 rem
Jag tänkte mera delarna du bytte ut för att montera remmarna osv. Jag har fixat ett nytt fäste för motorn på x axeln, men om jag bara byter remmarna rakt av så krockar de i varandra har jag för mig.
Re: Sv: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Just det ja, fläkt behövs. Det går på 12 eller 24 volt vill jag minnas, men den väsnas ganska saftigt så att byta ut till en tystare lite större är att rekommendera.dbostream skrev:Ni som har bytt till E3D-hotend behövde ni ändra något i firmware? Antar att det inte är lika termistor som på orginalet? Måste man ha en fläkt monterad på hotenden? Isf hur har ni kopplat in den?
Men som sagt, halvera effekten som den drivs med max samt ny PID tuning så fungerar den fint sedan.
@Loftolle
Ok tack för svaren.
Att den värmer snabbare och skjuter över beror, vad jag förstått när jag läst på vellemans forum, på att värmeelementet som följer med E3D-hotenden är på 12V 40W medans orginalet ligger på typ 30-33W. Tydligen ska det gå att använda orginal värmeelementet så då kanske man inte behöver ändra något i firmware. Är det PID_MAX du ändrat på? Det nämns något om det i tråden jag länkat till nedan och i monteringsanvisningarna till E3D:n.
Det här med att koppla in en 12V fläkt i ett 15V system verkar man kunna läsa ganska snyggt enligt den här tråden: http://forum.e3d-online.com/viewtopic.p ... lit=12v#p2
Någon som använder detta? Verkar ju trevligt så att fläkten slipper vara igång så fort man sätter i kontakten till skrivaren om man kör med lösningen med ett motstånd. Vilken pinne kan man isf använda? EXTRUDER_AUTO_FAN_SPEED borde väl sättas till 204 om man kör på 15V?
Ok tack för svaren.
Att den värmer snabbare och skjuter över beror, vad jag förstått när jag läst på vellemans forum, på att värmeelementet som följer med E3D-hotenden är på 12V 40W medans orginalet ligger på typ 30-33W. Tydligen ska det gå att använda orginal värmeelementet så då kanske man inte behöver ändra något i firmware. Är det PID_MAX du ändrat på? Det nämns något om det i tråden jag länkat till nedan och i monteringsanvisningarna till E3D:n.
Det här med att koppla in en 12V fläkt i ett 15V system verkar man kunna läsa ganska snyggt enligt den här tråden: http://forum.e3d-online.com/viewtopic.p ... lit=12v#p2
Kod: Markera allt
#define EXTRUDER_0_AUTO_FAN_PIN 7 // For the RUMBA
#define EXTRUDER_AUTO_FAN_TEMPERATURE 50
#define EXTRUDER_AUTO_FAN_SPEED 128 // For 50% duty cycle on a 24v PSU
Det är inget för att montera remmarna, för jag köpte färdiga remhjul för x o y. För extrudermodden så behöver man ett litet hjul som jag köpte, stora hjulet skrev jag ut och det finns länk på wiki sidan.Loftolle skrev:Jag tänkte mera delarna du bytte ut för att montera remmarna osv. Jag har fixat ett nytt fäste för motorn på x axeln, men om jag bara byter remmarna rakt av så krockar de i varandra har jag för mig.