Varför bytte Arduino från FT232RL till ATmega16U2?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Re: Varför bytte Arduino från FT232RL till ATmega16U2?

Inlägg av Al_Bundy »

Det var ett skämt från en film bara.
Jo, kunskapens centrum har alltid rätt.
Jag frågar inte om allt. Det är bara KC som håller mina trådar i liv si så där 1 månad i sträck så det ser nästan bara ut som jag endast skriver här på forumet.

Jag vet inte vart det bildas kö. Troligtvis i COM-portens buffert. Skickar jag massa värden till datorn så läser datorn dessa värden i ordningsföljd som dem kom.
Jag vet inte om serietrafiken är dubbelriktad. Vi har gjort upp att processorn AVR skickar olika bekräftelsemeddelanden som tillåter datorn att fortsätta.

Vi har gjort så att datorn kan avbryta AVR när den vill prata med den. Tänk på att min AVR har inte multithreadning.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Icecap skrev:Alltså - Al skickar data som h*n lever: aldrig lyssna, bara spotta ur sig en massa. Ingen koll om det kom fram, blev förstådd eller om mottagaren är klar.

Och då är det bra klarat att vinna över "Kunskapens Centrum" som lösta sådana saker för många år sedan. Men OK, att inte ha gjort bort sig totalt kan väl för somliga vara en seger... så Bra Gjort Al! :bravo:
Nu överdrev du som vanligt.
Jag spottar ut alla värden till datorn, men datorn kan välja och avbryta. Det är inte heller viktigt att datorn fångar upp alla värden heller då vi MASSANALYSERAR under flera veckor. Men vi har redan kontrollerat att datorn plockar upp ALLA värden, i en kö.

Ja, ni har löst många saker. Men ni skyllde faktiskt på att det var min C-kod som var problemet, trots att det inte var det. :wink:
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Funkar det bättre för dig med ATmega16U2 så är det väl bara att använda den istället för FT232RL? Kör på det som funkar bäst! Arduino har antagligen gjort en bra deal med Atmel eller så funkar det bättre av någon anledning även för dem att använda ATmega16U2. Tycker inte man ska grubbla över varför de gör si eller så, de har säkert någon bra anledning.

Men i alla fall härligt att du fått det att fungera!
Måste kännas bra efter allt krångel du verkar ha haft.
Seriekommunikation är ofta krångligt men plötsligt händer det, tjoff så funkar det!
Eller är det ändå något som krånglar? Får inte riktigt grepp om problemet var löst eller inte.

Får ursäkta om jag inte följt dina trådar så noga, men vad är det för sorts pryl då håller på att bygga?
Användarvisningsbild
blastur

Inlägg av blastur »

Som andra nämner skedde bytet från FTDI till ATmega8U2 delvis pga ekonomiska skäl. Men man har också större flexibilitet. FTDI-chippet är "bara" en avancerad USB <-> seriell-brygga, medan ATmega8U2 är en MCU med USB-funktioner. Faktiskt är ATmegan8U2 i samma prestandaklass ATmega328P.

På din Ardunio kör ATmega8U2 mjukvara som tillhandahåller samma slags USB <-> seriellbrygga som FTDI-chippet, men kan också utökas med andra funktioner om du byter mjukvaran i den. Detta påverkar förstås din förmåga att ladda ner mjukvara i ATmega328P över USB, men man kan ju alltid använda ISP-programmering.
tobon48

Inlägg av tobon48 »

Enligt litteraturen snabbade detta upp kommunikationen! RTFM

Se över forumreglerna!
Hacka på småsaker men tillåta sandlådekrig ???? Lås trådar och gå in diskussionen och styr upp !

_
TB
__

Hoppas signaturen är kort nog !
DJNZ

Inlägg av DJNZ »

Al_B
Jag har aldrig haft något problem med att skicka data med dessa FT232RL från ebay

http://www.ebay.com/itm/6pin-FTDI-FT232 ... true&rt=nc

De fungerar hur bra som helst även utan att koppla CTS eller RTS
På mitt exemplar är chippet tillverkat 2009.

Enklaste testet att testa hur kommunikationen fungerar med ett USB/COM port är att bygla ihop TX och RX, starta sedan ett COM program i PC´n typ terminal eller dyligt ställ in önskad baudrate och knappa in hur mycket text du vill på tangentbordet, och du ska få samma svar tillbaka i RX fönstret.
Om det hänger sig då , så har du problem i FTDI chipet.

//
frax
Kontakt:

Inlägg av frax »

Sen slipper man krångla med FTDI-drivisar, 16u2 funkar direkt.
Skriv svar