Trasig Pelarborrmaskin?
- Guldancistrus
Trasig Pelarborrmaskin?
Hej!
För ett tag sedan skulle jag använda en pelarborrmaskin i verkstade i skolan.
Jag behövde justera höden på borrhuvudet, men när jag lossade på spärren till höjdjusteringen så åkte hela borrhuvudet ner i
bordet och veven snurrade som sjutton och jag var nära på att skada armen.
Ska det vara så, eller är maskinen trasig?
Den maskinen är fäst i bordet, så det går inte att justera höjden på borrens bord, men på de borrarmaskiner där det går att ändra höjden på bordet så brukar höjning/sänkningen vara dämpad så att man kan ha spärren urkopplad utan att bordet rör sig.
Här är en bild på veven och spärren. fick tyvärr ingen bild på hela maskinen
För ett tag sedan skulle jag använda en pelarborrmaskin i verkstade i skolan.
Jag behövde justera höden på borrhuvudet, men när jag lossade på spärren till höjdjusteringen så åkte hela borrhuvudet ner i
bordet och veven snurrade som sjutton och jag var nära på att skada armen.
Ska det vara så, eller är maskinen trasig?
Den maskinen är fäst i bordet, så det går inte att justera höjden på borrens bord, men på de borrarmaskiner där det går att ändra höjden på bordet så brukar höjning/sänkningen vara dämpad så att man kan ha spärren urkopplad utan att bordet rör sig.
Här är en bild på veven och spärren. fick tyvärr ingen bild på hela maskinen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Trasig Pelarborrmaskin?
Det är likadant på våran Strands. Men där sitter låsning och vev på olika sidor. Men om man släpper försiktigt på låsningen brukar det gå bra.
Har varit med om samma sak på en Arboga på en uppdragsplats (samma som nu men förra gången jag var här). Jag tror att det ska vara fjäderdämpat egentligen, men vet inte säkert.
Tror nästan den där är identisk med den som står i grovverkstaden på mitt jobb (skola). Den gör precis samma sak! Småläskigt faktiskt och inte så lämpligt i en skola.
- SeniorLemuren
Om du kollar alldeles på insidan av veven så sitter där ett tandat hjul. Det är en friktionskoppling som skall hindra att borrhuvudet faller fritt neråt. Antingen så har den tappat friktionen eller så har spärrstiftet som skall fällas in när man vevar uppåt hängt sig i ett intryckt läge.
- Guldancistrus
Då verkar det som att mekanismen är trasig, för jag minns att det sitter ett tandat hjul vid vevens fäste.
När detta hände så blev jag ganske upprörd och pratade med snickaren som är anställd i verkstaden, men han påstod att jag inte hade läst instruktionerna och att han hade försökt reparera felet, men att det var omöjligt. Jag försökte övertyga honom om att maskinen är farlig och måste repareras eller ställas undan, men han vägrade ta det sriöst och hänvisade om och om till "varningen" på väggen en halvmeter bort. Tro inte att den här "varningen" är någon riktig varningsskylt, nä, det är bara ett vanligt a4 med texten "varning" i vanlig svart text
Det är inte vad jag kallar varning. Det ville han inte heller gå med på, han tyckte att man är blind om man inte ser den. Vid det här laget var jag på väg att få flipflop, så jag gav upp och sade att jag skulle ta det med rektorn.
Eftersom mr verkstadschefen vägrade ta mig på allvar så gick jag någon dag senare till en säkerhetsansvarig på skolan (rektorn var inte inne) och han tog mig på allvar. Men han sade att han inte hade tid att titta på borren själv just då, så han hämtade en vaktmästare som följde med mig för att titta på borren. När vi kommer ram till verkstaden möts vi av mr verkstaschefen. "Höhö, vare inte rektorn du skule snacka me" sade han (min irritationsnivå steg ett antal grader...). Jag berättade om felet för vaktmästaren, men han påstår att han inte har något ansvar för sånna saker och att jag borde prata med någon annan. Så jag och verkstadschefen fortsätter tjafsa och helt plötsligt påstår han att maskinen inte har det minsta fel och att han aldrig har sagt det. Jag lyckades dock få honom att erkänna att han hade sagt det till slut. Då frågade jag dem båda två vem som är ansvarig för att kontrollera maskinerna, men det verkar inte finnas någon. till slut lyckas jag luska ut några namn, men ingen som utför regelbundna kontroller. Verkstadschefen påstod också under tjafset att han inte tänker betala någon servicekille för att reparera borrmaskinen. Jag berättade för honom at skolan betalar sånna saker, men han påstod då att det inte finns några pengar till sånt
. Det är som ni förstår rena bullshiten, för han har inte ens anmält felet.
Till slut gick han med på att sätta en varningsskylt på maskinen, köra ner borrhuvudet i bordet och dra ur säkringen. Veckan därpå hade han till min förvåning faktiskt gjort det. Men, då upptäckte jag till min förfäran att samma "varning" om samma fel finns vid de två andra pelarborrarna också.*suck*
Jag fattar inte hur skolan kan ha en sån person anställd! Det är ju totalt livsfarligt eftersom att han inte verkar bry sig det minsta om säkerheten. Särskilt när det är oerfarna elever som använder grejorna. Hans "säkerhetsgenomgång" var också rena skämtet.
jösses
När detta hände så blev jag ganske upprörd och pratade med snickaren som är anställd i verkstaden, men han påstod att jag inte hade läst instruktionerna och att han hade försökt reparera felet, men att det var omöjligt. Jag försökte övertyga honom om att maskinen är farlig och måste repareras eller ställas undan, men han vägrade ta det sriöst och hänvisade om och om till "varningen" på väggen en halvmeter bort. Tro inte att den här "varningen" är någon riktig varningsskylt, nä, det är bara ett vanligt a4 med texten "varning" i vanlig svart text

Eftersom mr verkstadschefen vägrade ta mig på allvar så gick jag någon dag senare till en säkerhetsansvarig på skolan (rektorn var inte inne) och han tog mig på allvar. Men han sade att han inte hade tid att titta på borren själv just då, så han hämtade en vaktmästare som följde med mig för att titta på borren. När vi kommer ram till verkstaden möts vi av mr verkstaschefen. "Höhö, vare inte rektorn du skule snacka me" sade han (min irritationsnivå steg ett antal grader...). Jag berättade om felet för vaktmästaren, men han påstår att han inte har något ansvar för sånna saker och att jag borde prata med någon annan. Så jag och verkstadschefen fortsätter tjafsa och helt plötsligt påstår han att maskinen inte har det minsta fel och att han aldrig har sagt det. Jag lyckades dock få honom att erkänna att han hade sagt det till slut. Då frågade jag dem båda två vem som är ansvarig för att kontrollera maskinerna, men det verkar inte finnas någon. till slut lyckas jag luska ut några namn, men ingen som utför regelbundna kontroller. Verkstadschefen påstod också under tjafset att han inte tänker betala någon servicekille för att reparera borrmaskinen. Jag berättade för honom at skolan betalar sånna saker, men han påstod då att det inte finns några pengar till sånt

Till slut gick han med på att sätta en varningsskylt på maskinen, köra ner borrhuvudet i bordet och dra ur säkringen. Veckan därpå hade han till min förvåning faktiskt gjort det. Men, då upptäckte jag till min förfäran att samma "varning" om samma fel finns vid de två andra pelarborrarna också.*suck*
Jag fattar inte hur skolan kan ha en sån person anställd! Det är ju totalt livsfarligt eftersom att han inte verkar bry sig det minsta om säkerheten. Särskilt när det är oerfarna elever som använder grejorna. Hans "säkerhetsgenomgång" var också rena skämtet.
jösses
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Du ska prata med skyddsombudet ingen annan! Denne har rätt att stänga verkstan tills felen är åtgärdade och då ska du se att det går undan.
Att saker kan dra iväg om man lossar på låsningen är väl självklart. Jag förutsätter att du aldrig har testat vinschen på en båtvagn tex.
- SeniorLemuren
Nej det är inte alls självklart. Friktionskopplingen är en säkerhetsanordning för att förhindra att borrhuvudet rasar ner och klämmer fingrarna av folk.danei skrev:Att saker kan dra iväg om man lossar på låsningen är väl självklart. Jag förutsätter att du aldrig har testat vinschen på en båtvagn tex.
Fungerar den inte så räcker det inte med en varningsskylt. Maskinen måste stängas av för användning till säkerhetsdetaljen är reparerad. Händer det en olycka så är det straffansvar för den som är ansvarig för avdelningen.
Det är väl bara att låsa höjdjusteringen så att folk som inte kan med den inte kan ändra höjden då.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Det borde ju vara ganska enkelt att ordna en motvikt på en slik maskin.
Men jag tror, TS för ursäkta, att det är handhavandefel!
Om ratten, veven snurrar så är det ju upp till hanterareren att hålla i den vid lösgörandet!
Eller har jag fattat det hela fel?
Men jag tror, TS för ursäkta, att det är handhavandefel!
Om ratten, veven snurrar så är det ju upp till hanterareren att hålla i den vid lösgörandet!
Eller har jag fattat det hela fel?
Som sagt var, det ska normalt vara en friktionskoppling (det är därför det där tandade hjulet finns på vevens axel). Det är inte bara att "hålla i veven när man lossar" för är man inte beredd på kraften så riskerar man som sagt var att skada armen.
Så det är inte handhavandefel, det är fel på maskinen.
Så det är inte handhavandefel, det är fel på maskinen.
- SeniorLemuren
Allvarligt talat. Hur svårt skall kan vara att förstå vad jag förklarat.
Klicka på bilden av borrmaskinen för att förstora den, kolla sedan alldeles innanför vevens utgående axel. Där sitter ett tandat spärrhjul. Detta spärrhjul är förbundet med en slirkoppling som skall vara injusterad så att den bromsar borrhuvudet lagom mycket när man lösgör det från pelaren, så att man måste veva på veven för att få det att gå nedåt.
När man vevar uppåt så kuggar det tandade hjulet förbi en liten fjäderbelastad spärr som medför att slirkopplingen inte bromsar när man vevar borrhuvudet uppåt.
Det är inget trolleri, det är inget handhavandefel, det är inte nödvändigt med motvikt. Det enda som krävs är att den säkerhetsanordning som skall förhindra att borrhuvudet faller fritt ner är att den fungerar som den skall.
Klicka på bilden av borrmaskinen för att förstora den, kolla sedan alldeles innanför vevens utgående axel. Där sitter ett tandat spärrhjul. Detta spärrhjul är förbundet med en slirkoppling som skall vara injusterad så att den bromsar borrhuvudet lagom mycket när man lösgör det från pelaren, så att man måste veva på veven för att få det att gå nedåt.
När man vevar uppåt så kuggar det tandade hjulet förbi en liten fjäderbelastad spärr som medför att slirkopplingen inte bromsar när man vevar borrhuvudet uppåt.
Det är inget trolleri, det är inget handhavandefel, det är inte nödvändigt med motvikt. Det enda som krävs är att den säkerhetsanordning som skall förhindra att borrhuvudet faller fritt ner är att den fungerar som den skall.
- SeniorLemuren
Kan du inte ställa in borrhöjden så blir det ju väldigt svårarbetat. Sen är det ju inte frågan att folk inte kunde med maskinen utan det var frågan om en säkerhetsfunktion som var trasig.danei skrev:Det är väl bara att låsa höjdjusteringen så att folk som inte kan med den inte kan ändra höjden då.
När du frågar om TS aldrig har testa vinschen på en båtvagn så får man väl ställa frågan till dig då om du aldrig har använt en pelarborrmaskin. Det är en helt annan sak att släppa spärren på en vinsch än att släppa loss ett borrhuvud.
När du släpper spärren på vinschen så måste du sträcka wiren för att få loss spärren, du har då kontroll på veven när spärren lossnar. När det gäller pelarborren så kan krävs det inte att du påverkar veven i någon riktning när du släpper loss borrhuvudet. Det kan också vara svårt att veta vilket håll veven kommer att vilja rotera och i vilken riktning du skall hålla emot.