Komma igång med CNC. Vilka program?
Re: Komma igång med CNC. Vilka program?
I ditt fall tror jag gängade hål är bäst, om T-spåren är av mdf kommer de aldrig hålla. Kan ju dock tillägga att T-spår är bättre än bara gängade hål. Men i ditt fall är det nog skitsamma.
Nu börjar mitt fräsbord ta form.
199st hål är borrade och försänkta, lite gradning kvar. Nu ska det slås i islagsmuttrar.
Detta kommer sedan bli undersidan av bordet, så det ska mycket till innan dem kliver upp.

199st hål är borrade och försänkta, lite gradning kvar. Nu ska det slås i islagsmuttrar.
Detta kommer sedan bli undersidan av bordet, så det ska mycket till innan dem kliver upp.

En intressant tråd för mig som befinner mig i ett liknande läge. Har jobbat med CNC i fem år men bara som "bitplockare", viss erfarenhet av enklare riggningar och liknande men vet ingenting om programmering. Fick blodad tand för mekatronik härom året då jag lyckades bygga en Arduinobaserad transformatorlindare, nu har jag haft turen att få tag på kulskruvar, linjärlager och diverse annat till ett mindre fräsbygge. Startar en egen tråd om själva bygget när det väl är dags 

Alltid roligt med CNC byggen, har själv en halvfärdig cnc i MDF som jag började bygga för en 5 år sen, har en tråd här i forumet nånstans.
Nån som har några bra förslag på CAD program som passar för Mac, ja det gör kanske dom flesta men jag tänker nått som är speciellt utformat för just mac, man tänker sig ju endå att Mach 3 datorn blir en PC som enbart styr CNC maskinen och använder min vardagsdator (Macbook Pro) till att jobba med CAD.
Är ute efter nått som kan vara lämpligt för en nybörjare och gratis eller billigt, ska göra en sökning i appstore och se vad jag hittar, dock olika det här med 3D och inte, antar att man kanske bör ha ett program som klarar 3D som man kan jobba med sen när man blir så pass duktig.
Är ute efter nått som kan vara lämpligt för en nybörjare och gratis eller billigt, ska göra en sökning i appstore och se vad jag hittar, dock olika det här med 3D och inte, antar att man kanske bör ha ett program som klarar 3D som man kan jobba med sen när man blir så pass duktig.
http://librecad.org/cms/home.html
Är väldigt bra och gratis. Lätt och rita när man förstår principen, finns hur man börjar video på tuben.
2D sen får man tänka i 3D
Mvh Terho.
Är väldigt bra och gratis. Lätt och rita när man förstår principen, finns hur man börjar video på tuben.
2D sen får man tänka i 3D

Mvh Terho.
Ahaa ska kolla in det, har hittat en 1 timmes tutorial på youtube, kanske kan det vara nått att kolla.
Det är ju bra när saker är gratis och lätta att förstå
Det är ju bra när saker är gratis och lätta att förstå

Perkla:
Vet inte din bakgrund, men OpenSCAD (http://www.openscad.org/) finns tillgängligt för OS X. Givetvis gratis.
Det är inte ett vanligt CAD program som man "ritar" med. Istället "programmerar" man fram sin ritning.
Jag har använt det ett tag och för enklare 3D modelleringar fungerar det bra. Det tar dock ett tag att lära sig.
Sen är det inte optimalt när man ska gå över till CAM delen eftersom det inte klarar att exportera till så många olika format.
Vet inte din bakgrund, men OpenSCAD (http://www.openscad.org/) finns tillgängligt för OS X. Givetvis gratis.
Det är inte ett vanligt CAD program som man "ritar" med. Istället "programmerar" man fram sin ritning.
Jag har använt det ett tag och för enklare 3D modelleringar fungerar det bra. Det tar dock ett tag att lära sig.
Sen är det inte optimalt när man ska gå över till CAM delen eftersom det inte klarar att exportera till så många olika format.
Nej att programmera är inte min starka sida, hade det handlat om kretsar som tex 16F84 som man använde speciellt i slutet på 80 talet och under hela 90 talet för tv ändamål, så.. ja det hade jag klarat, men det är ju en helt annan typ av programmering.
Är absolut ingen programmerare så det är inget för mig, tack för tipset iaf.
Är absolut ingen programmerare så det är inget för mig, tack för tipset iaf.
- Krille Krokodil
Drafsight (likanr AutoCAD) är gratis, har bra manual och finns för OSX & Linux:
http://www.3ds.com/products-services/dr ... raftsight/
http://www.3ds.com/products-services/dr ... raftsight/
Det finns nog rätt många gratisprogram, dock är dom lite kluriga tycker jag, det är så att jag aldrig varit nån mjukvarumänniska, hatar att lära mig nya program, håller fast vid sånt jag redan kan och vägrar i sten att uppgradera till nått som ser annorlunda ut än tidigare versioner.. typ så.
Dock har jag ju intresse för att lära mig detta, men som sagt, kommer ta tid. Vill ju till att man hittar nått som är rätt så lätt och inte för avancerat för en nybörjare som mig.
Laddade ner LibreCAD men verkar svårt det åxå, antar att jag behöver sätta mig in i det lite för att förstå hur det funkar.
Dock har jag ju intresse för att lära mig detta, men som sagt, kommer ta tid. Vill ju till att man hittar nått som är rätt så lätt och inte för avancerat för en nybörjare som mig.
Laddade ner LibreCAD men verkar svårt det åxå, antar att jag behöver sätta mig in i det lite för att förstå hur det funkar.
Om du inte har behov av 3D så är Draftsight ett mycket bra val, finns som sagt till OSX och e gratis. Om du behöver 3D så kan jag rekomendera ViaCad 2d3d. Har kört det i några år nu och är väldigt nöjd. Finns att tanka ner från mac app store, är dock inte gratis men förhållandevis billigt (749:-)
Nej jag är inte i behov av nått 3D just nu, är relativt avancerade saker och i dagsläget hanterar jag inte ens 1D när det kommer till CAD program, lång väg kvar innan det blir nått 3D för min del iaf.