Perkla lagar en Finlux 32FLD785LM (LCD tv)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Perkla lagar en Finlux 32FLD785LM (LCD tv)

Inlägg av Perkla »

Var en ev fläkt ska placeras måste nog avgöras i förhållande till var elektroniken sitter som blir varm och måste kylas....
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vad gäller fläkt o.s.v. så kanske man istället kan förbättra luftflödet på nåt sätt. Se bara upp så att inte farlig spänning blir åtkomligt p.g.a. för dålig kapsling.

Apropå kaskader och dålig kapsling så har jag en TV från mitten av 80-talet som råkade ut för överslag från den kombinerade högspänningstransformatorn och kaskaden, och en "ny" kaskad (som antagligen legat i lager och åldrats lika hårt som orginalet) fick också överslag. Det slutade med att jag tog bort skyddsplåten det slog mot och gjorde ett stort hål i bakstycket på TV'n. Livsfarligt, men jag skyller på att jag var ung och dum för 15 år sen. Jag kan dock inte skylla på att jag fortfarande är ung nu när jag har TV'n kvar, den står dock på ett ställe där det varken förekommer husdjur eller barn. :oops:

Vad gäller hur komponenter åldras så är det väl helt enkelt så att i olika tider så är det olika komponenter som blir de som dör först när man har prisoptimerat en konstruktion. På rörtiden var det wima-kondingarna & co, de senaste ca 20 åren har det varit elektrolyterna.

På rörtiden kördes inte elektrolyterna lika hårt heller, man likriktade 50Hz snarare än >=20kHz.

En intressant jämförelse är den elektronik som producerades i östblocket strax före murens fall, när öst och väst verkligen varit isolerade under rätt lång tid. Jag har en pytteliten erfarenhet av att laga östtyska TV-apparater (som faktiskt såldes i Sverige på slutet av 80-talet några år före murens fall) och förutom en TV som åskan grillade det mesta i så har jag bytt A3501 på nån apparat. A3501 är östplagiat/licenskopia av TDA3501. Det funkar fint att ta en TDA3501 från en västproducerad TV.

Det vore intressant att få lite mer statistik på hur dessa apparater åldras. Målet på den tiden var nog egentligen att så många som möjligt skulle ha t.ex. en tv-apparat med en given produktionstakt, d.v.s. målet var att de skulle hålla länge.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>så har jag en TV från mitten av 80-talet

Är det någon av dina (jag extrapolerar vilt här) DDR-pjäser? Kan vi i så fall få se några fler bilder?

Helt OT:
VEB Gewürze.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nej, TV'n med trött isolering på kaskaden/trafon är en Grundig 66-240, 26" tjock-tv, deras sista årsmodell med runda hörn men första årsmodell med CTI (color transient improvement, ett trick som känner av ifall färgsignalen har en flank nära max färgbandbredd och luminansen har en skarpare flank på samma ställe och i så fall använder luminansens kortare flank även till färgsignalen) och tillika deras första med SCART och Text-TV med åtta minnen (tänk, 8k ram, och dessutom ett eeprom som lagrade åtta sidnummer) o.s.v..
Jag vet inte om jag tjatat om denna TV förut men den har en del modifieringar förutom fulhacket för den trasiga isoleringen. Den trasiga isoleringen grillade orginalmikrokontrollern varpå TV'n blev ståendes några år. När en ett år nyare men avsevärt mer använd 70-360 (kvadratiska hörn, "tysk-stereo", d.v.s. inte Nicam) blev så trött att den inte var mycket att använda längre så flyttade jag delar av frontpanelmodulen med mikrokontrollern från 70-360'n till 66-240'n. Som bonus passade jag på att flytta MF-modulen samma väg eftersom mf-modulerna innehåller kretsen för att reglera ljudet och 70-360'ns mf-modul har bas/diskantkontroller (och tysk stereo...) medan 66-240'n bara har en "dåligt/sämre"-väljare med två fasta steg förutom själva volymkontrollen. Den här ombyggnaden gör också att mono-tv'n visar "STEREO" i displayen när man använder scart-ingången :wink: . Senare moddade jag också TV'n för att få S-videoingång, i stort sett baserat på hur s-video-ingången är kopplad i nån årsmodell nyare TV med snarlikt chassie. Eftersom man kopplar bort låg/högpassfilter så får man annan tidsfördröjning på luma v.s. kroma varpå man måste växla mellan två lägen på en fördröjningskrets i färgdekodern. Eftersom kretsen har åtta lägen så anslöt jag en tumhjulsomkopplare som aktiveras i s-video-läget. Det är faktiskt en rätt användbar grej eftersom det gör att man kan få perfekt timing både med vanlig standard s-video och med C64's "nästan-s-video".

Mina två eller snarast en och en halv tv från DDR har inga isolationsfel på hs-trafo/kaskad inte :) Just nu står båda DDR-TV'na underst-bakom men om de kommer fram igen så ska jag försöka komma ihåg att ta bilder. Den ena mest fungerande är iaf en Colormat 4506 (eller den kanske heter 4507, jag tror att den ena modellen är den som bara har Secam, eftersom min är en sverige-export så har den givetvis också PAL) och den behöver en översyn av nätdelen som "skenar". Tidigare hjälpte det att ställa in lite för låg spänning till hela TV'n men nu skenar den även med den lägre spänningen. Den som är mer trasig är en Colorlux 4016. Åskan slog rejält i den i slutet av 80-talet när den var nästan ny, som hobbyprojekt eller nåt så gav jag mig sjutton på att få igång den såpass att man kan mata in videosignal och lyckades hyggligt. Tyvärr sker ibland nån slags överslag som verkar skjuta ut spänningsspikar genom signaljorden eller nåt sånt samtidigt som bilden "klipper till" nån enstaka gång, om den ansluts till t.ex. en dator så verkar datorn inte må jättebra av detta, därav har den inte använts så mycket. Åskan slog så hårt att en område med en radie på 5-10cm kring antennuttaget fick alla kretskortsbanor förångade så att bakstycket fick ett kopparlager på insidan! Åskan slog dock sen via signalkablar till inställningsmodulen/fjärrkontrollmottagarmodulen vid frontpanelen och i luften till nätströmbrytaren, varpå switchnätdelen klarade sig alldeles utmärkt sånär som på några trasiga sekundärdioder, som mycket väl kan ha gått sönder vid första provkörningen. Inställningsmodulen är moddad så att pottarna som är tänkt för "defaultläge" ensamma reglerar färg/ljus/kontrast, men jag har en sparad IC-krets för fjärrkontrollmottagaren liggandes som är utbytt i en TV där styrutgången för ljudstyrkan pajat. Jag har tänkt att montera in den nån gång år 2020 eller så, för att få on/off och ljus/färg/kontrast via fjärrkontroll. Tyvärr är BCD-sjusegment-dekodern också trasig så det får bli nåt hack om displayen ska visa nåt vettigt förutom standby-punkten. (praktiska studier visar att man man backmatar in matningsspänning på en av BCD-sjusegmentdekoderns utgångar så fungerar den faktiskt som avkodare, men då visar displayen givetvis det segmentet konstant tänt...). Av en slump fick jag tag på en extra av modulen som avkodar färgsignalen till R-Y och B-Y, medan kortet som tar Y, B-Y och R-Y och driver bildröret gick att laga. Jag fick också byta högspänningsslutstegstrissan mot en BU208A och också nån drivtrissa. Tur att switchnätdelens trissa inte dött, det finns ingen "väst-ersättare" till den. TO3 specad till max 1kV och max 10A eller nåt sånt (givetvis inte samtidigt), rätt krallig sak faktiskt. Jag minns inte om jag fick göra något med vertikalslutsteget o.s.v...

Fin bild :tumupp:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

:vissla:
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

Perkla skrev:Nu har tvn gått i ca 20 timmar.. inte i sträck förstås men i flera omgångar, den har inte gjort några avvikande utsvävningar alls, funkat klockrent och fortfarande blir den rätt så varm, min första tanke var att man skulle kunna montera in en termostat styrd fläkt för att minimera risken ännu mer att nåt går sönder eller att den brinner upp..

Detta är bara en liten liten lös tanke förstås
Istället för en fläkt kan du montera en ett par 100uF 6V3 1812 keramiska kondingar
parallellt över benen på dina 4700uF 6V3 på undersidan av PCB:et.
Dessa tar mycket av rippelströmmarna och förlänger livet på en vanlig electrolyt.

Vid högre spänningar letar man upp en lämplig keramisk konding i hölje 1812 eller 2220
med maximal kapacitans, t:ex dessa => CER 22UF 50V Y5V 2220 från Digikey.
http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... -3487-2-ND
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nu har jag kört min tv i ca 25 timmar utan problem, den blir dock lite varm men ser det inte som nåt problem eftersom den faktiskt blev rätt varm även när den var helt ny..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Har haft otroligt mycket att göra senaste veckorna, därför har jag inte varit här så mycket, men tv:n funkar bra än och den hänger nu på väggen, inga problem till synes än så länge iaf, det känns ju bra.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Uppdateringsrapport: Tv:n funkar klockrent än, hoppas att dom där 105C capacitorerna gör att den kommer hålla lite bättre, fler kanske får sönder med tiden så då får jag väl uppgradera dom åxå kanske, eller så var det dom jag bytte som var svagaste länken av dom alla.

Den funkar fint än iaf, den går ca 2-4 timmar per dag...ungefär.
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Jag har säkert lagat 15 skärmar genom kondensatorbyte själv, har mest lagat och gett bort till kompisar.
Vi hade även en exjobbare som sysselsatte sig med att laga skärmar på lediga stunder, tror att han tog sig igenom minst 10 stycken under tiden har var där.

Hittills har inte en enda gått sönder igen.

Jag tror att originalkondensatorerna helt enkelt håller undermålig kvalitet.
Köper man nåt med rimligt lågt ESR av någorlunda känd tillverkare och löder dit så lär det hålla många år.

Det är ganska praktiskt att ha ett lager med lämpliga kondingar, även om det är på gränsen att det går att motivera att ödsla arbetstid på att laga skärmar, när en ny skärm är så billig.
Alternativet, att leta fram lämplig låda och skicka tillbaks skärmen och trassla sig igenom garantiprocessen tar dock längre tid än att byta kondingar, så av dom två alternativen vinner lödkolven :-)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja det är ju helt klart bra att veta att det första man kollar i en tv som inte funkar är kondesatorerna, räcker med att en svullnat upp så kan det vara felet till varför den inte funkar, men hittar man flera som verkar vara svullna så byter man ju alla på samma gång. Verkar vara ett jättevanligt fel med tv som inte funkar och som har felande kondensatorer.. och folk slänger bort och köper nytt fast om man är lite händig och vet vad man gör så kan man repa den själv för några hundra bara. Är man helt ovetandes med dagens låga tv pris så slänger man bort och köper nytt, bättre att ge bort den till nån som tror sig kunna laga den istället anser jag.. återvinningscentralerna har nog massa massa tv fynd som säkert är lätta att laga..
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Anders Olsson skrev: Det är ganska praktiskt att ha ett lager med lämpliga kondingar, även om det är på gränsen att det går att motivera att ödsla arbetstid på att laga skärmar, när en ny skärm är så billig.
Tänker man på miljön så är det ju inte hållbart att hålla på att kasta massa grejjor så fort de går sönder. Jag har räddat några skärmar till mig själv ur skroten på jobbet. Kunde tagit många fler men jag har inte lyckats ge bort dem, folk köper hellre nytt...
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Denna tv funkar än, använder den som skärm till min musikstudio dator, som är en Macbook av 2011års modell.. dock är inte bilden optimal och inte upplösningen heller.
Skriv svar