Rapport om Q8'as Beethoven VNF-2:
Den har tuffat på bra hela tiden och det är dags att köpa nästa 20L-spann snart. 20L räckler 12-18mån.
Inte en enda gång har den visat några rosttendenser, inte ens under skruvstycken som suttit där i 1-2 mån.
utan att flyttas.
Jag fyller på när sumpen larmar vid ca."1/2-tank". Då har det fursvunnit 60L vätska och koncentrationen gått upp
till ca 5%. Det luktar lite sunkigare då och är oljigare på ytan. När jag fyllt på nytt, blir den nästan luktfri och lättflytande.
Påfyllningen görs med en 10L vattenkanna i vilken jag också rör ner 2dl VNF-2 per kanna. När sumpen är full kollar jag koncentrationen som oftast ligger på 3%, varefter jag rör ner ca.1L VNF-2 direkt i sumpen. Slutkoncentrationen jag använder numera är faktiskt det rekommenderade 4%. Har dock märkt att koncistensen är som en tjock sörja i botten på 20L -spannen och tror man måste skaka om dunken varje gång man skall tappa upp ur den.
Det spruttar inte längre från munstyckena som det gjorde när jag började med VNF-2. 4% funkar bra till stål, aluminium och gängning i alu. Dock smörjer jag alltid tappen med Rocol vid gängning i stål, då jag gängar med formtapp (sk "rullgängtapp").
Innan jag började med VNF-2 tömde jag sumpen, körde runt med lite rent vatten och tömde igen. Sedan fyllde jag bara på enligt ovan. Därefter har jag bara fyllt på och korrigerat koncentrationen ca varannan månad. Har alltså inte tömt systemet sedan start med VNF-2. Känner ingen bakterielukt el.liknande, bara "vanlig kylvätskelukt".
Jag använde tyvärr lite för dålig färg när jag målade maskinen och min förra vätska Trim gick hårt åt den. VNF-2 påverkar den upprivna färgen inuti kapslingern något, men inte alls så aggresivt som Trim'en gjorde.
En stor fördel med VNF-2 är att den finns överallt, bla 300m från firman. Priset är också acceptabelt, 1100:- +moms för 20L.
Redan innan jag började med VNF-2 bytte jag gejdoljan till Q8'as Wagner 68. Den luktar mindre än min förra, flyter perfekt ovanpå emulsionen, kan fås på nära håll och priset är också i paritet med andras gejdoljor, 606:- + moms för 20L.
Om jag glömt nån aspekt, fråga på bara