Blir det några förluster i moment om man begränsar hastigheten på en DC-motor med PWM? Jag funderar på att använda kretsen L298N.
Om det blir förluster, kan man räkna ut hur stora dessa blir?
Momentförlust vid PWM-styrning av DC-motor
Förluster kan man väl inte prata om direkt, men moment är direkt proportionellt mot strömmen.
Såhär hänger det ihop:
T = i_a .* i_f .* k
där i_a är ankarström, i_f fältström och k en konstant som bestäms av motorn.
Har man en seriemagnetiserad motor, även kallad allströmsmotor, är i_a = i_f och med en separatmagnetiserad väljer man lämpligen i_f konstant på sitt maxvärde och styr i_a för att variera momentet.
I en motor hänger dessutom moment och varvtal ihop såhär:
P = T .* w
där P är effekten och w vinkelhastigheten.
Normalt sett är lasten varvtalsberoende, vilket innebär att lastens moment (normalt) ökar när varvtalet ökar. Däremot ska motorns maxmoment inte påverkas av pwm:en om man kan få ut samma spänning till motorn som man har utan pwm.
Såhär hänger det ihop:
T = i_a .* i_f .* k
där i_a är ankarström, i_f fältström och k en konstant som bestäms av motorn.
Har man en seriemagnetiserad motor, även kallad allströmsmotor, är i_a = i_f och med en separatmagnetiserad väljer man lämpligen i_f konstant på sitt maxvärde och styr i_a för att variera momentet.
I en motor hänger dessutom moment och varvtal ihop såhär:
P = T .* w
där P är effekten och w vinkelhastigheten.
Normalt sett är lasten varvtalsberoende, vilket innebär att lastens moment (normalt) ökar när varvtalet ökar. Däremot ska motorns maxmoment inte påverkas av pwm:en om man kan få ut samma spänning till motorn som man har utan pwm.
> Blir det några förluster i moment om man begränsar hastigheten på en DC-motor med PWM?
(Jag antar att hastighet = varvtal...)
Frågan är lite "felvänd".
Det är inte varvtalet du direkt begränsar genom PWM, utan tillförd effekt.
Detta sänker (vid samma last) troligtsvis även varvtalet.
PWM är en ganska dålig varvtalsreglering (utan återkoppling)...
(Jag antar att hastighet = varvtal...)
Frågan är lite "felvänd".
Det är inte varvtalet du direkt begränsar genom PWM, utan tillförd effekt.
Detta sänker (vid samma last) troligtsvis även varvtalet.
PWM är en ganska dålig varvtalsreglering (utan återkoppling)...
"Normalt sett är lasten varvtalsberoende, vilket innebär att lastens moment (normalt) ökar när varvtalet ökar. Däremot ska motorns maxmoment inte påverkas av pwm:en om man kan få ut samma spänning till motorn som man har utan pwm."
Betyder det att man skulle kunna öka spänningen till motorn för att hålla momentet konstant när man kör med pwm?
Finns det några andra metoder för att reglera hastigheten som är bättre?
Betyder det att man skulle kunna öka spänningen till motorn för att hålla momentet konstant när man kör med pwm?
Finns det några andra metoder för att reglera hastigheten som är bättre?
Jag tror att du har missuppfattat det hela lite:
PWM är ett effektivt sätt att dämpa den tillförda effekt, med effektivt menas "låg förlust = låg värmeutveckling = ekonomisk".
Men får inte momentet sänkas får inte heller spänningen ju!
Vad sodjan skrev är (med andra ord) att vill du ha lägre hastighet (varvtal) på motorn _OCH_ bibehålla momentet måste det till en feed-back till reglerloopen, detta gäller oberoende av om du väljer PWM eller andra sätt att begränsa effekten till motorn på.
Du måste alltså ha en avkänning av motorns varvtal och sedan skruva upp/ner för den tillförda effekt till motorn för att uppnå rätt värden.
Vilken som helst metod som sänker den tillförda effekt kommer att inverka på momentet och varvtalet och utan någon form av avkänning av hastighet kommer det att bli inexakt hur som helst.
PWM är ett effektivt sätt att dämpa den tillförda effekt, med effektivt menas "låg förlust = låg värmeutveckling = ekonomisk".
Men får inte momentet sänkas får inte heller spänningen ju!
Vad sodjan skrev är (med andra ord) att vill du ha lägre hastighet (varvtal) på motorn _OCH_ bibehålla momentet måste det till en feed-back till reglerloopen, detta gäller oberoende av om du väljer PWM eller andra sätt att begränsa effekten till motorn på.
Du måste alltså ha en avkänning av motorns varvtal och sedan skruva upp/ner för den tillförda effekt till motorn för att uppnå rätt värden.
Vilken som helst metod som sänker den tillförda effekt kommer att inverka på momentet och varvtalet och utan någon form av avkänning av hastighet kommer det att bli inexakt hur som helst.